Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث افت جایگاه دانشگاهیان شد، توسعه بی‌رویه و افسار گسیخته آموزش عالی در دولت‌های نهم و دهم بود. 

دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه بایستی متناسب با نیازهای جامعه متحول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه فردوسی مشهد تلاش کرد تا بیشتر به نیازهای روز جامعه بپردازد و منابع خود را به آن‌ اختصاص دهد. 

وی با اشاره به سه پژوهشکده تاسیس شده در دانشگاه با توجه به نیازهای جامعه افزود: در هشت سال گذشته با توجه به نیاز موجود در جامعه، پژوهشکده آب و محیط زیست در دانشگاه تاسیس شد. مبحث آب و محیط زیست در دشت مشهد و استان خراسان رضوی دارای اهمیت فراوانی است. همچنین پژوهشکده زیارت و گردشگری با توجه به اهمیت بالای گردشگری در استان تاسیس شد. پژوهشکده سومی که راه‌اندازی ‌شد، پژوهشکده نفت و گاز بود. استان خراسان رضوی دارای یکی از منابع اصلی گاز است. همچنین با وجود اینکه فاصله زیادی میان ما و پالایشگاه‌ها وجود دارد، نقش ما در تامین قطعات پالایشگاهی بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آخرین دستاورد دانشگاه تاسیس پارک علم و فناوری بود. تاسیس این پارک بستری است که می‌تواند زمینه‌ساز استقرار شرکت‌هایی شود که می‌توانند نیازهای فناورانه استان را فراهم کنند؛ لذا با توجه به اقدامات انجام شده می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که در جهت انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه اقدامات خوبی انجام شده است. در تاسیس و تعطیلی رشته‌های دانشگاهی نیز گام‌هایی برداشته شد است. تلاش ما این بوده تا به رشته‌هایی که مورد نیاز جامعه است، بیشتر پرداخته شود. البته همچنان خلاءهای جدی وجود دارد که باید آن را حل کرد. برای مثال در حوزه هنر، رسانه و ارتباطات جمعی با وجود تقاضای بسیار بالا، هنوز موفق نبوده‌ایم. 

وی بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در جهت مهارت‌افزایی و کارآفرینی فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در کنار تمام مجموعه‌های دانشگاهی خود، موسسه‌ای تحت عنوان موسسه مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و دانشگاهیان را ایجاد کرده است. دانشگاه فناوری‌های نوین گلبهار تغییر ماموریت داده و به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شده است. دانشگاه فردوسی مشهد نیز آن را به موسسه‌ای تبدیل کرده که بتواند دانشجویان دانشگاه را توانمند کند. 

کافی در خصوص افزایش بی‌رویه موسسات آموزش‌ عالی و علمی‌ کاربردی تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت از جمله دانشگاه‌های موفق کشور بوده‌ است. در مدت هشت سال گذشته نه تنها در استان موسسه جدیدی ایجاد نشد بلکه بسیاری از موسسات قبلی نیز تعطیل یا ادغام گردید. به عنوان نمونه در دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی ۲۱ واحد که عمدتا دولتی بود، تعطیل شد. 

تجهیزات، یکی از مهم‌ترین کمبودهای دانشگاه فردوسی مشهد است

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: تجهیزات، یکی از مهم‌ترین کمبودهای دانشگاه فردوسی مشهد است چون تناسب لازم میان تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و تجزیه‌ای وجود ندارد. برای اینکه این مهم را مدیریت کنیم، شبکه جامع آزمایشگاه‌های دانشگاه را تشکیل دادیم. در حال حاضر بیش از ۳۶۰ آزمایشگاه مختلف در سطح استان در اختیار شبکه دانشگاهی است. این آزمایشگاه‌ها تحت پوشش شبکه دانشگاه‌های استان قرار گرفته تا بتوانند به یکدیگر خدمات ارائه دهند. در هر دانشکده مهم مانند دانشکده علوم، کشاورزی و دامپزشکی آزمایشگاه جامعی نیز راه‌اندازی شده تا تجهیزات مهم و کلیدی در آن مستقر شود. 

وی افزود: همچنین آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به صورت ویژه مورد حمایت قرار گرفت تا تجهیزات مهم در این آزمایشگاه مستقر شود. همچنین یک ظرفیت قانونی برای اخذ وام تجهیزات وجود داشت که از این ظرفیت نیز در سال گذشته استفاده و ۷۰ میلیارد تومان وام دریافت شد. این مبلغ صرف خرید تجهیزات در سال جاری خواهد شد. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که علل تنزل احتمالی جایگاه دانشگاهیان در جامعه چیست، گفت: معتقدم جایگاه دانشگاهیان هنوز هم در جامعه بسیار بالاست اما در دوران دولت‌های نهم و دهم در هر شهر و روستایی یک واحد دانشگاهی بدون برنامه تاسیس شد. عامل دومی که باعث تقلیل جایگاه دانشگاهیان شد، وضعیت معیشت آنان بود. تا سال گذشته، شرایط اعضای هیات علمی جوان دانشگاه به صورتی بود که مجبور بودند فعالیت‌های دیگری در کنار عضویت در هیات علمی داشته باشند.

کافی اظهار کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه نقد اندیشه‌ها و پرداختن به گفت‌وگوها نتوانستیم از ظرفیت‌های خود آنطور که باید استفاده کنیم. علت این موضوع نیز هزینه بالای فعالیت‌هایی از جنس نقد و گفت‌وگو است. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دانشگاه هویتی مستقل است، عنوان کرد: حضور کمیته‌های انضباطی و کمیسیون‌های مختلف در هر دانشگاه به این معناست که دانشگاه بایستی مستقل اداره شود. اگر دانشجو، استاد یا کارمند یک دانشگاه مرتکب تخلف شود، نهادهای لازم در دانشگاه برای رسیدگی به این تخلفات حضور دارد و نیازی به دخالت بیرون از دانشگاه نیست. 

مدیریت دانشگاه کار بسیار طاقت فرسا و دشواری است

وی افزود: مدیریت دانشگاه کار بسیار طاقت فرسا و دشواری است. از مدیران بعدی دانشگاه انتظار دارم همانطور که در این دوره، مدیران تمام انرژی و ظرفیتشان را برای توسعه دانشگاه گذاشتند، آن‌ها نیز همین کار را کنند تا این بنای بلند که در ۷۰ سال گذشته ایجاد شده، اعتلای بیشتری پیدا کند. خراسان، مشهد و دانشگاه فردوسی ظرفیت بسیار بالاتری از آنچه که هست را دارد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اسامی دانشجویان برای این منظور ارسال شده و واکسیناسیون دانشجویان از شهریور ماه آغاز خواهد شد. شرایط تحصیل حضوری برای دانشجویان از بالاترین مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز خواهد شد. تمام تلاش ما این است که ورودی‌های جدید مقطع دکتری سال تحصیلی خود را به صورت حضوری آغاز کنند. پس از آن روند حضور دانشجویان در دانشگاه به صورت پلکانی ادامه خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: پس از مستقر شدن دانشجویان دکتری، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در صورت واکسیناسیون و وجود ظرفیت در خوابگاه‌ها در دانشگاه حاضر خواهند شد. همچنین ورودی‌های جدید کنکور سراسری مهر امسال در دانشگاه حاضر نخواهند شد و احتمالا از ترم بهمن در دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

افزایش حداکثر ۱۵ درصدی شهریه‌های دانشگاه 

وی در خصوص میزان افزایش شهریه‌های دانشگاه فردوسی مشهد در سال جاری بیان کرد: در خصوص میزان افزایش شهریه‌های دانشگاه هیات امنای دانشگاه تصمیم خواهد گرفت. درصد افزایش این شهریه با توجه به شرایط دانشجویان بسیار کم در نظر گرفته شده و در ترم جاری حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.  

کافی در خصوص تعیین تکلیف مجسمه میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: میدان علوم قرار بود توسط یک خیر فردوسی دوست ساخته شود. خیلی‌ها این موضوع را برنتابیدند و معتقد بودند این مجسمه بزرگ موجب ایجاد برخی مشکلات می‌شود. تصمیم گیری در این خصوص را به شورای فرهنگ عمومی استان سپردیم که در این شورا تصمیم گرفته شد مجسمه ساخته شده به شهرداری اعطا شود تا در این میدان مجسمه و نماد کوچک‌تری قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: در قبال ارائه این مجسمه به شهرداری مشهد، تفاهم نامه‌ای میان شهرداری و دانشگاه امضا شد تا میدان علوم توسط این نهاد سازمان‌دهی شود. طرح میدان انتزاعی و با موضوع فردوسی است و طراح مجسمه قبلی مسئولیت این طرح را بر عهده دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد رییس دانشگاه فردوسی مشهد دکتر کافی دانشگاه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد جایگاه دانشگاهیان خراسان رضوی سال گذشته تاسیس شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۸۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ تجمع استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران برای حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل، امروز بعد از نماز ظهر جلوی سردر دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
نمازگزاران مسجد دانشگاه تهران پس از اقامه نماز ظهر و عصر، به جمع تجمع‌کنندگان می‌پیوندند.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج اساتید، بسیج کارکنان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر تشکل‌های دانشگاه تهران از دانشگاهیان برای حضور در این تجمع دعوت کردند.

دیگر خبرها

  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • حمایت دانشگاهیان خورستان از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا