Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@18:06:11 GMT

پوکی استخوان را با تغذیه می‌توانید شکست دهید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۲۹۰۹۹

پوکی استخوان را با تغذیه می‌توانید شکست دهید

به گزارش جام جم آنلاین، محققان بر این باورند که از زمان شیوع همه گیری کرونا، رشد استخوانی در کودکان با تهدید مواجه شده و همین امر احتمال پوکی استخوان را در بزرگسالی افزایش می دهد. از این رو، به گفته آنها، رژیم غذایی نقش مهمی در قوی شدن استخوان ها در کودکان و افراد بالغ ایفا می کند.

پوکی استخوان به ضعیف شدن استخوان ها اطلاق می شود که طی آن احتمال شکستگی دردناک استخوان ها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دست رفتن تراکم استخوانی معمولا از سن 35 سالگی به بعد آغاز شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

استخوان هایی که از کمبود انواع ویتامین ها، پروتئین، موادمعدنی رنج می برند و افراد ورزش و فعالیت بدنی هم ندارند، بیش از دیگران در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

متخصصان توصیه کرده اند که افراد برای به حداقل رساندن خطر پوکی استخوان بهتر است ماست بخورند. محققان بنیاد تغذیه انگلیس دریافتند که افزودن روزانه یک کاسه ماست می تواند میزان کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند.

درواقع، غذای غنی از مواد مغذی نه تنها منبع خوبی از کلسیم است، بلکه منبع خوبی از پروتئین هم به شمار می رود. ماست های غنی شده با ویتامین D اغلب حاوی ید، پتاسیم، فسفر و ویتامین های خانواده B نیز هستند.

از این رو، ارزش غذایی ماست برای سلامت استخوان ها را نمی توان نادیده گرفت. از دیگر موادمعدنی مهمی که در ماست وجود دارد، منیزیم است.

این ماده معدنی به کنترل هورمون «پاراتیروئید» کمک می کند. این هورمون به کنترل میزان کلسیم خون کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم، شاهی و کاهو منبع غنی از منیزیم هستند. منبع دیگری از منیزیم هم می توان به دانه های خوراکی و آجیل مانند گردو، بادام زمینی، بادام هندی و فندوق اشاره کرد.

این دانه های خوراکی همچنین حاوی کلسیم بوده و میان وعده های مغذی و مفیدی به شمار می روند.

ویتامین D یکی از الزامات برای سلامت استخوان هاست و نادیده گرفتن مصرف این ویتامین سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد. همچنین این ویتامین به جذب کلسیم کلسیم از موادغذایی می شود.

موادغذایی سرشار از ویتامین D شامل ماهی سالمون، ساردین، تخم مرغ، قارچ، غلات و ماست غنی غنی شده هستند.

محققان توصیه می کنند که علاوه بر خوردن موادغذایی سالم و مقوی، ورزش کردن هم به همان اندازه حائز اهمیت است.

در این میان، ورزش هایی که با وزنه برداری و کار با وزنه سر و کار دارد، برای سلامت استخوان ها بسیار مفید هستند. پیاده روی، دویدن، پریدن، بازی تنیس یا نتبال، کوهنوردی و انجام حرکات ایروبیک از جمله حرکات ورزشی مفید برای استخوان ها هستند.

متخصصان توصیه می کنند که افراد بالغ برای داشتن استخوان هایی سالم روزانه حداقل 150 دقیقه ورزش و تحرک بدنی داشته باشند.

ورزش کردن نه تنها استخوان ها را تقویت می کند، بلکه شما را از بیماری های مختلف دور نگه می دارد. تحرک بدنی مانع از بروز دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و چاقی می شود.

منبع: سیناپرس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پوکی استخوان تراکم استخوانی استخوان ها ماست کلسیم سلامت استخوان ها پوکی استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان

سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به در دست اجرا بودن ۵ طرح تغذیه مصنوعی در استان گفت: برای تکمیل این طرح‌ها از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته‌ است.

او افزود: از این محل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تغذیه‌ای نهبندان با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی تخصیص یافته است.

سارانی عنوان کرد: تاکنون در زمینه اجرای این طرح ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ظرفیت آبگیری سد تغذیه مصنوعی بندان را ۱.۷۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: هدف از احداث این سد، ذخیره‌سازی سیلاب و رواناب و رهاسازی برای دشت‌های پایین دست است.

بیشتر بخوانید

اعتبار به طرح‌های تغذیه مصنوعی رسید/ خراسان جنوبی صدرنشین جدول اجرای طرح‌های نوین آبیاری

او با بیان اینکه طرح تغذیه مصنوعی بندان حد فاصل شهر‌های نهبندان و زابل و در فاصله ۷۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد تصریح کرد: در سال‌های پر باران بین ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب در این سد ذخیره‌سازی خواهد شد.

سارانی بیان کرد: ۵ طرح تغذیه مصنوعی در نواحی مرزی خراسان جنوبی شامل بندان و چاهداشی نهبندان، آهنگران زیرکوه، گزیک درمیان و مشوکی سربیشه در دست اجراست که در دولت سیزدهم ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوب شده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل