Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر محرم، به مثابه یکی از مهم‌ترین نمودهای شعائر دینی و تقویت کننده‌ی مناسبات گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... همواره یکی از ارکان کیفیت بخشی به جوامع دینی در طول تاریخ اسلام بوده است. واقعه‌ای عظیم که از هر سو به آن نگاه شود، می تواند درس های عظیم و عمیقی را ترسیم کند. در ایران اسلامی و بویژه در استان بوشهر، همواره این برهه ی زمانی و آداب و سننی که در گرامیداشت آن صورت می پذیرفته، مورد توجه خاص مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرم فرصتی مغتنم است تا با تقاطع گیری از مفاهیم مرتبط با آن و پارامتر های موثر و کیفیت بخش به جامعه، جامعه را به سمت تعالی پیش برد. در حدیثی شریف، پیامبر عظیم الشأن می فرمایند: همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. از این روی می توان عنوان کرد که جامعه ای متعالی، بر کشتی نجات حسینی سوار شده و با چراغ هدایت ایشان، راه خویش را مشخص نموده است.

قیام اباعبدالله (ع)، قیامی خانوادگی بود و جهاد ایشان، جهان با اموال و انفس بود. آن قدر نقش خانواده در این مهم ترین اتفاق تاریخ برجسته است که کمتر روضه ای را بدون اشاره به خانواده و مفاهیم خانوادگی می توان یافت. لذا، واقعه ی کربلا و روز عاشورا سراسر خانواده است و اگر جز از دریچه ی خانواده به این واقعه ی عظیم نگاه شود، به آن ظلم شده است.

محرم فرصتی مغتنم و مهم است تا به واسطه ی آن خانواده و مناسبات خانوادگی بازخوانی شود. اتفاقی که هم می تواند در روضه ها نمود یابد، هم در منابر و هم در مداحی ها.

خانواده ای که می تواند جامعه را متعالی کند، خانواده ای است که خود به تعالی رسیده و بر کشتی نجات حسین (ع) سوار شده است. لذا مناسبات خانوادگی خویش و نقش هایی که درون خویش دارد را بر الگوی مکتب حسینی ترسیم نموده است. خوشبختی، آرامش، رشد و تعالی همه و همه از برکات خانواده ای است که بهره ی خویش را از الگوی مکتب حسینی برده است و مناسبات خویش را بر این حبل متین، استوار کرده است. در پویش مردمی #زندگی_به_سبک_حسین ، کنش های خانوادگی موثر و تقویت کننده ی این نوع نگاه و الگو، در بین مخاطبان هدف برجسته شود.

هدف این پویش، تقویت کنش هایی خانوادگی و خانواده محور است که اعضای خانواده را در معرض الگوی مکتب حسینی قرار می دهد. هشتگ مورد نظر این پویش مانند نام آن، #زندگی_به_سبک_حسین می باشد که با هدف الگوسازی از سبک زندگی اباعبدالله (ع) تولید شده تا به مخاطب یادآوری کند که برای خوشبختی و تعالی خانواده ی خویش، باید زندگی خویش را بر سیره ی ایشان ترسیم کند.

سوال اصلی از مخاطب در این پویش این است که: شما به عنوان خانم و مادر خانه، پدر و آقای خانواده چه تصمیمی برای حال و هوای خانه و خانواده دارید؟ آیا دل تان می خواهد کار متفاوتی نسبت به محرم سال های گذشته انجام بدهید؟

عناوین و عناصری که مناسبات خانوادگی را شکل می‌دهند، متعدد هستند و بیان آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد، اما به قدر بضاعت، چند عنوان موثر که از کنش های متناسب با این ایام منبعث می شوند، مورد اشاره قرار می گیرد.

بزرگداشت شعائر دینی

بزرگداشت شعائر دینی، یکی از مهم ترین کنش هایی است که همه ی اعضای خانواده را حول مفاهیمی این چنینی جمع می کند. این گرامیداشت بزرگتر ها را به تذکر و یادآوری مفاهیم دینی تشویق می کند و کوچکتر ها را به تصویر سازی از این مفاهیم و اهمیت آن ها راهنمایی می کند. این گرامیداشت به تشکیل جمع مومنانه در خانواده ها کمک می کند.

همدلی، همکاری و هم افزایی

همکاری و هم افزایی و تلاش برای انجام یک کار بصورت جمعی، همدلی اعضای خانواده را بیشتر و برجسته تر می کند. حسی که از کنار هم قرار گرفتن اعضای خانواده برای انجام کارهای متفاوت (ولی در عین حال تکمیل کننده ی یکدیگر) به ایشان دست می دهد، خانواده پذیری، اثرگذاری و تحمل دشواری ها برای حصول یک نتیجه ی جمعی را تقویت می کند.

توصیه به نیکی‌ها

تواصی به نیکی ها و انجام مناسک بصورت جمعی علاوه بر برکات و اثرات معنوی، محبت بین اعضای خانواده را تقویت می کند. این کار در تربیت دینی فرزندان نیز اثر ویژه ای دارد. گاهی یک نماز جماعت خانوادگی، یک دعای کمیل جمعی می تواند به این مهم منجر شود. لذا برنامه ریزی برای برپایی اینگونه مناسک، می تواند یکی از اجزاء مهم تربیتی خانواده باشد.

ایثار و از خودگذشتگی

ایثار، گذشت، تعاون و مفاهیمی از این دست، همواره مورد تاکید اسلام بوده است. گاهی برخی کارهای در ظاهر ساده، می تواند این مفاهیم را برجسته و تقویت کند.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری و سپردن نقش به کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین و موثر ترین شیوه های تربیتی آنان است. بسته به نقشی که برای وی ترسیم می شود، کودک می تواند مولفه های مهمی را در شخصیت خویش رشد بدهد. افزایش آستانه ی تحمل، مهربانی و گذشت، تلاش و کوشش، مسئولیت پذیری و ... برخی از برکاتی هستند که به واسطه ی نقش پذیری صحیح در کودک شما پدیدار شده و تقویت می شوند.

احترام متقابل

احترام متقابل اعضای خانواده، گستره ی وسیعی دارد. احترام متقابل زن و شوهر، فرزندان و والدین، اقوام و آشنایان همه و همه نمود های می باشند که خشت اول آموزش آن ها در خانه و در بین اعضای خانواده نهاده می شود. توصیه های دینی به این نوع احترام ها نیز موید اهمیت آن است. بهره گیری از فرصت محرم، می تواند این احترام متقابل را تقویت کند.

خصائل اخلاقی

بسیاری از خصائل اخلاقی موثر در خانواده را می توان از آموزه های حسینی آموخت. خصائلی که بیان آن ها در این مجال نمی گنجد، اما می تواند موضوع کنش در این پویش باشد.

در این پویش زوجین کنش هایی خانوادگی، مانند آنچه عنوان شد را انجام می دهند و از آن عکس یا فیلم تهیه می کند و از طریق یکی از پیام رسانها ارسال میکند و یا با هشتگ مربوطه در صفحات مجازی خویش بارگذاری می کند. به منظور تقویت این کار، افزونه های دیگری نیز تعبیه شده که هم فضا سازی شهری را در بر می‌گیرد و هم به منابر و روضه ها رنگ و بویی خانوادگی بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محرم ۱۴۰۰ اعضای خانواده احترام متقابل مهم ترین ی خویش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۹۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت

شرفی گفت: کمک های مردمی برای تامین معیشت خانوار‌های زیر پوشش و نیازمندان، خرید وسایل کمک توانبخشی، خرید جهیزیه، تامین وسایل ضروری زندگی، هزینه درمان و تجهیز مراکز بوده است.

وی استفاده از ظرفیت خیران و جلب مشارکت‌های مردمی را از اولویت‌های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: بهزیستی استان در راستای ارتقای سطح زندگی و بهبود معیشت مددجویان با روش‌های گوناگون نسبت به جذب مشارکت‌های مردمی اقدام کرده و هر سال به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نیکوکاری جامعه برنامه‌ها، طرح‌ها و پویش‌های مختلف در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ماه رمضان امسال نیز هفت پویش برگزار شد که از جمله پویش افطاری ساده در حضور ولی نعمتان، خانوار‌های دارای سه معلول، ضیافت خانه خدا، میز خدمت در مساجد و پویش افطاری ساده در مراکز بوده است.

وی گفت: ۳۷ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که طرح پویش جلب مشارکت‌های مردمی در این مراکز برگزار شد و خیران از نزدیک با خدمات آن آشنا شدند.

شرفی تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی همچون یک اداره کل بهزیستی کوچک است که در مناطق و محله‌های استان تشکیل شده و خانوار‌های زیر پوشش بهزیستی از این مراکز خدمت دریافت می‌کنند.

وی گفت: کمک‌ها با حفظ شأن و کرامت انسانی در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکلات معیشتی، درمان، ازدواج و اشتغال افراد تحت پوشش از سوی این نهاد بین نیازمندان تحت پوشش توزیع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان بهزیستی براساس وظایف قانونی، شبکه وسیع از خدمات متنوع حمایتی، مراقبتی و توانمندسازی را به طیف گسترده‌ای از افراد دارای معلولیت، نیازمندان و فرزندان آنان همچنین اقشار آسیب‌پذیر استان ارایه می‌دهد، از همین رو انجام و استمرار این کار حمایت و همراهی مردم خیراندیش، متعهد و نیکوکار را می‌طلبد.

وی با اشاره به حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد معلولان استان در مراکز شبانه روزی و ۹۰ درصد در خانواده نگهداری می‌شوند که معیشت، توانبخشی، درمان، اشتغال و مسکن از نیاز‌های اصلی معلولان است.

شرفی عنوان کرد: معیشت از مطالبات اصلی جامعه هدف بوده لذا با پیگیری‌های انجام شده، آمار پشت نوبتی دریافت مستمری صفر شده، اما زمینه برای توانمندشدن مددجویان نیز فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر (عکس)
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • «پای تختی هستیم»
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت