Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره دلایل به وجود آمدن بحران افغانستان گفت: ابهامات بسیار زیادی در شرایط افغانستان وجود دارد اما پرسش اصلی این است که آیا آنچه اتفاق افتاده خارج از چارچوب توافقی است که میان «زلمی خلیل‌زاد» و «ملا برادر» در دوحه شکل گرفته است؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بخشی از نیروها در قالب این چارچوب حرکت کردند اما برخی دیگر خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این توافق قرار بود یک ماه بعد از دستیابی به توافق یک دولت موقت تشکیل شده و دولت افغانستان و طالبان با همدیگر بر سر مسئله صلح به جمع‌بندی برسند اما با وجود صحبت‌های هیئت‌های صلح نتیجه‌ای به دست نیامد.

ملازهی با بیان اینکه قرار بود طالبان نیز در دولت موقت حضور داشته باشند افزود: با این وجود بخشی از توافق عملیاتی نشد و هر دو طرف همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند؛ در نتیجه کار به جایی رسید که نیاز به فشار نظامی به دولت افغانستان به وجود آمد تا «اشرف غنی» از مسئولیت کناره‌گیری کند زیرا غنی در مقابل تشکیل دولت موقت مقاومت می‌کرد.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: در نتیجه طالبان بر اساس توافق، با یک اقدام نظامی بخشی از ولسوالی‌ها و مناطق مرزی و گمرکات را در اختیار گرفتند تا از این طریق به دولت برای کناره‌گیری از قدرت فشار وارد کرده و بتوانند دولت موقت تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه با وجود پیشروی طالبان همچنان اشرف غنی حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد افزود: پس از آنکه دولت افغانستان تعهدات خود را اجرا نکرد، طالبان وارد فاز نظامی شده و به سمت مراکز استان‌ها حرکت و آن‌ها را تصرف کردند و در نهایت به کابل رسیدند.

ملازهی درباره امکان دخالت ایران در این مسئله گفت: نیاز به دخالت نظامی از سوی ایران در این درگیری‌ها نبود اما زمانی که «محمد اسماعیل خان» در هرات در حال مقاومت بود ایران می‌توانست با در اختیار قرار دادن سلاح به وی کمک کند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه طالبان قابل اعتماد نیستند افزود: هرچند در هرات ملایم‌تر برخورد کرده و به سفارت ایران حمله نکردند و برای حفظ کنسول‌گری ایران تعهد دادند اما زمانی که به طور کامل قدرت را در دست بگیرند معلوم نیست که به وعده‌های خود عمل کنند.

انتهای پیام/

فریده طهماسبی کد خبر: 1107050 برچسب‌ها اشرف غنی طالبان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اشرف غنی طالبان دولت موقت اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه‌های جدید مقاومت فلسطین به نظامیان رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، منابع فلسطینی از حمله خمپاره‌ای قسام به نیروهای اشغالگر در نتساریم خبر دادند.

گردان‌های قسام اعلام کرد که نظامیان رژیم صهیونیستی را در محور نتساریم در جنوب شهر غزه با گلوله‌های خمپاره در هم کوبیده است.

از سوی دیگر گردانهای شهدای الاقصی نیز از حمله پایگاه زیکیم رژیم صهیونیستی خبر داد.

در بیانیه کتائب شهدا الاقصی آمده است: مبارزان ما به همراه نیروهای شهید عمر القاسم و کتائب شهید عبدالقادر الحسینی، پایگاه زیکیم را هدف قرار دادند.

گفتنی است که گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و تل آویو برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

کد خبر 6092438

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • ضربه‌های جدید مقاومت فلسطین به نظامیان رژیم صهیونیستی
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان