Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:06:23 GMT

پایان فصل اول مدوتاک با موضوع مهاجرت کادر درمان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۱۷۹۶

پایان فصل اول مدوتاک با موضوع مهاجرت کادر درمان

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از پایان فصل اول سلسله گفت‌وگوهای مدوتاک با موضوع مهاجرت نخبگان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین یاری در خصوص این برنامه تصریح کرد: بعد از ۱۱ هفته برنامه و هزار و ۴۲۵ دقیقه مصاحبه با ۱۹ صاحب‌نظر، اعم از نخبگان مهاجرت کرده، نخبگان مشغول به کار در داخل کشور، مسئولین دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این فصل از سلسله برنامه Medu Talk با موضوع «مهاجرت نخبگان» به ایستگاه پایانی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این دوره تاریخ کشور تمایل به مهاجرت در میان ارائه‌کننده مراقبت‌های سلامت شیب چشم‌گیری دارد، افزود: بر اساس یافته‌های ارائه‌شده در مقالات علمی، تمایل به مهاجرت در میان دانشجویان، اینترن‌ها، رزیدنت‌ها، اعضای هیات علمی و پرسنل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران به بیش از ۵۲ درصد رسیده است؛ به عبارتی از هر دو نفر کادر درمان، یک نفر مایل است که وطن خود را با همه تعلقات و تمایلات رها کند و عزم جای دیگری کند. این اتفاقات چندان از نظرها پنهان نیست. برای اطلاع از نرخ بالای مهاجرت کادر درمان کافی است به مصاحبه‌های مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور، رئیس انجمن پرستاری ایران، رئیس انجمن متخصصان داخلی و ....مراجعه شود.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با طرح این پرسش که در میان پدیده فراگیر مهاجرت که خواسته یا ناخواسته همه را با خود همراه کرده است چه اقدامی انجام داده‌ایم و چقدر به ریشه‌های این عارضه پرداخته شده؟ گفت: سلسله برنامه‌های Medu Talk به همت کانون مطالعات اجتماعی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به‌صورت برنامه زنده اینستاگرامی در طی ۱۱ هفته تلاش کرد تا از نزدیک به پیدا و پنهان مهاجرت نخبگان علوم پزشکی بپردازد تا هم پژواکی از حرف دل نخبگان این آب و خاک باشد و هم چراغی هرچند کوچک، برای جامعه نخبه دانشجویی که در کشاکش بین ماندن و رفتن مردد هستند روشن کند.

عوامل دافعه در مبدأ و جاذبه در مقصد

دکتر یاری در توضیح این سلسله گفت‌وگوها تأکید کرد: اعضای این کانون دانشجویی بعد از جلسات همفکری بسیاری، مرور متون علمی و تشریک مساعی، این سلسله برنامه را با چهار دسته مدعو اعم از نخبگان مهاجرت کرده، نخبگان مشغول به کار در داخل کشور، مسئولین دانشگاهی و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پایه‌گذاری کردند. در این برنامه درمجموع با پنج پزشک مهاجرت کرده به کشورهای آمریکا، کانادا و آلمان، سه پرستار مهاجر به استرالیا، آلمان و عمان، یک داروساز مهاجرت کرده به آمریکا، چهار عضو هیات علمی دانشکده پزشکی، دو عضو هیات علمی از دانشکده‌های بهداشت و توان‌بخشی، دو نخبه پزشک، معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی و معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو شد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش‌آفرینی سه دسته عوامل اعم از ۱) عوامل دفع‌کننده در مبدأ ۲) جاذبه‌ها در مقصد و همچنین ۳) نقش خصلت‌های شخصیتی در مهاجرت افزود: از جمله نکات مطرح شده در این گفتگوها می‌توان به ساعات کاری زیاد رزیدنت‌های تخصصی در ایران، کشیک‌های زیاد، مسئولیت زیاد در عین دریافتی ناچیز دستیاران تخصص، فقدان ارتباط سازنده استاد و دانشجو، پایین بودن متوسط درآمد به نسبت کشورهای توسعه‌یافته، تعهد خدمت اجباری برای فارغ‌التحصیلان، پاره‌ای تبعیض‌های مذهبی، تسهیلات حمایتی ناکافی برای دانشجویان نخبه، فرایند بسته انتخاب روسای بخش، مدیران گروه، روسای بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و دانشگاه، پیش‌بینی‌ناپذیری آینده در ایران، عدم وجود تشکل صنفی قوی حامی حقوق رزیدنت‌ها، عدم شایسته‌سالاری در میان مسئولین، دخالت سیاست در همه امور اشاره کرد.

برخی اساتید، کار در کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ترجیح داده‌اند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر یاری خاطر نشان کرد: در طی این مدت، با تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مواجه شدیم که کرسی این دانشگاه را رها کرده و با هدف آینده بهتر عازم کشورهای دیگر شده بودند. برخی از آن‌ها مجدد مجبور به شروع تحصیل در مقطع تخصص شده بودند، برخی به کار پژوهش روی آورده بودند و برخی حتی طبابت در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهای تازه استقلال‌یافته را به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یعنی دانشگاه مادر ایران ترجیح داده بودند. این درحالی است که اکثریت این اعضای سابق هیات علمی دانشگاه، ازجمله اساتید مورد وثوق دانشجویان و استوانه‌های علمی رشته‌های تخصصی مربوطه شناخته می‌شدند. متاسفانه این اعضای هیات علمی هیچ‌کدام تمایل به شرکت در این برنامه را نداشتند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به گفت‌وگوی پایانی مدوتاک با دکتر حمیدرضا نمازی، عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی و رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی گفت: دکتر نمازی در این برنامه که در حکم جمع‌بندی سلسله نشست‌های مدوتاک بود، ضمن اشاره به تاریخچه مهاجرت نخبگان پزشکی، از دید جامعه‌شناسانه و انسان‌شناسانه به بررسی ابعاد مختلف مسئله مهاجرت پرداختند و توصیه‌های شنیدنی برای تحصیل‌کردگان مردد جامعه علوم پزشکی بیان کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مهاجرت نخبگان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعضای هیات علمی مهاجرت نخبگان مهاجرت کرده هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی این دانشگاه خبر داد.

سیدمحمد محمدی در آیین افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه آبادان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های نوین آموزشی، اظهار کرد: در فضای علمی جدید، انتظار تحول در شیوه‌های نوین آموزشی وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها، آموزش پزشکی است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آغاز فعالیت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در این دانشگاه، ادامه داد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، یکی از واحدهایی است که در همه دانشگاه‌ها مورد توجه است. در این مرکز، راه‌حل‌های نوین توسعه آموزش پزشکی با مشارکت اساتید و دانشجویان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: این مرکز با تلاش معاونت آموزشی دانشگاه راه‌اندازی شده است و فضای خوبی برای مشارکت هر چه بیشتر اعضای هیات علمی و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز منجر به تربیت بیشتر دانشجویان در زمینه‌های مختلف پزشکی است. امیدواریم بتوانیم شاهد رشد و بالندگی روزافزون اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی آبادان در سطح کشور باشیم.

محمدی گفت: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی آبادان شامل زیرمجموعه‌هایی همچون کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی، مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی، دفتر مستقل استعداد درخشان و المپیادهای دانشجویی، واحد برنامه‌ریزی درسی، واحد دانش‌پژوهی و جشنواره شهید مطهری، واحد ارزشیابی آزمون و مرکز رشد و بالندگی اساتید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور