روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شدهام!
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۲۰۸۴
خبرگزاری مهر- گروه هنر- زهرا منصوری: اگر حتی سینمادوست نباشید و سالی یک بار هم گذرتان به سینما نیفتاده باشد به لطف پخش چندین چندباره «بچههای آسمان» از تلویزیون، او را میشناسید؛ مجید مجیدی. همان که «رنگ خدا» را هم از او به یاد داریم، «آواز گنجشکها» را هم. اگر بخواهیم خط به خط کارنامه کاری او را مرور کنیم احتمالاً موضوع حوصلهسربری میشود اما خودش نقطه عطف زندگیاش را که توفیقی برای او بود، ساخت فیلم «محمد رسولالله (ص)» میداند که قریب به ۶ سال از زمان تولیدش میگذرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجید مجیدی اما هر بار به منتقدانش گفته که دلارهای عربستان مانع از دیده شدن «محمد رسولالله (ص)» در سطح جهان و ارایه قرائتی درست از اسلام رحمانی شده است.
مجیدی در طول این سالها هر بار به دفاع از یک فیلم دیگر هم در حوزه تشیع پرداخته و خواسته است زمینه اکرانش فراهم شود؛ «رستاخیز» که حالا هفت سال است سرنوشتی جز توقیف پیدا نکرده است و به نظر میرسد نقطه اشتراکش با «محمد رسولالله (ص)» در ناکامیها نمایش چهره معصومین باشد؛ یکی در داخل، آن یکی در مرزهایی خارج از ایران.
گفتگوی پیش رو حاصل یک گپ و گفت کوتاه در حاشیه نشست سوگواره «تصویر دهم» است که این روزها مجیدی دبیریاش را بر عهده دارد. کارگردانی که کمتر تن به مصاحبه میدهد به ویژه اگر محوریت آن مصاحبه فیلم «محمد رسول الله (ص)» باشد؛ چرا که میگوید از هجمهها نسبت به این فیلم و حواشی آن خسته شده است.
مشروح این گفتگوی کوتاه را در زیر میخوانید:
* شما هم در نشست امسال و هم سال گذشته به وضعیت پیش آمده برای فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش اشاره و نسبت به عدم اکران این فیلم گلایه کردید. با توجه به اینکه پیشتر و پس از تجربه کارگردانی فیلم «محمد (ص)» از علاقه خود به فیلمسازی در فضای تاریخی-مذهبی گفته بودید بهنظر میرسد وضعیت بهوجود آمده برای فیلم آقای درویش مانع از ورود مجدد شما به این حوزه شده است. چقدر این ماجراها در عدم تکرار تجربه کارگردانی شما در این حوزه موثر بوده است؟
واقعاً این عرصه سختی است و اینگونه نیست که به این راحتی بتوان درباره آن تصمیمگیری کرد. ورود به حوزههای معرفتی و دینی بهخصوص در قالب تاریخی، اساساً یک چالش بزرگ است. هم از نظر محتوا و هم از نظر اجرا، این کار خیلیخیلی سخت و دشوار است. شما فقط تصور کنید در هر حوزه از مسائل اعتقادی و دینی چقدر با سلائق، نگاهها و حتی قرائتهای مختلف میتوانید مواجه باشید.
در خصوص زندگی پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) به خصوص در سالهای پس از رسالت ایشان آنقدر قرائتهای فراوان وجود دارد که هیچ فیلمسازی جسارت و جرات ورود به این حوزه را ندارد. البته باید دیگرانی بیایند و بهویژه در حوزه مباحث محتوایی، عرصههای تازهای را باز کنند و فرصت را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا در این حوزه کار کنند. کار کار سختی است و نمیتوان یکباره وارد این میدان شد.
* اما شما یک بار این سختیها را چشیدهاید.
بله اما هیچ فرقی ندارد. برای ورود مجدد همه آنها باید تکرار شود. هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ اجرایی سختیها کماکان وجود دارد. شما فقط بحث دکور تاریخی را مدنظر داشته باشید. فقط جمعآوری امکانات، جدای از هزینه، سختیهای بسیاری دارد که باعث میشود برای یک فیلم، ۴ الی ۵ سال از عمر فیلمساز سپری شود. مگر ما چقدر قرار است عمر کنیم؟ شخصاً فکر میکنم به سهم خودم تلاش کردم تا ادای دینی کرده باشم و همین که مسیر کوچکی را باز کردیم، دیگران باید برای ادامه راه به میدان بیایند.
* یعنی دیگر این توان را در خود نمیبینید که بار دیگر وارد این میدان شوید؟
بحث توان نیست. باید دید چقدر پتانسیل تکرار آن تجربه وجود دارد. واقعیت این است که آنقدر این مسیر سخت بود که به لحاظ روحی نمیتوانم مجدد با تمام این سختیها مواجه شوم و بعد هم امکان دارد نتیجه نهایی دیگر نتیجه مطلوب خود آدم هم نباشد. در مجموع اما اعتقاد دارم که باید این مسیر باز شود. باید تلاش شود تا این راه ادامه پیدا کند. یکی از دلایلی که اصرار و تأکید دارم که کار آقای درویش علیرغم نقدهای بعضاً درستی که ممکن است نسبت به آن مطرح باشد، باید اکران شود همین است. نقدهای درست هم دلیل بر این نمیشود که این راه بسته بماند. نتیجه این بستن راه، همین شده است که آقای درویش ۵، ۶ سال است که هیچ فیلم دیگری نساخته است.
احمدرضا درویش در نمایی از پشتصحنه «رستاخیز»* فیلم شما و فیلم آقای درویش به واسطه نمایش چهره بزرگان دینی حاشیههای مشترکی داشت. فیلم «رستاخیز» در داخل با منع نمایش مواجه شده و فیلم شما هم در برخی کشورهای عربی با ممنوعیت روبهرو شد. درباره این چالش هم کمی توضیح میدهید؟
البته نمیتوان موضع علمای خودمان درباره فیلم آقای درویش را با عالمان دینی عربستان نسبت به فیلم «محمد (ص)» قیاس کرد. آنها یک جنگ ریشهای با ما دارند و بحثشان تقابل نگاه فقهی نیست. آنها از اساس با قرائت ما از فرهنگ درست اسلام حقیقی موافق نیستند. نمونههای این نگاه را هم به تواتر دیدهایم. همین عربستانیها از داعش حمایت کردند و دستشان در جاهای دیگر در دست اسرائیل بود و نوع قرائتشان از اسلام مشخص است.
خود من زمانی که فیلم «محمد (ص)» میساختم میدانستم و اطمینان داشتم در بیرون از مرزهای خودمان نسبت به آن حساسیت نشان خواهند داد. آنچه بیشتر آزاردهنده است، برخی هجمههای داخلی است آنها نمیخواهند قرائت درست از اسلام رحمانی در دنیا شنیده شود و مخالف نگاه ما هستند. بهخصوص که از نظر سیاسی نمیخواهند ایران این نگاه را در دنیا نمایندگی کند. در سالهای گذشته تلاشهای بسیاری در کشورهای مختلف داشتیم اما همه جا دلارهای عربستان راهمان را بست. برای خودم حیرتانگیز بود که قدرت دلاری اینها آنقدر زیاد است که حتی میتوانند اروپاییها را هم بخرند و نگذارند این فیلم به درستی در دنیا دیده شود.
* فارغ از این نکات که به درستی هم به آنها اشاره کردید اما در مجموع حساسیت نسبت به مقوله نمایش چهره بزرگان دینی، فیلم آقای درویش را در داخل متوقف کرد و فیلم شما را هم در بیرون از مرزها بایکوت کرد. فکر نمیکنید این میزان حساسیت، ریسک ورود به این حوزه را بالا برده است؟
طبیعتاً تأثیرگذار که بوده است. فیلمسازان دیگر جرات ورود به این حوزه را ندارند. اما بخشی از این هجمهها برای فیلمساز قابل پیشبینی و تصور است. خود من زمانی که فیلم «محمد (ص)» میساختم میدانستم و اطمینان داشتم در بیرون از مرزهای خودمان نسبت به آن حساسیت نشان خواهند داد. آنچه بیشتر آزاردهنده است، برخی هجمههای داخلی است.
وقتی فیلم «محمد (ص)» ساخته شد، ما هیچگونه امکانات، حتی به اندازه یک ریال از امکانات سینمایی کشور استفاده نکردیم. نه پول گرفتیم و نه امکانات؛ همه امکانات فیلم از جای دیگری تحت عنوان بنیاد مستضعفان تأمین شد و بهواسطه آن کلی امکانات هم به سینمای ایران وارد شد، اما حرف و حدیثها و هجمههایی به ما وارد کردند که خود شما در جریان هستید. گفتند چرا باید چنین بودجه و امکاناتی در اختیار فلانی قرار بگیرد.
آنقدر از این هجمههای خسته شدم که دیگر نمیخواهم دربارهاش صحبت کنم. همین شهرک سینمایی که برای این فیلم آن زمان با بودجه ۲۷ تا ۳۰ میلیارد تومانی ساخته شد، همین امروز اگر کارشناسی کنید، ارزش افزودهاش کمتر از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان نیست. یک دکور تاریخی نام ببرید که تلویزیون برای اثر تاریخی ساخته باشد و همچنان مانا باشد.
نمایی از دکور شهر مکه در فیلم «محمد (ص)»* و از این دکور همچنان هم استفاده میشود.
بله همین امروز بخش زیادی از سریال سلمان فارسی (ع) در همین دکور در حال تصویربرداری است. کلیپهای زیادی از کشورهای مختلف در همین شهرک ساخته شده است. این تنها بخش دکوری است که به آن اشاره میکنیم.
* بله خاطرم هست که دوربینهای مجهزی هم برای پروژه «محمد (ص)» وارد کردید که همچنان در سینما مورد استفاده است.
بله همچنان از دوربینها، لنزها و تجهیزات نوری که آورده بودیم استفاده میشود. با این همه بابت همان هجمهها امروز خستهایم. وقتی میخواهید یک فیلم در ابعاد تاریخی عظیم بسازید، نمیتوانید بودجه آن را با یک فیلم شهری مقایسه کنید. این قیاس از اساس قیاس درستی نیست. در هالیوود هم ببینید این تفاوت بودجه مشهود است. فیلم آخری که از حضرت موسی (ع) ساختند، با آنکه بخش عمدهاش جلوههای ویژه بود، ۳۰۰ میلیون دلار برایش هزینه شد. کارهای بزرگ تاریخی قاعدتاً چنین بودجههایی را نیاز دارد. تصور کنید همین فیلم «محمد (ص)» را بدون این لوکیشن و دکور چگونه میتوانستیم بسازیم. مهم این است که آنچه در تصویر میبینیم امروز باورپذیر شده و این هزینهها جزو قاعده کار است.
کد خبر 5278722 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: هالیوود سلمان فارسی داعش عربستان سعودی ایران فیلم رستاخیز احمدرضا درویش مجید مجیدی محرم 1400 حسینیه مهر علی سلیمانی تئاتر ایران درگذشت چهره ها موسیقی آئینی برنامه تلویزیونی ارشا اقدسی ویروس کرونا فیلم کوتاه حضور هنر ایران در جهان نماهنگ شبکه دو سیما فیلم آقای درویش محمد رسول الله هجمه ها یک فیلم سختی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصائب شیراز پس از باران
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آبگرفتگی معابر شیراز و تبدیل زیرگذرهای این شهر به استخر در پی بارندگی قصه پرتکراری است که گویا نمی توان علاجی برای آن متصور شد.
پس از هر بارانی در شیراز این سوال تکراری در بین شهروندان و فعالین شهری ایجاد می شود که چه زمانی این مشکل سریالی و پرتکرار پایان خواهد یافت.
پس از هر بارندگی مسوولان شهری و استانی حل این معضل را وعده می دهند اما تاکنون که این نویدها عملی نشده و کماکان شیرازی ها به جای لذت پس از هر باران هراس آبگرفتگی و رفتن زندگیشان زیر آب را در دل دارند.
بسیاری از محلات و معابر شیراز در پی باران عصر چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دچار آبگرفتگی شد و این درحالی بود که مدیران شهری همواره از آمادگی کامل این شهر دم میزدند اما...
این بارندگی علی رغم هشدارهای پیاپی روزهای اخیر موجب آبگرفتگی در بسیاری از معابر و حتی واحدهای تجاری و مسکونی این کلانشهر شد.
آبشارهای روان در مجتمعهای تجاری شیراز
براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا بسیاری از محلات و معابر شهری شیراز، مجتمع های تجاری و منازل مسکونی خصوصا در مرکز این کلانشهر دچار آبگرفتگی شد.
آبگرفتگی عصر پنجم اردیبهشت نه تنها در مرکز کلانشهر شیراز بلکه در اغلب مناطق این شهر به وقوع پیوست و مشکلات زیادی برای مردم به بار آورد.
به جز منازل مسکونی صاحبین کسب و کارها و اصناف شیرازی نیز در این بارندگی دچار مشکل شدند به نحوی که تصاویر روان شدن آب به محیطهای تجاری و تاریخی شامل پاساژ شهر، بازار زرگرها، بازارهای تاریخی شیراز مانند روح الله و وکیل در فضای مجازی بین کاربران دست به دست میچرخد.
سابقه قصههای بهاری سیلاب در شیراز
سابقه آبگرفتگی و حتی جاری شدن سیلاب در پی بارانهای بهاری قصه پرتکراری است که در تلخ ترین آن پنجم و ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ و حدود پنج سال قبل دهها نفر از هموطنان و میهمانان نوروزی را کشت و صدها نفر مجروح و هزاران خانه ویران شده به جا گذاشت.
شیراز پرترددترین شهر گردشگری ایران و مقصد بسیاری از توریستهای خارجی در نوروز ۹۸ و در پی بارندگی بهاری نسبتا شدید طی ۱۷ دقیقه و جاری شدن روان آب به یکباره به قتلگاه ۲۱ نفر از هم وطنان در دروازه قرآن تبدیل شد و روز بعد نیز در پی تکرار بارشها، سیلاب خانه هزاران نفر در محله سعدی را با خود برد.
این محله در ششمین روز از سال نو و فروردین ۹۸ دچار سیلی بنیان کن شد که زندگی ،خانه و کاشانه بسیاری از اهالی این منطقه را با خود برد و بسیاری از مردم شهرک سعدی را ماه ها با مشکلات جدی مواجه کرد.
آبگرفتگی های پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در شیراز از معابر شهری نیز فراتر رفته و وارد منازل و مغازه های بسیاری از اهالی شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.
بارندگیهای چهارشنبه گذشته در شیراز بعضی خودروها خصوصا در خیابانهای اطراف رودخانه خشک را محاصره و در سیلاب گرفتار کرد.
عصر چهارشنبه و هزاران شهروند شیرازی در آب مانده
رییس سازمان آتش نشانی شیراز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آتشنشانان این شهر ۱۲۹ عملیات در بارندگی عصر پنجم اردیبهشت انجام دادند گفت: هزار و ۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ برقرار شد.
هادی عیدی پور با اشاره به تلاشها و فعالیتهای آتش نشانان در عصر روز بارانی برای امداد رسانی به شهروندان شیرازی افزود: عصر چهارشنبه گذشته بارشهای شدید و کم سابقه در شیراز به وقوع پیوست.
وی ادامه داد: آتشنشانان شیراز چهارشنبه گذشته ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند.
به گفته رئیس سازمان آتشنشانی شیراز ۲۳ واحدعملیاتی برای بازدید ایمنی دوره ای از محدوده رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل های مورد نظر مستقر بودند.
وی همچنین اعلام کرد: ۲۴ ایستگاه عملیاتی در پی فعالیت سامانه اخیر سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل بودند.
پس از باران شیراز
مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی استان فارس در گفت و گو با ایرنا میزان بارندگی سامانه اخیر در سطح شیراز را ۲۲ و ۲ دهم میلیمتر اعلام کرد.
معاونت محیط زیست خدمات شهری شهرداری شیراز در این باره به ایرنا گفت: شدت و میزان زیاد بارندگی عصر چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مدت زمان اندک سبب آبگرفتگی در چند نقطه شهر شیراز شد.
روح الله خوشبخت افرود: با حضور بخش های مختلف مدیریت شهری شاهد رفع آبگرفتگی در اکثر نقاط و بازگشت روال عادی به سطح شهر هستیم.
وی با اشاره به آبگرفتگی زیرگذر سرداران عنوان کرد: به رغم شدت آبگرفتگی تلاشهای بی وقفه نیروهای خدمات شهری تا ساعت ۲۳ چهارشنبه شب پنجم اردیبهشت زمینه تخلیه آب و پس از آن پاکسازی یک ساعته اینزیرگذر را فراهم کرد.
پیگیری ترک فعل
دادستان مرکز استان فارس پیشتر در این باره گفت: با هدف حفظ و صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع حوادثی همانند سیل سال ۱۳۹۸ شیراز پروژه کنترل سیلاب آب های سطحی شیراز و طرح کنترل آب های سطحی مسیل شهرک سعدی کلید خورد که اجرای هرچه سریعتر و پیگیری این طرح در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی در فصل بارندگی ضروری است.
سید مصطفی بحرینی در خصوص حفظ حقوق عامه و اقدامات صورت گرفته از سوی دادستانی مرکز استان و سایر دادستانهای حوزه های قضایی استان اظهار کرد: حفظ و حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی و کوتاه کردن دست متجاوزین به عرصه های ملی، پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، اقدامات زیربنایی، مطالبه گری از دستگاه های مختلف و برخورد قانونی و قاطع با مدیران و مسئولانی که با ترک فعل خود زمینه ضرر و زیان به جامعه و بیتالمال را فراهم کرده با جدیت دنبال می شود.
وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دادستانها در موضوع حقوق عامه، اجرای دقیق مفاد دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه است که در صورت عدم اجرا یا نقض حقوق عامه یا قریبالوقوع بودن نقض آن نسبت به تذکر یا اخطار به دستگاه اجرایی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و صدور دستور توقف اقدامات و نهایتاً تعقیب کیفری متهمان خواهد پرداخت.
پیش از این نیز در این خصوص نشست های مختلفی از سوی کارگروه حفظ و صیانت از حقوق عامه با مدیریت بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و با حضور برخی از معاونین وی و دستگاه های مجری و متولی امر مربوط به جزیره مصنوعی نهر اعظم واقع در بلوار شهیدچمران شیراز و مدیریت و ساماندهی فاضلاب شیراز در رودخانه چنار راهدار و غیره برگزار شد و از سوی دادستان مرکز استان فارس نیز تذکرات قانونی لازم نسبت به ترک فعل از سوی مدیران دستگاه ها و نهادهای متولی امر داده شده اما ساماندهی جامع روان آبها و دفع آبهای سطحی کلانشهر شیراز باتوجه به گسترش این شهر اکنون یکی از مهمترین نیازها و ضرورت های مدیریت شهری است.