Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاره شناسان دانشگاه هاروارد می‌گویند، تمدن‌های بیگانه تا ۳۰۰۰ سال آینده پاسخی به ما نخواهند داد و شاید تا آن زمان نسل بشر از روی زمین برچیده شده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در حالی که جستجوی "هوش فرازمینی"(SETI) به طور کلی بیشتر از سایر علوم، رویایی و سخت گیرانه تلقی می‌شود، اما به طور شگفت انگیزی با محدودیت‌های تکنولوژیکی و ماهیت زمان و مکان محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که یک مطالعه جدید از دانشمندان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده است که سه هزار سال طول می‌کشد تا پیامی از جانب ما به آنها برسد.

ضمن اینکه با توجه به وضعیت فعلی بلایای طبیعی و غیر طبیعی بر روی زمین، ممکن است نسل بشر تا آن زمان از بین رفته باشد.

محققان همچنین می‌گویند که تمدن‌های بیگانه در دوردست نیز که احتمالا قبلاً وجود داشته‌اند، ممکن است تاکنون از بین رفته باشند.

سیگنال‌های رادیویی و به طور کلی همه امواج الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کنند که برای ما در حال حاضر سرعتی دست نیافتنی است، اما در ابعاد نجومی سرعت کمی است. بنابراین انتقال پیام در فاصله‌های زیاد و غیرقابل تصور که میان زمین و دنیاهای میزبان احتمالی حیات فرازمینی وجود دارد، امری بسیار زمان‌بر است.

حتی اگر اخترشناسان به نحوی تشخیص دهند که یک تمدن بیگانه در سیاره‌ای فراتر از منظومه شمسی ما وجود دارد، زمانی که پیامی از ما به آنها برسد، ممکن است مدت‌ها باشد که آنها از بین رفته باشند.

به همین دلیل است که "ابراهیم آوی لوب" و "امیر سراج" اخترشناسان دانشگاه هاروارد در مطالعه خود به بررسی این موضوع پرداختند. آنها با الهام از "اصل کوپرنیکی" که بر این باور است که زمین در مرکز عالم یا در جای ویژه‌ای از عالم قرار ندارد، یک مطالعه انجام دادند.

"لوب" گفت: "اصل کوپرنیکی" ادعا می‌کند که بعید است ما در زمان ممتازی زندگی کنیم یا در جای خاصی از عالم قرار داشته باشیم. بنابراین احتمال اینکه پیام سیاره قابل سکونت دیگری مانند زمین در حال حاضر در قرن اول ارتباطات رادیویی ما از کنار ما عبور کند، زیر یک در ۱۰ میلیون است.

وی افزود: بنابراین با فرض اینکه بیگانگان هوشمند زمین را شناسایی کرده باشند، تقریباً ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد تا ما پاسخ آنها را بشنویم.

پروفسور "ابراهیم آوی لوب" اخترشناس مشهور دانشگاه هاروارد است که این نظریه را در سال ۲۰۱۷ مطرح کرد که شیء میان‌ستاره‌ای "اوموآموا" که در سال ۲۰۱۷ از کنار زمین عبور کرد، ممکن است یک بادبان نوری متعلق به بیگانگان باشد.

"امیر سراج" نیز فرزند پدری عربستانی و مادری ایرانی است که به عنوان یکی از برترین دانشمندان جوان نجوم و اخترشناسی جهان شناخته می‌شود.

نظریه "لوب" در مورد "اوموآموآ" ابتدا در مقاله‌ای که او در سال ۲۰۱۸ نوشت، ارائه شد که بعداً در کتاب بعدی او موسوم به "فرازمینی: اولین نشانه زندگی هوشمند ورای زمین" رسمی شد. وی به تازگی به همراه سایر همکاران خود مسئول ارزیابی پدیده‌های هوایی ناشناس(UAPs) که قبلاً یوفو(UFO) نامیده می‌شدند، شده است.

اما در این مطالعه جدید، "لوب" و "سراج" بر یک قسمت خاص از جستجوی هوش فرازمینی(SETI) که آن را جستجوی اطلاعات پاسخگوی فرازمینی(SETRI) نامیدند، تمرکز کردند. این تلاشی است برای شناسایی بیگانگان باهوشی که هم تاکنون از بین نرفته‌اند و هم می‌خواهند به پیامی از جانب زمین پاسخ دهند.

"سراج" در این باره می‌گوید: تخمین و برآورد زمان پاسخ فرازمینی‌ها بسیار مهم است، زیرا چنین برآوردی ماهیت جستجوهای موثر را آشکار می‌کند.

وی افزود: سوالی که ما سعی می‌کنیم در مقاله خود به آن پاسخ دهیم این است که چه زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم اولین گفتگوی کیهانی ما انجام شود؟

این مطالعه به طور قابل ملاحظه‌ای پیچیده است، اما این دو دانشمند به این نتیجه رسیدند که از آنجایی که بشر تازه در قرن اول استفاده از فناوری‌های رادیویی است، در حال حاضر نباید انتظار داشته باشیم که از تمدن فرازمینی پاسخی بشنویم.

به عبارت دقیق‌تر؛ اگر بیشتر تمدن‌های بیگانه تقریباً از نظر پیشرفت تکنولوژیکی در وضعیت فعلی ما باشند، ممکن است هزاران سال طول بکشد تا ما از آنها پاسخی دریافت کنیم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانشگاه هاروارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۴۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

به گزارش "ورزش سه"، با کنار رفتن استقلال از رقابت های جام حذفی، این تیم از زمان برگزاری دیدار برابر شمس آذر تا جدال حساس هفته بعد مقابل تراکتور، دوازده روز زمان داشت و به همین دلیل، آبی پوشان امروز یک مسابقه دوستانه را برگزار کردند.

استقلال که در این مسابقه با ترکیبی از بازیکنان جوان و نیمکت نشین خود پای به زمین مسابقه گذاشته بود، با یک گل برابر آریو اسلامشهر تن به شکست داد.

در این بازی تدارکاتی، محمدرضا خالد آبادی، مجتبی فراشبندی، محمدحسین مرادمند، سامان تورانیان، میلاد فخرالدینی، جعفر سلمانی، امید حامدی فر، حسین زواره ای، سینا عامری، پیمان بابایی و امیرمحمد عالیشاه در ترکیب اصلی تیم استقلال به میدان رفتند.

همچنین در نیمه دوم، امیرعلی صادقی، ایمان سلیمی و زبیر نیک نفس به زمین رفتند.

دیگر خبرها

  • بارسا چاره‌ای ندارد: فروش حداقل یک ستاره
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • شکست استقلال در یک بازی تدارکاتی
  • شکست استقلال در یک بازی دوستانه
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!