Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی پیرفنیدون (pirfenidone) که برای درمان فیبروز ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در درمان نارسایی قلبی نیز موثر است.

در نیمی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، عملکرد پمپاژ خون نرمال است؛ در اصطلاح به این بیماران، مبتلایان به نارسایی قلبی با کسر تخلیه محافظت‌شده می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروی پیرفنیدون در این افراد مورد آزمایش قرار گرفته است و نتیجه موفقیت‌امیز گزارش شده؛ ولی کسب تاییده نیازمند آزمایش‌های بالینی بیشتر است.

نارسایی قلبی یا نارسایی مزمن قلب زمانی رخ می‌دهد که قلب نمی‌تواند جریان خون کافی در اختیار اعضای بدن قرار دهد. با توجه به شیوع چاقی و زندگی کم‌تحرک، تعداد افراد مبتلا به نارسایی قلبی رو به افزایش است و متخصصان همواره به دنبال استراتژی‌های جدید برای کاهش این عارضه هستند و بر ترک سیگار، مدیریت فشار خون، کاهش وزن و رژیم غذایی سالم تکیه دارند.

عوامل ویروسی، سمی، فشار خون و حمله قلبی می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند. در نارسایی قلبی ماهیچه‌های قلب آسیب می‌بینند و به اصطلاح سلول‌ها می‌میرند. محققان همواره به دنبال روش‌هایی برای افزایش قابلیت بازسازی سلول‌های قلب هستند.

مطالعات محققان مرکز تحقیقاتی یوتی ساوت‌وسترن در آمریکا نشان می‌دهد تغییر انرژی مصرفی سلول‌های قلب می‌تواند منجر به ترمیم و بازسازی سلول‌های قلبی و درمان مشکلاتی مانند نارسایی و حمله قلبی شود. در ادامه آمده است تغییر سوخت موتورخانه سلول‌های قلب می‌تواند به قلب برای ترمیم و بازسازی سلول‌های مرده کمک کند.

۹ سال پیش محققان دریافتند اگر سلول‌های قلب در روز‌های نخستین زندگی پستاندارن آسیب ببیند، امکان ترمیم و بازسازی دارد و این عملکرد توسط تقسیم سلول‌های مسئول انقباض قلب صورت می‌گیرد.

تاثیر آنتی‌بیوتیک بر نارسایی قلبی

مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد مصرف برخی آنتی بیوتیک‌های رایج می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

بر اساس این مطالعه افرادی که آنتی بیوتیک‌های فلوروکینولون و سیپوفلوکساسین مصرف می‌کنند، ۲.۴ برابر بیشتر از افرادی که از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر استفاده می‌کنند، در معرض مشکلات قلبی قرار دارند و دلیل آن نیز بازگشت خون به قلب است.

تاثیر داروی دیابت بر نارسایی قلبی

مطالعات جدید نشان می‌دهد یک داروی جدید دیابت نوع دو که مهارکننده SGLT ۲ نام دارد، اثرات جانبی مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد و خطر نارسایی قلبی را به میزان ۳۴ درصد کاهش می‌دهد.

این دارو نسبت به مهارکننده‌های دیگر اثربخشی بیشتری دارد و خطر مرگ را به میزان ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. مهارکننده‌های SGLT ۲ یک گروه دارویی جدید هستند که برای کاهش قند خون در بزرگسالان تجویز می‌شوند. این گروه دارویی مانع از بازجذب گلوکز توسط کلیه می‌شوند، در واقع این دارو باعث می‌شود گلوکز اضافی از طریق ادرار دفع شود.

تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر نارسایی قلبی

مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو در روچستر نشان می‌دهد رژیم غذایی مملو از گیاهان خطر نارسایی قلبی را تا ۴۱ درصد کاهش می‌دهد. در این مطالعه رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان با رژیم غذایی حاوی مواد سرخ‌شده و فراوری شده و مملو از نوشیدنی‌های شیرین مقایسه شده است و نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مواد گیاهی خطر بروز نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.

محققان برای بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت قلب و عروق و سکته مغزی پنج رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار دادند؛ رژیم اول شامل گوشت قرمز، پاستا، پیتزا، غذا‌های مکزیکی و فست فود بود. رژیم غذایی دوم پایه گیاهی داشت و متشکل از انواع سبزیجات، میوه، حبوبات و ماهی بود. رژیم سوم بر مبنای چربی و شیرینی قرار داشت و شامل انواع دسر‌های شیرینی، شکلات، شکر، نان و صبحانه‌های شیرین بود. رژیم چهارم که رژیم جنوبی نام داشت متشکل از غذا‌های سرخ‌شده، فرآوری شده، چربی و نوشیدنی‌های شیرین بود و رژیم پنجم رژیمی بود که افراد در آن علاوه بر انواع سالاد و سس، از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کردند.

این مطالعه که حدود هشت سال به طول انجامید نشان داد میزان نارسایی قلبی در گروهی که رژیم غذایی حاوی گیاهان داشتند، ۴۱ درصد کمتر بود و گروهی که رژیم جنوبی داشتند، بیترین میزان نارسایی قلبی را داشتتند. این افراد با شاخص توده بدنی و فشار خون بالا و مشکلاتی از این دست مواجه شدند.

مطالعه مذکور بیش از پیش تاثیر رژیم غذایی بر سلامت سیستم عروقی و قلب را نشان می‌دهد و بر رژیم غذایی سالم برای اجتناب از بیماری‌های قلبی تاکید دارد.

در ادامه مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند.

۱-نشستن طولانی مدت: نشست بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی‌تحرک است که زمینه را برای بیماری‌های قلبی فراهم می‌کند.‌
می‌توان با پنج دقیقه پیاده روی پس از ۴۵ دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده‌روی کوتاه به رگ‌ها کمک می‌کند که حالت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.

۲-عدم توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. افرادی که به سرعت عصبانی می‌شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین می‌شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.

۳-نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری‌های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می‌دهد.

۴-کم خوابی:ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم‌خوابی سبب اختلال در هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین می‌شود و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.

۵-عدم توجه به بهداشت دهان و دندان:نفوذ باکتری‌های حاصل از بیماری‌های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. متخصصان توصیه می‌کنند که علاوه بر مراجعه دوره‌ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهانشویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.

۶-بی توجهی به چکاپ دوره‌ای:خیلی از بیماری‌های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می‌توان به راحتی درمان کرد. مراجعه منظم به پزشک یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ریه قلب بیماری بیماری های قلبی نارسایی قلبی نارسایی قلبی سلول های قلب آنتی بیوتیک کاهش می دهد نشان می دهد رژیم غذایی فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه ۹ تا ۱۳ درصد گروه‌های سنی مختلف در کشور به بیماری آسم مبتلا هستند، گفت: از آنجا که آسم یک بیماری التهابی است، آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد؛ بر همین اساس در کلان‌شهرها که آلودگی هوای بیش‌تری دارند، میزان ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا؛ مریم محلوجی‌راد همزمان با روز جهانی آسم و آلرژی درباره بیماری آسم توضیح داد: پروسه ابتلا به آسم مانند بیماری‌های عفونی نیست و معمولا به صورت خود به خود ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر، آسم، پیامد یک بیماری نیست. آسم یک بیماری التهابی ریه است و عفونت در ابتلا به این بیماری هیچ نقشی ندارد.

وی درباره تاثیر عفونت بر شدت آسم گفت: عفونت به عنوان یک عامل محرک می‌تواند سبب افزایش شدت بیماری یا شروع حمله آسم باشد. باز هم تاکید می‌کنم، آسم یک بیماری التهابی مزمن است که در کودکان به دلیل آلرژی ایجاد می‌شود.

حدود ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره آسم کودکان توضیح داد: اکثر «آسم کودکان» از نوع آسم آلرژیک است؛ در حالی که عوامل آلرژیک و غیرآلرژیک به طور برابر در ابتلای آسم بزرگسالان نقش دارند.  

محلوجی گفت: عوامل آلرژیک محیط، سبب بروز و تشدید عوارض آسم  آلرژیک می‌شوند. عوامل آلرژیک بر ابتلا به آسم آلرژیک تاثیرگذار هستند؛ همچنین سایر مولفه‌ها، آسم غیرآلرژیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به آسم در کشور بررسی شده، اظهار کرد: وضعیت ابتلا به آسم در میان گروه‌های سنی بررسی شده، حدود ۹ تا ۱۳ درصد از گروه‌های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند. منظور این است میزان ابتلا به آسم با توجه به شرایط سنی افراد تغییر می‌کند. همچنین وضعیت ابتلا به آسم در سطح جهانی حدود  ۳ تا ۱۵ درصد گزارش شده که در برخی کشورها به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.
آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم
استان‌های رکورددار آسم

محلوجی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نسبت به کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا اقدام کرده‌اند، افزود: آنها با کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا توانسته‌اند، شیوع آسم را کاهش دهند یا میزان ابتلا به این بیماری را به یک سیر ثابت برسانند. به نظر می‌رسد، میزان ابتلا به آسم در کشور رو به افزایش است. یکی از دلایل افزایش ابتلا به آسم در کشور، آلودگی کلان‌شهرها است که جزو عوامل مهم ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.   شهرهای اراک و اهواز و استان سیستان‌و بلوچستان، بیشترین میزان شیوع آسم را تجربه‌کرده‌اند.  

تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: آلاینده‌های مضر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شوند؛ این آلاینده‌ها برحسب اندازه‌ای که دارند (ذرات حدود ۴ تا ۵ میکرون) می‌تواند به «راه‌های هوایی پایین‌تر» وارد شوند. همچنین ذرات بسیار ریز می‌توانند تا انتهای ریه نفوذ کنند و حتی وارد خون شوند. اغلب آلاینده‌ها، «رادیکال‌های آزاد» هستند که سبب التهاب ریه یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند و جزو موارد آسیب‌زا به حساب می‌آیند. به دلیل اینکه آسم یک بیماری التهابی است آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد. کلان‌شهرها، آلودگی هوای بیشتری دارند، به همین دلیل، میزان ابتلا به این بیماری در شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد.

محلوجی درباره تفاوت آسم بزرگسالان و کودکان گفت: «ژنتیک» و «عوامل محیطی» در بروز آلرژی نقش دارند؛ به نحوی که اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند آنها به آلرژی حدود ۵۰ درصد است. همچنین اگر پدر و مادر هر ۲ دارای آلرژی باشند، احتمال ابتلای فرزند به آلرژی به ۷۰ درصد می‌رسد. بنابراین باید گفت ژن، نقش ۵۰ درصدی در بروز آلرژی دارد و ۵۰ درصد دیگر نیز برای عوامل محیطی است.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره نقش عوامل محیطی بر بروز آلرژی گفت: عوامل محیطی که منجر به آلرژی می‌شود به ۲ دسته «آلرژن‌ها» و «عوامل محرک» تقسیم می‌شود. آلرژن‌ها نیز به ۲ دسته «بیرونی» و «درونی» تقسیم می‌شود. گرده درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز جزو  آلرژن‌های محیط‌ باز هستند؛ همچنین «مایت‌های گردوغبار»، سوسک، کپک‌ها و حیوانات خانگی مثل گربه و سگ جزو آلرژن‌های درونی محسوب می‌شوند.

وی درباره دسته محرک‌ها توضیح داد: نه تنها موارد دخانی بلکه سایر موارد استنشاقی جزو محرک‌ها به حساب می‌آیند. همچنین شوینده‌ها و موادی که بوی تند دارند باید در دسته محرک‌ها لحاظ شوند. ژنتیک و عوامل محیطی که موجب بروز آلرژی می‌شوند در سیر خود به صورت «اگزما اتوپیک»، «آسم کودکان» و «رینیت آلرژیک» تظاهر پیدا می‌کنند.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره میزان کودکان مبتلا به آسم گفت: نتایج مطالعات کشوری که با همکاری «مرکز تحقیقات ایمونولوژی» و «انجمن آسم و آلرژی ایران» انجام شده، بیان می‌کند میزان ابتلا به آسم در میان کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. با توجه به آمار ۹ تا ۱۳ درصدی آسم در کشور باید گفت که عددهای بالاتر مربوط به آسم کودکان است.
نقش داروهای استنشاقی در کنترل و درمان آسم

محلوجی درباره روش‌های درمانی نوین گفت: داروهای استنشاقی، مهم‌ترین دارو در زمینه کنترل و درمان آسم است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج خوبی برجای گذاشته‌اند. مقاومت‌هایی برای استفاده از اسپری‌های استنشاقی وجود داشت که با بهره‌ گرفتن از آموزش توانستیم در جهت رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از عوامل «بیولوژیک» جزو روش‌های جدید درمان آسم به حساب می‌آید، گفت: استفاده از  «امالیزوماب» که در واقع یک  “Anti IgE”  است برای درمان آسم کاربرد دارد.   امالیزوماب حدود ۲ سال است در کشور تولید شده، تجربه در مواجهه با بیماران نشان داده که اثرگذاری نمونه داخلی و خارجی این دارو بیانگر یکسان است.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: برخی از داروهایی بیولوژیک که شاید اثربخشی بیشتری داشته باشند در دسترس نیستند. امیدواریم که شرایط به نحوی باشد که این داروها در دسترس بیماران قرار گیرند.   
ضرورت توجه به آموزش در کنترل آسم

محلوجی با بیان اینکه «آموزش بیماران» اولین نکته در مدیریت آسم به حساب می‌آید، افزود: هفتم می به عنوان روز جهانی آسم شناخته می‌شود و  هر ساله شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرند. «توانمندکردن بیماران مبتلا به آسم از طریق آموزش» به عنوان شعار سال جاری انتخاب شده است. بیماران مبتلا به آسم باید بپذیرند که به این بیماری مبتلا هستند و باید برای درمان آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: وظیفه مراکز بهداشتی و دانشگاهی این است که به بیماران آموزش دهند و به آنها بگویند درمان فقط مصرف دارو نیست؛ بلکه شامل اجتناب از عوامل مسبب حمله آسم هم می‌شود. بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است. حملات آسم با افزایش علائم سرفه، خس‌خس کردن و تنگی‌نفس شروع می‌شود و با پیش‌روی می‌تواند سبب افت اکسیژن خون‌ شود. در چنین شرایطی، بیمار باید در بیمارستان و حتی ای‌سی‌یو بستری شود. اغلب مرگ‌ومیر ناشی از آسم به علت حمله حاد آسم است که باعث تنگی نفس و کاهش اکسیژن می‌شود.  

محلوجی درباره آموزش در حوزه آسم گفت: تلاش‌هایی در زمینه آموزش آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با همکاری مرکز  تحقیقات ایمونولوژی اسم و آلرژی صورت گرفته است. همایش علمی آسم هر ساله همزمان با روز جهانی این بیماری برگزار می‌شود و جدیدترین موارد مرتبط آسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار همایش علمی، «همایش آموزش خانواده» نیز برگزار می‌شود و نکاتی درباره بیماری آسم به بیماران و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان تلاش می‌کنند که به بیماران به ویژه بیمارانی که برای نخستین‌بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نکات آموزشی لازم را ارائه دهند.  

محلوجی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آسم گفت: حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا  هستند و میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۴۵۰ هزار نفر گزارش شده است. آماری مربوط به میزان مرگ و میر ناشی از آسم در کشور در دسترس نیست.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران درباره کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران گفت: کلینیک سازمان جهاد دانشگاهی حدود ۱۲ سال پیش تاسیس شده و پزشکان فوق‌تخصص ایمنولوژی که عضو هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند، جدیدترین خدمات علمی به بیماران را ارائه می‌دهند. بیماران این کلینیک در صورت لزوم، تحت تست‌های آلرژی از جمله «تست‌های پوستی آلرژی» قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین انواع تست‌های تنفسی اعم از تست‌های چالشی با «برونکودیلاتور»، تست ورزش، تست‌های متاکولین و نیتریک‌اکسید بازدمی به منظور شناسایی نوع بیماری فرد در این مرکز انجام می‌شود. پس از تشخیص نوع بیماری، روش‌های درمانی نوین مانند تزریق داروهای بیولوژیک، ایمونوتراپی (تزریق واکسن  آلرژی) با توجه به نوع بیماری ارائه می‌شود. افرادی که مبتلا به آسم‌های آلرژیک هستند مورد «ایمونوتراپی» قرار می‌گیرند و پروسه واکسن‌درمانی برای آنها انجام می‌شود.  

محلوجی در پایان گفت: توصیه می‌کنم بیمارانی که به آسم مبتلا هستند بیماری خود را جدی بگیرند. اکثر موارد آسم، قابل کنترل است. بیماران با درمان‌های استنشاقی می‌توانند بیماری خود را  کنترل کنند و به زندگی طبیبعی خود ادامه دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟