Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در مشهد گفت: هرچند در چند سال اخیر اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تلاش‌های زیادی در راستای انعطاف گردشگری به خارج از مشهد انجام داده اما باز هم آن‌طور که باید تلاش درستی صورت نگرفته است.

به گزارش قدس آنلاین،  عین‌الله پوریعقوب در خصوص مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روزهای کرونایی اظهار کرد: گردشگری و تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های کوچک همچون خواف پیش از کرونا نیز مشکلات خود را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم معرفی کامل و شناخت گردشگران از مناطق بکر گردشگری یکی از مشکلات عمده اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یا صداوسیما نتوانستند به شکلی درست و موثر به معرفی اقامتگاه‌ها بپردازند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر ایران به درستی به مردم معرفی نشده‌اند و این موضوع یکی از مشکلات عمده صنعت اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که برای رفع آن اقدام به خصوصی انجام نشده است. گردشگران اغلب از طریق صفحات مجازی با فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی آشنا شده‌اند اما فقط تعداد اندکی از مسافران از طریق بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر، مترو و یا از طریق برنامه‌های صداوسیما با این اماکن آشنا شده‌اند.

مدیر این اقامتگاه بوم‌گردی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در خراسان این است که مسافران تنها برای زیارت مضجع شریف امام‌ رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند و توجه زیادی به باقی شهرستان‌ها ندارند.  

سیاست میراث فرهنگی در افزایش بی‌رویه اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشتباه بود

پوریعقوب خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ فعالیت اقامتگاه‌ها به طور جدی آغاز شد و در هر شهرستان یک یا ۲ اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت داشت اما متاسفانه مسئولان مربوطه به جای فراهم کردن بسترها برای توسعه صحیح این روش، بر افزایش بی‌رویه تعداد اقامتگاه‌ها تمرکز داشتند. در حال حاضر در برخی مناطق که گنجایش جذب گردشگر بالایی ندارد، تعداد زیادی اقامتگاه‌ بوم‌گردی در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد برای تاسیس اقامتگاه وام‌های مختلفی دریافت کرده بودند، با شیوع ویروس کرونا و به دلیل نبود شغل جانبی از پس بازپرداخت اقساط سنگین وام‌ها برنیامده و مجبور به فروش اقامتگاه‌ بوم‌گردی خود شده‌اند.  

مدیر این اقامتگاه بوم‌گردی با اشاره به شرایط تسهیلات کرونایی و مشکلات آن خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا و ضرر و زیان تاسیسات گردشگری، توجه و حمایت بیشتری احساس می‌شد اما فقط برای امهال وام کسانی که پیش از کرونا نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کرده بودند، جلساتی برگزار و تصمیماتی در این خصوص گرفته شد. مطابق وعده مسئولان باید ۳ ماه امهال صورت می‌گرفت اما این اتفاق فقط برای یک ماه انجام شد. در مرحله‌ای که تصمیم برای امهال ۶ ماه گرفته شده بود، باز هم تنها این موضوع برای یک ماه اجرایی شد. در واقع بانک‌ها تحت هیچ عنوانی پیگیر این مسائل نیستند و مالکین اقامتگاه‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده‌اند.

پوریعقوب گفت: مباحثی نیز مبنی بر پرداخت وامی تحت عنوان تسهیلات کرونا وجود داشت که اکثر همکاران از دریافت آن عاجز مانده و عده‌ای نیز حتی موفق به ثبت‌ نام برای دریافت آن نشدند. وجود شرایط نامتعارف بانک‌ها همچون داشتن سه ضامن معتبر، مانع از ثبت‌نام برخی از همکاران برای دریافت وام کرونایی شد. پرداخت اقساط بانک نیز قرار بود با ۳ ماه استراحت آغاز شود که به این وعده نیز عمل نشد.  

وی در خصوص میزان فعالیت اقامتگاه بوم‌گردی خود در شرایط کرونایی یادآور شد: با وجود اینکه در زمان‌هایی به غیر از وضعیت قرمز کرونا هم فعالیت داشته‌ایم اما متاسفانه مسافر و گردشگری نبوده که پذیرای آنان باشیم. در سال ۹۹ تقریبا هیچ فعالیتی نداشتیم و در سال جاری نیز تا کنون و تنها به اندازه یک دهم سال ۹۸ توانسته‌یم درآمدزایی داشته باشیم.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اقامتگاه بومگردی گردشگری اقامتگاه های بوم گردی اقامتگاه بوم گردی اقامتگاه ها بوم گردی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۸۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: با جمع‌آوری منصوبات و اتصالات غیرمجاز ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد.

فاطمه رضایی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: با جمع‌آوری منصوبات و اتصالات غیر مجاز در بالا دست سد زاوین در شهرستان کلات ورودی آب به این سد از ۴۵ لیتر بر ثانیه به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی عنوان کرد: پس از دریافت اعتراضات کشاورزان پایین دست سد زاوین درباره لوله‌گذاری عده‌ای از سودجویان در بالادست سد و آبیاری اراضی دیم بدون حق آبه، کارشناسان منابع آب شهرستان کلات از محل بازدید و پس از محرز شدن تخلف، اخطاریه‌های لازم داده شد.

رییس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: علیرغم اخطاریه‌های داده شده ولی متخلفان به اخطاریه‌ها توجه نکردند.

وی افزود: با اخذ دستور مقام قضایی و هماهنگی پاسگاه انتظامی زاوین نسبت به جمع‌آوری آوری منصوبات و اتصالات در بالادست سد زاوین اقدام شد.

رییس اداره منابع آب شهرستان کلات تصریح کرد: با این اقدام تقریباً ۱۰۰ لیتر در ثانیه به دبی ورودی به سد زاوین اضافه شد.

وی تصریح کرد: سد زاوین در بالادست روستای زاوین علیا بر روی رودخانه زاوین از سر شاخه‌های رودخانه قره تیکان، به منظور تأمین آب زراعی اهالی روستاهای زاوین بالا و پایین ساخته شده است.

سد زاوین قابلیت آبگیری سالانه ۱۷.۳ میلیون مترمکعب آب را دارد. ۲۵.۱ میلیون مترمکعب از حجم این سد برای آب آشامیدنی و مورد مصرف صنعت در نظر گرفته شد. هچنین بهره‌برداری از این سد آب مورد نیاز ۳۳۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین‌دست منطقه تأمین می‌شود.

برای بهره‌برداری از این سد که از سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی آن شروع شد حدود ۳۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. با احداث این سد آب آشامیدنی اهالی روستاهای زاوین پایین، محمدآباد، چنار و شهرکت صنعتی زاوین تأمین می‌شود. این سد در ۵۰ کیلومتری شهر مرزی کلات و در مجاورت روستای زاوین علیا قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌های کشور
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد