Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- طرح بومی گزینی در کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه‌ها ضمن برطرف شدن نیاز نیروهای تخصصی مناطق به‌ویژه استان‌ بوشهر زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، دانشگاه‌ و مراکز آموزش در هر منطقه و استان نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان بوشهر تعداد 23 مرکز علمی و دانشگاهی تعریف شده و بر اساس آمارها حدود 52 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان بوشهر مشغول تحصیل و این مراکز علمی دارای 970 استاد و عضو هیئت علمی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 23 مرکز آموزش عالی استان بوشهر 3 دانشگاه خلیج‌فارس، علوم پزشکی و آزاد اسلامی واحد بوشهر از لحاظ رتبه‌های علمی شامل تولید مقالات علمی و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها، کارآفرینی و نوآوری و طرح‌های پژوهشی برتر هستند.

دانشگاه‌های استان بوشهر از جمله خلیج‌فارس، علوم پزشکی و آزاد اسلامی نقش مهمی در تأمین نیروی انسانی متخصص جامعه داشته است.

دانشگاه خلیج فارس بوشهر در سال تحصیلی امسال دارای 7 هزار نفر دانشجو در حال تحصیل در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و این درحالی است که با راه‌اندازی دانشکده‌های مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده، علوم و فناوری نانو زیستی دریایی تعداد دانشکده‌ها به 9 مرکز می‌رسد.

دانشگاه‌ها نقش مهمی در آینده جوانان دارد

با توجه به تأثیری که کنکور سراسری بر روی آینده تحصیلی هر دانش‌آموز دارد، این مهم به‌عنوان یکی از آزمون‌های بزرگ زندگی محسوب می‌شود و دارای اهمیت فراوانی برای هر دانش‌آموز است.

کنکور سراسری به لحاظ جامعه آماری شرکت کننده در آن، اهمیت بالاتری نسبت به سایر آزمون‌های دوره تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

انتخاب رشته در کنکور سراسری نیز به‌عنوان مهمترین گام برای ورود به دانشگاه، حساسیت‌های خاص خود را برای دانش‌آموزان دارد.

روزمه بومی گزینی تحصیلی

تا قبل از آزمون سراسری سال تحصیلی در 20 سال گذشته ظرفیت تمام رشته‌های تحصیلی بدون توجه به محل سکونت داوطلبان، طوری تقسیم شده بود که داوطلبان برای ورود به همه رشته‌های تحصیلی عالی از شانس قبولی نسبتاً یکنواختی برخوردار بودند.

اما مشکلات اقامتی و معیشتی دانش‌آموزان پس از کنکور، همچون تأمین خوابگاه، تردد و افت تحصیلی ناشی از دوری از خانواده، سبب شد تا سازمان سنجش برای برخی از رشته‌های دانشگاهی به طرح گزینش بومی روی آورد.

آن روی سکه بومی‌ گزینی

در ابتدای این طرح اینگونه قلمداد می‌شد که بومی گزینی امکان قبولی در رشته‌های بومی برای داوطلبان هر ناحیه باتوجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات تحصیلی و مساوی تقسیم نشدن این امکانات، بیشتر خواهد کرد.

بر اساس این طرح، دانشگاه‌ها باید 80 درصد از ظرفیت پذیرش را به داوطلبان بومی اختصاص دهند.

اما از سویی به نظر می‌رسد برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به سبب جنبه علمی و اعتبار اجتماعی، طرفداران زیادی دارد و داوطلبان می‌کوشند تا حد امکان در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند بنابراین پذیرش بومی به‌خصوص در دانشگاه‌های معتبر و کلان شهرها شانس قبولی داوطلبان سایر استان‌ها کمتر شد.

تلاش برای بازنگری آن سوی سکه بومی گزینی

اما پس از گذشت مدت‌ها از این طرح، برخی‌ها اظهار دارند که در موضوع بومی‌گزینی باید بازنگری صورت گیرد و نهادهای مربوطه در این خصوص ورود کنند تا حق افراد دارای علاقه و استعداد برای تحصیلات عالی در دانشگاه‌های خوب از بین نرود.

بر این اساس هر داوطلب که رتبه بالایی در سطح استان دارا باشد سهمیه‌های هر شهرستانی به او تعلق می‌گیرد که باتوجه به این، قطعاً رتبه‌های برتر بیشتر از مرکز استان هستند.

حذف بی‌سروصدا بومی گزینی در کنکور 1400

با توجه به اینکه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از نوع بومی گزینی استانی است، یکی از فرهنگیان بوشهری در این زمینه اظهار داشت: با نگاهی به جدول ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان متوجه می‌شویم که امسال بر خلاف سال‌های گذشته خبری از بومی گزینی نیست و پذیرش به‌صورت استانی است.

وی افزود: شاید در نگاه اول گفته شود که این طرح به نفع دانش‌آموزان زرنگ است و حق آنان از بین نمی‌رود و در صورتی‌که در منطقه خودشان قبول نشوند می‌توانند در جای دیگر مورد پذیرش قرار بگیرند، اما این حرف زمانی درست است که توزیع امکانات در همه مناطق یک استان عادلانه باشد که هرگز اینطور نیست.

100 میلیارد تومان تسهیلات مسکن به فرهنگیان استان بوشهر پرداخت می‌شودافتتاح دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند دانشگاه خلیج فارس بوشهر به روایت تصویر182 پروژه عمرانی با اعتبار 770 میلیارد تومان توسط خیران در دانشگاه‌ها افتتاح شد

این فرهنگی بوشهری اضافه کرد: بوشهر که منطقه 2 کنکور محسوب می‌شود و امکانات آموزشی بسیاری همچون کلاس‌های کنکور، تدریس خصوصی، مدرسان برجسته استانی و دیگر امکانات دارد با شهرهای دیگر استان همانند عسلویه، آبدان، دوراهک و حتی دیر و کنگان قابل مقایسه نیست.

کمبود معلم در مناطق محروم مزید بر علت است

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل کمبود معلم در مناطق محروم ماندگار نبودن آنان است چرا که این نیروها معمولاً از شهرستان‌های دیگر اعزام و پس از مدتی منتقل می‌شود و مشکلات بر قوت خود باقی می‌ماند.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: به جای حذف کامل این سهمیه باید، طرح را بازنگری و اصلاح کنند چراکه در صورت حذف کامل سهمیه بومی‌گزینی، مشکلات فراوانی به وجود می‌آید.

90 درصد دانش آموزان مناطق محروم از حق خود باز ماندن

یکی از کارشناسان این حوزه با اشاره به عدم راهیابی 90 درصد دانش‌آموزان در مناطق محروم به دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مبنای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را استانی اعلام کرد اما این طرح طبق قانون بر مبنای شهرستان بوده است.

در مجموع می‌تواند گفت که طرح بومی گزینی در کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه‌ها ضمن برطرف شدن نیاز نیروهای تخصصی مناطق به‌ویژه استان‌ بوشهر زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/190/ح

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه ها کنکور سراسری دانش آموزان استان بوشهر مناطق محروم بومی گزینی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد

 دکتر صادقی ثانی اظهار داشت: واحد آموزشی درمانی پژوهشی "توانبخشی کف لگن" با هدف تامین زیرساخت‌های آموزشی و توانمندی دانشجویان رشته فیزیوتراپی و تامین زیرساخت‌های توسعه‌ رشته‌ای  راه اندازی شد.

صادقی اضافه کرد: با افتتاح این واحد خدمات درمانی در جهت کمک به بیماران مبتلا به کمردرد، درد‌های لگنی، بی اختیاری‌های ادراری و مدفوعی، افتادگی‌های مثانه، مشکلات رحمی، یبوست، احتباس ادراری، شب ادراری ها، جراحی‌های ناحیه لگن، نازایی‌ها و ... افزایش می‌یابد.

صادفی همچنین ایجاد بستری مناسب و جدید برای تحقیقات مشکلات و معضلات حاضر و رو به رشد مربوط به ناحیه لگن و کمربند لگنی مانند درد‌های این ناحیه، نازایی، بی اختیاری‌های دفع، احتباس و عدم دفع، اختلالات جنسی و کمردرد‌ها و ... را از اهداف حوزه پژوهشی این واحد برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین با راه اندازی این واحد زمینه ارتباطات بین رشته‌ای مانند مامایی، زنان، گوارش، داخلی، فیزیوتراپی، اورولوژی را در زمینه‌های آموزشی درمانی-پژوهشی فراهم و از ارجاع بیماران مربوطه به استان‌های دیگر جلوگیری می‌شود.

دکتر صادقی با اشاره به گروه هدف دریافت کننده خدمت این واحد تخصصی گفت: بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع، یبوست، درد‌های ناحیه کمربندلگنی، مبتلایان به اختلالات جنسی و مشکلات ناباروری می‌توانند از خدمات این واحد بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید

بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهرک الهیه

به گفته وی؛ همه خمات این واحد زیر نظر اعضای هیئت علمی گروه فیزیوتراپی ارائه می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر
  • برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • حضور ۱۵۴ حافظ قرآن کریم بوشهری در کسب مدرک تخصصی
  • افتتاح واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • اولویت اول مجلس دوازدهم رفع مشکلات معیشتی مردم باشد
  • ۳۰۰ نیروی هلال احمر در جست و جوی «یسنا»
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبودهای عشایر