Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:11:11 GMT

نقش جوانان در پیشبرد و تداوم انقلاب عاشورایی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۸۰۰

نقش جوانان در پیشبرد و تداوم انقلاب عاشورایی

حجت‌الاسلام سعید معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت مقوله جوان و جوان‌گرایی و آنکه وقتی رسول اکرم (ص) خواستند دین مبین اسلام را به جامعه معرفی کنند ابتدا آن را به جوانان عرضه کردند، گفت: با جست جو در تاریخ اسلام به این نکته می‌رسیم که نوع یاران پیامبر اکرم (ص) همه جوان بودند؛ جناب عمار و مقداد و یاران دیگر ایشان همه جوان بودند و اطرافیان پیامبر (ص) نیز از جوان‌ها بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعالیم اسلام هم به بحث جوان اهمیت زیادی داده شده است

وی ادامه داد: حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام است که در این با ره می‌فرمایند: «دل نوجوان همچون زمین بکر و خالی از سبزه و گیاه است، هر بذری که در آن بیفشانند آن را می‌پذیرد.»

حجت‌الاسلام معصومی با بیان آنکه جوانان عاشورایی در قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام نقش مهمی ایفا کردند، گفت: امام حسین (ع) نیز نهضت خود را با جوانان شروع و با جوانان پیش بردند و در ادامه نهضت هم می‌بینیم این جوانان هستند که نقش آفرینی می‌کنند. مهمترین خصلت پیروان سید الشهدا در واقعه عاشورا، ایمان راسخ آنان است. جوانان پاکباز عاشورا به دلیل پرورش در دامن خانواده‌های مؤمن و پرهیزکار، به کامل‌ترین مراحل ایمان دست یافته بودند. به گونه‌ای که جز به اعتلای حق و حاکمیت احکام الهی به چیز دیگری فکر نمی‌کردند.

پژوهشگر معارف اسلامی در ادامه گفتگوی خود با اشاره به بصیرت، وفاداری و ادب، جوانان عاشورایی گفت: عده‌ای از جوانان با بصیرت به ضرورت قیام امام حسین علیه السلام پی برده و با تمام وجود به حمایت از او پرداختند و لحظه‌ای در این راه به خود تردیدی راه ندادند. امام جعفرصادق علیه السلام در یک مورد وقتی به توصیف صفات و فضیلت بی نظیر فرمانده و پرچمدار لشکریان امام حسین علیه السلام می‌پردازد، می‌فرمایند: «خدا رحمت کند عموی ما عباس را او از بصیرت و ژرف بینی بسیار نافذ و ایمان بسیار استوار برخوردار بود. به همراه اباعبدالله به جهاد پرداخت و در نهایت هم به فیض شهادت نائل آمد».

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی، وفاداری از نشانه‌های ایمان است. پیامبر اکرم حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله، بارها تاکید می‌فرمودند: «هر کس به خدا و عالم آخرت ایمان آورد، باید وفای به عهد و پیمان را لازم بشمارد و از آن تخلف ننماید».

حجت‌الاسلام معصومی بارزترین صفت جوانان کربلا را وفاداری آنان به امام زمانشان دانست و افزود: از ویژگی‌های دیگر یاران امام حسین علیه السلام به ویژه جوانان کربلا، آراستگی به فضیلت ادب است و در این میان، قمر بنی هاشم (ع) دارای منزلت خاصی است. حضرت عباس علیه السلام بدون اجازه در کنار امام حسین علیه السلام نمی‌نشست، و هنگامی که به اجازه در حضور برادر می‌نشست، همانند یک بنده در برابر مولای خود بر روی دو زانو در کمال تواضع می‌نشست.

پژوهشگر معارف اسلامی در ادامه بیان ویژگی‌های جوانان عاشورایی گفت: ویژگی دیگر اصحاب امام حسین علیه السلام، پاسداری از احکام الهی و پافشاری بر ارزش‌های اصیل دینی است. همانگونه که، شخص امام حسین علیه السلام حتی در بحبوحه جنگ به محض اینکه متوجه می‌شوند وقت نماز است، دست از جنگ برداشته مشغول نماز اول وقت می‌شوند. افزون بر این گفته‌ها، صبر و استقامت، شجاعت و شهامت، ایثار و فداکاری، عفو و بخشش، آزادگی و عزت نفس و اخلاص و رأفت و… بخشی دیگر اوصاف جوانان عاشوراست که خانواده‌های مؤمن باید جوانان امروزی را همچون جوانان عاشورایی در محفل پر صفای خانواده، عاشورایی و انقلابی پرورش دهند.

حجت‌الاسلام معصومی با بیان آنکه بی شک یکی از کشورهای مهم و مطرح در ظلم ستیزی واقعی، کشور عزیزمان ایران اسلامی می‌باشد، گفت: پرافتخارترین پرچم و نماد ظلم‌ستیزی ما ایرانیان، پرچم نهضت عاشورا است. عاشورایی که فاقد مرزبندی جغرافیایی می‌باشد. مردم و مخصوصاً جوانان این مرز بوم به خوبی دریافته‌اند تا هنگامی که تحت لوای این پرچم زندگی می‌کنند، محال است گرگ صفتان حتی جرأت زوزه را هم داشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، معنای عاشورا و کربلا، معنای عمیق‌تری پیدا کرد. اگرچه انجام مراسم سنتی و گریه بر امام حسین علیه السلام و یاران شهیدش هیچ گاه مورد بحث نبوده، اما جوانان ما به خوبی آگاه شده‌اند که عاشورا صرفاً به معنی ماتم و عزا نیست. عاشورا و جوانان عاشورایی ما شمشیر بُرّان عدالت در جهان هستند. چه کسی می‌تواند در مقابل جوانانی که معتقدند عزتشان از امام شهیدشان است قد علم کند.

پژوهشگر معارف اسلامی مهم‌ترین چالشی که برای مسلمانان سرتاسر جهان وجود دارد را، بی انگیزه نمودن شأن برای دادخواهی از ظالمین دانسته و افزود: اگرچه آزموده را آزمودن خطاست! اما ماشین تولید توطئه‌های دشمنان نیز هر گز خاموش نبوده و نخواهد شد. آنها هر روز با انواع و اقسام تولیدات به ظاهر فرهنگی در فضاهای مجازی و یا مکان‌های خاص به تمسخر جوانان عاشورایی و انقلابی در اقصی نقاط جهان و بالاخص کشور عزیز ما می‌پردازند.

وی ادامه داد: آنان به خوبی می‌دانند برای ساقط کردن جوانان ما، از تفکر به ارزش‌های انسانی و اخلاقی و همچنین اعتقادات والای مذهبی، بهترین راه بی تفاوت نمودنشان به نمادهای ارزشی دین اسلام است. با تهی شدن از ارزش‌ها است که یک ملت به قهقرا می‌رود، هرچند که دشمن هم گاهی ظاهراً به موفقیت‌هایی می‌رسد اما سال‌هاست که وقتی برای برداشت آنچه کاشته است، پا به میدان می‌گذارد با درهای بسته روبرو می‌شود. آنها نمی‌دانند صلابت و شجاعت و خون عاشورایی، با شور و شعور حسینی در ماه‌های محرم و صفر هر سال، هرگز در رگ‌های جوانان ما خشک نمی‌شود.

حجت‌الاسلام معصومی با اشاره به پیوند نهضت عاشورایی و نهضت امام خمینی (ره) گفت: عاشورا، سرزمینی است که در عمق دل‌های ما جا دارد. مردم و جوانان ما هیچ گاه سرزمین خود را به بیگانگان نخواهند فروخت، پیوند عمیق و عاشقانه انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورای امام‌حسین (ع) را با هیچ نمونه‌ای در تاریخ مکتب‌ها، نهضت‌ها و انقلاب‌ها نمی‌توان مقایسه کرد.

وی افزود: در این راه، پیر فرزانه و رهبر یگانه انقلاب، امام‌خمینی (ره) و نایب برحقش مقام معظم رهبری، با شفاف‌سازی نهضت امام‌حسین (ع) و ارجاعات تاریخی به آن، این نهضت را سرچشمه همه قهرمانی‌ها و پایداری‌ها نموند و تأثیر عملی آن در رهایی از ظلم استکبار جهانی و شیطان بزرگ و رسیدن به سعادت و آزادگی را برای جهانیان آشکار ساختند.

پژوهشگر معارف اسلامی در پایان گفتگوی خود قیام امام خمینی (ره) را بر پایه قیام حسینی معرفی نموده و گفت: نهضت حسینی آن‌چنان تحولی در نظام شیعه برانگیخت که بانگ شور حسینی پس از سالیان متمادی فرو ننشسته و همچنان در جامعه مسلمانان منشأ اثر است. به حق می‌توان گفت، کسانی که امام حسین (ع) را یاری کردند، حضرت مهدی (ع) را نیز یاری خواهند کرد و کسانی که مهدی (ع) را یاری کنند، عَلَمی که در روز عاشورا به زمین افتاد، بر خواهند داشت و به سرمنزل مقصود خواهند رساند. ان شاء الله

کد خبر 5283372

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قم محرم 1400 عاشورا جوانان حضرت علی اکبر ویروس کرونا محرم 1400 ماه محرم واکسن کرونا شیوع کرونا رسانه هیئت مراسم عزاداری کرمانشاه آمار کرونا عکس استانها بوشهر محدودیت های کرونایی هیئت مذهبی گرگان امام حسین علیه السلام حجت الاسلام معصومی پژوهشگر معارف اسلامی جوانان عاشورایی امام حسین ع جوانان ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر و حضور پرشور خانواده‌ها و مسئولان استانی در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار شد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی گروه‌های سرود دختر و پسر استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا گذاشتند.

وی افزود: «امید مهرنیا»، مسئول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان و داور ویژه این جشنواره بود که آقایان «اکبر ابراهیمی» مسئول موسیقی صدا و سیمای مرکز بوشهر و «فرهی» وی را در امر داوری همراهی کردند.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر بیان کرد: یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را، برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان بود که توسط مسئول خانه سرود و موسیقی بسیج در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: در مراسم ویژه ای که در آینده برگزار خواهد شد برگزیدگان سرود دختر و پسر در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسر و همخوان برتر دختران، رهبر برتر با حضور مسئولان استانی معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی گفت: همچنین گروه‌های برتر نیز به مرحله کشوری اعزام خواهند شد

.

کد خبر 6089387

دیگر خبرها

  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)