Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:08:01 GMT

رکوردزنی کرونا در روزهای سیاه و مرگبار خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۴۷۹۱

رکوردزنی کرونا در روزهای سیاه و مرگبار خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمارهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نشان می‌دهد که کرونا و سویه جدید آن دلتا همچنان در استان می‌تازد به گونه ای که با سه رقمی شدن شمار فوتی های کرونایی استان در مردادماه، این خطه هم اکنون سیاه ترین روزهای کرونایی خود را می گذراند.

طبق این آمار، تیرماه نخستین ماه از فصل تابستان در حالی از خراسان شمالی خداحافظی کرد که ۶۹ بیمار کرونایی در این استان براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، این در حالی است که از ابتدای ماه جاری تاکنون ۱۵۵ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمار بستری بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های خراسان شمالی نیز نسبت به مدت مشابه ماه گذشته افزایشی ۱۰۰ درصدی داشته است به گونه ای که در روزهای پایانی نخستین فصل تابستان تنها ۲۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش استان بستری بودند ولی با ورود این خطه به پیک پنجم کرونا و روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ در چند روز گذشته هم اکنون۷۹۲ بیمار در بیمارستان های با علایم ویروس کرونا بستری و تحت درمان قرار دارند.

در این بین اگرچه انتظار می رفت با تزریق ۱۳۵ هزار دٌز واکسن کرونا به جمعیت هدف برنامه ملی واکسیناسیون در این استان، شاهد کاهش فوتی های ناشی از کرونا باشیم ولی همچنان در روزهای پایانی مردادماه،  فوتی های ناشی از این بیماری بالاست به گونه ای که در ۷۲ ساعت گذشته ۳۲ بیمار کرونایی جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

تاکید استاندار خراسان شمالی بر کاهش فوتی های کرونایی

استاندار خراسان شمالی با اشاره به افزایش موارد فوتی کرونایی در استان، گفت: میزان فوتی‌های کرونایی استان نسبت به استان‌های دیگر بسیار بالاست که این امر نیازمند تقویت بخش درمانی در این خطه است.

محمدعلی شجاعی افزود: کاهش میزان مرگ و میر در برخی از استان های کشور نشانگر تقویت بخش درمانی و تجهیزات پزشکی آن استان ها است در حالی که استان نیز با وجود میزان بالای بستری های کرونایی، می تواند میزان مرگ و میرها را کاهش دهد
وی یادآور شد: در واقع باید دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به طور دقیق علل کاهش مرگ و میر را در برخی استان های کشور بررسی کند تا با عملیاتی کردن راهکارها دیگر مناطق کشور در استان شاهد کاهش فوتی های ناشی از این بیماری باشیم.                                                                          شجاعی با بیان اینکه باید بزودی ظرفیت های تزریقی واکسن در استان افزایش یابد، تصریح کرد: بنابر اعلام ستادملی کرونا، میزان واکسن های تزریقی کرونا در استان ها چندین برابر افزایش خواهد یافت که باید از هم اکنون ظرفیت های لازم برای واکسینه شدن شهروندان در استان مهیا شود.

فرسودگی و خستگی نیروهای درمانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با اشاره به افزایش بی سابقه مبتلایان به کووید ۱۹ در استان اظهار داشت: این استان روزهای سختی را می گذراند به گونه ای که با افزایش تعداد موارد بستری کرونایی، اگرچه تخت های بیماران کرونایی افزایش یافته است ولی نیروهای درمانی این روزها خسته شده اند.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: با توجه به موارد بستری و خستگی نیروهای درمانی پزشکی و پرستاری، به تمامی به تمامی نیروهای بازنشسته و پرستارانی که شاغل نیستند، فراخوان زده ایم.

وی اضافه کرد: همچنین در کمیته بحران دانشگاه علوم پزشکی استان تصمیم بر تعطیلی ۲ هفته ای دانشکده ها و بکارگیری نیروهای این دانشکده در بیمارستان ها گرفته شده است.

هاشمی با بیان اینکه برای کنترل و مهار بیماری کووید۱۹، هیچ راهی موثرتر از شناسایی به موقع بیماران و قرنطینه افراد در تماس با آنها نیست، گفت: در راستای جلوگیری از ازدحام جمعیت کمیته بحران دانشگاه علوم پزشکی استان، با همکاری نیروی انتظامی و هلال احمر مراکز نمونه گیری در مرکز استان را به ۲ برابر افزایش داده است و هم اکنون چهار مرکز نمونه گیری در شهرستان بجنورد فعال است.

وضعیت بحرانی کرونا در خراسان شمالی

وی ضمن بحرانی ارزیابی کردن وضعیت کرونایی خراسان شمالی اظهار داشت: متأسفانه شرایط در استان روز به روز وخیم‌تر از قبل می‌شود و هم اکنون تمامی تخت های بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد تکمیل شده است.

هاشمی افزود: همچنین تمامی ۶۵ تختی که برای بیماران کرونایی در بیمارستان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده بود، تکمیل شده و ۵۲ تخت دیگر نیز در بیمارستان امام رضا(ع) برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: مراجعات سرپایی نیز به شدت افزایش یافته است به گونه ای که روز گذشته بیش از ۵۰۰ نفر بیمار کرونایی نیز دراستان خدمات درمان سرپایی دریافت کردند.

دکتر هاشمی گفت: همچنین در حالی که تا مدتی قبل حدود ۳۰ درصد تست‌های کرونا در استان مثبت می‌شد، ولی هم اکنون نزدیک به ۷۵ درصد تست‌های پی‌سی‌آر انجام شده در برخی شهرستان های استان مثبت هستند که این آمارها نشان می‌دهد که هنوز گردش ویروس در جامعه زیاد است.

وی با بیان این که مراجعات سرپایی روزانه بابت علائم کرونا بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت هایی که این روزها نسبت به بیماری کرونا ایجاد شده مراجعه برای انجام تشخیص کرونا به مراکز درمانی به شدت افزایش یافته است به گونه ای که افراد با مشاهده کوچکترین علائم سرماخوردگی برای انجام آزمایش کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند.

به کمک آمدن اتوبوس آمبولانس ها

رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: موج پنجم کرونا سبب شده تا از اتوبوس آمبولانس هم برای جابجایی بیماران به بیمارستان ها استفاده کنیم در حالی که این اتوبوس برای مواقع بحرانی که نیاز به جابجایی ۱۸ تا ۲۰ بیمار است، استفاده می شود.

تقی دولت آبادی افزود: قبل از شروع پیک پنجم کرونا تعداد ماموریت های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۳۰ تا ۱۴۰ مورد بود اما هم اکنون به ۱۹۰ تا ۲۰۰ ماموریت رسیده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تعداد تماس ها نیز با اورژانس افزایش یافته به گونه ای که به ۹۰۰ تا هزار و ۳۰۰ مورد در روز رسیده است.

خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه گذشته وارد موج پنجم مبتلایان به کرونا و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی شده است.
براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی خراسان شمالی پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی بجنورد ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی خراسان شمالی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گونه ای بیمارستان ها بیمار کرونایی افزایش یافته ویروس کرونا کووید ۱۹ جان خود هم اکنون استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • «نمی‌توانم نفس بکشم» ٢ در خیابان‌های آمریکا
  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • «نمی‌توانم نفس بکشم»٢ در خیابان‌های آمریکا + فیلم | وقتی تکنیک مرگبار گذاشتن زانو پشت گردن جان تایسون را گرفت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود