Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:47:31 GMT

حضرت علی اکبر (ع) شبیه‌ترین فرد به رسول خدا (ص)

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۵۱۲۶

حضرت علی اکبر (ع) شبیه‌ترین فرد به رسول خدا (ص)

امروز هشتم ماه محرم است، روزی که عزاداران حسینی با ذکر مصیبت حضرت علی اکبر و یادآوری رشادت های آن حضرت در روز عاشورا، درس شجاعت و پایمردی را مرور می کنند. برخی از تاریخ نگاران حضرت علی اکبر را بزرگ‌ترین فرزند امام حسین(ع) دانسته‌اند. علی‌اکبر در روز عاشورا نخستین فرد از بنی‌هاشم بود که به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش بر بالای پیکر پاره پاره او حاضر شد و قاتلان فرزندش را نفرین کرد. حضرت علی‌اکبر در پایین پای پدر دفن است و قبر او داخل ضریح امام حسین(ع) قرار دارد.

حضرت علی اکبر بنا بر برخی روایات در یازدهم شعبان سال ۳۳ در مدینه دیده به جهان گشود و کسانی که زمان رسول خدا (ص) را درک کرده بودند و با صدای پرچاذبه آن حضرت آشنا بودند، هنگامی که علی اکبر از پشت دیوار زبان به سخن می گشود، گویی صدای پیامبر (ص) را می شنیدند. اخلاق و گفتار حضرت علی اکبر به اندازه ای شباهت به رسول خدا (ص) داشت که هر گاه امام حسین (ع) دلتنگ صوت قرآن جد عزیزش می شد، به فرزند خود می فرمود «علی جان برایم قرآن بخوان تا از آن لذت برم» و در روایتی دیگر نقل شده است که امام حسین (ع) فرمود «هنگامی که ما مشتاق دیدن پیامبر(ص) می‌شدیم، به چهره علی‌اکبر نگاه می‌کردیم.»

امام حسین (ع) در یکی از توقفگاه های مسیر کربلا همچنان که بر روی اسب بود، اندک خوابی او را فرا گرفت و پس از این که بیدار شد، چند بار آیه استرجاع «انالله و انا الیه راجعون» را قرائت کرد. علی اکبر پیش آمد و علت قرائت آیه استرجاع را پرسید و سیدالشهدا فرمود «لحظه‌ای به خواب رفتم و در خواب، اسب سواری را دیدم که می‌گفت این گروه می‌روند و مرگ نیز به سوی آنها می رود.» علی اکبر گفت « پدر جان! خداوند برای ما بدی پیش نیاورد. مگر ما بر حق نیستیم؟» و  امام فرمود «بله، سوگند به آن خدایی که بازگشت بندگان به سوی اوست، ما بر حق هستیم» و علی اکبر گفت «پس باکی نداریم از این که بر حق بمیریم.»

هنگامی که امام حسین (ع) در کارزار کربلا فرزند خود، علی اکبر را به جنگ با دشمن فرستاد، او را این گونه معرفی کرد که خدایا تو شاهد باش که این جوان برومند را که شبیه ترین مردم به پیامبر تو در صورت و سیرت است به میدان می فرستم.

کلام شیرین، بیان روان، ادب بسیار در برابر پدر و مادر و دلدادگی به حقیقت از ویژگی های علی اکبر بود. چشمه های دانش و دانایی از اعماق وجودش می جوشید. در مجالس گوناگون عالمانه و اندیشمندانه لب به سخن می گشود و به دور از غرور و تکبر سخن می گفت و کمالات و مقامات معنوی وی نیز دررتبه ای برتر از دیگران قرار داشت. صفات و فضایل اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) به گونه ای بود که دشمن نیز لب به اعتراف گشوده و برتری او را به دیگران از هر منزلتی بازگو می کرد.

معاویه روزی ازاطرافیان خود پرسید چه کسی در این زمان برای خلافت مسلمانان بردیگران برتری دارد و برای حکمرانی بر مردم از دیگران سزاوارتر است؟ و اطرافیان که تملق گوی معاویه بودند به او پرداختند و گفتند که معاویه لایق این منصب است اما معاویه سخن آنان را نپذیرفت و گفت: شایسته ترین افراد برای امر حکومت، علی اکبر فرزند امام حسین است که جدش رسول خدا (ص) است و جماعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه وزیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره شخصیت حضرت علی اکبر (ع) گفت: توجه به شخصیت ممتاز و برگزیده حضرت علی اکبر انسان را با این سوال روبرو می کند که چه دستگاه تربیتی می تواند شخصیتی همچون علی اکبر را به بشریت هدیه کند. 

وی افزود: مطالعه در شخصیت حضرت علی اکبر انسان را مبهوت می کند و با وجود استادی همچون حسین بن علی(ع) و ریشه داشتن در خاندان وحی و نبوت، شخصیت علی اکبر طبیعی است اما اگر بخواهیم دقیق تر مطالعه کنیم باید به این آیه دقت کنیم که لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه یعنی پیامبر اکرم(ص) الگویی برای انسان هاست و خدا شخصیت هایی همچون پیامبر و ائمه معصومین(ع) را الگو قرار داده تا سبک زندگی و اخلاق خود را از آنان بگیریم.
حاج علی اکبری اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از تربیت جوانان به عنوان فتح الفتوح امام خمینی(ره) یاد کردند که نگاه به این چهره های تاثیرگذار و روحانی، آدمی را به یاد حضرت علی اکبر می اندازد و گویی نور علی اکبر در سیمای آنان می درخشد. یعنی همان دستگاه تربیتی علی اکبر پرور توانسته نمونه های عالی تربیت کند که دورنمایی از شخصیت علی اکبر (ع) را در خود بوجود آورده و به جهانیان معرفی کند.

برچسب‌ها حضرت علی اکبر (ع) ماه محرم عاشورای حسینی پیامبر اکرم عزاداری ها امام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حضرت علی اکبر ع ماه محرم عاشورای حسینی حضرت علی اکبر ع ماه محرم عاشورای حسینی پیامبر اکرم عزاداری ها امام حسین حضرت علی اکبر امام حسین رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در جمع خبرنگاران افزود: آیین پایانی کنگره ملی امامزادگان در نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ همزمان با مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) و روز ملی حدیث سلسله‌الذهب در محل بقعه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام برگزار خواهد شد.   وی با اشاره به وجود ۳۰۵ بقعه متبرکه در خراسان رضوی گفت: از مجموع کل بقاع متبرکه استان، یک پنجم آن در نیشابور قرار دارد و از این تعداد چند امام‌زاده از جمله امامزاده محمد محروق(ع) دارای شهرت بین‌المللی است و یکی از وظایف ما شناساندن گوهر‌هایی است که در بقاع متبرکه مدفون هستند که متأسفانه شناسایی کافی در سطح جامعه از آنها وجود ندارد.   احمدزاده با بیان اینکه در نیشابور امام‌زادگان و نیز شخصیت‌‌های مذهبی بی‌نظیری همچون امامزاده محمد محروق(ع)، امامزاده ابراهیم(ع)، بانو بی بی شطیطه و جناب فضل بن شادان نیشابوری مدفون هستند که باید به آنها پرداخته شود، ادامه داد: امامزاده محروق(ع) شخصیت ممتازی است و تنها امام‌زاده‌ای است که امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو، زمانی که به نیشابور رسیدند، فرمودند: مخدوم ما اینجا مدفون است، باید به زیارت ایشان برویم و این نشان از شخصیت والای امامزاده محمد محروق و جایگاه ایشان دارد.    وی گفت: امامزاده محروق شخصیتی مجاهد، شهادت‌طلب و مؤثر بودند و از جمله الگو‌هایی است که باید ایشان را بشناسیم و به آنها ادای احترام کنیم و لازم است یک کار علمی گسترده در این خصوص انجام شود که برای بالا بردن جنبه علمی این کنگره و ایجاد اشتیاق دانشجویان و علاقه‌مندان جهت ارائه مقاله به کنگره، این مقالات در سامانه ISC که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است ثبت شده و تاکنون بیش از ۲۵ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌ها به این همایش مقاله ارسال کرده‌اند.   احمدزاده ادامه داد: عناوین فراخوان آثار علمی شخصیت‌شناسی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم، هدف امام رضا(ع) از زیارت امام‌زاده محمد محروق(ع)، نقش علویان و به‌ویژه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در ارتقا فرهنگ و تمدن نیشابور و نقش بقعه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در کاهش آسیب‌های اجتماعی و... است.    مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: عناوین مقالات علمی دریافتی که تاکنون رسیده شامل بررسی نسب و شخصیت امام زاده محمد محروق علیهما السلام، واکاوی حضور امام زاده محمد محروق(ع) در قیام ابوالسرایا، بررسی و تحلیل تدوام نسل امام‌زاده محروق و... است. عناوین فراخوان در بخش ادبی نیز در چهار محور شامل شخصیت، کرامت، زیارت و شفاعت امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) و تاکنون بیش از ۳۰ شعر از هنرمندان و شاعران دریافت شده است.    احمدزاده بیان کرد: در بخش عکس، هنرمندان می‌توانند عکس‌های قدیمی، جدید، مراسم‌ مختلف در آستان مقدس امامزاده و ... را به دبیرخانه ارسال کنند، همچنین در بخش گرافیک و چندرسانه‌ای هنرمندان می‌توانند آثار خود را در قالب فیلم کوتاه و موبایلی، مستند و نماهنگ ارسال کنند.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: دبیرخانه مرکزی کنگره در مشهد واقع در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دبیرخانه شهرستان واقع در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور است و علاقه‌مندان می توانند آثار خود را تا ۱۵ اردیبهشت ماه به نشانی پست الکترونیکی farakhan@mahrogh و www.mahrogh.ir ارسال بکنند.

دیگر خبرها

  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان