Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:06:11 GMT

افغانستان دچار فروپاشی سیاسی و نظامی سریع شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۵۳۲۱

افغانستان دچار فروپاشی سیاسی و نظامی سریع شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی پیرامون تحولات افغانستان اعلام کرد که این نهاد حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از پرسنل و متحدان ناتو به ویژه نیروهای نظامی ترکیه، آمریکا و انگلیس برای تضمین حفاظت از فرودگاه کابل تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ینس استولتنبرگ در ادامه گفت: فعالیت های فرودگاه کابل به مرور از سرگرفته می شود و متحدان ناتو هواپیماهای بیشتری را نیز به این فرودگاه اعزام خواهند کرد. تمرکز ما اکنون خروج امن متحدان از افغانستان است.

وی در ادامه از طالبان خواست تا گذرگاه های ورود به فرودگاه را باز نگه دارند.

دبیرکل ناتو در ادامه افزود: جابجایی قدرت باید مسالمت آمیز باشد و به سوی یک دولت فراگیر حرکت کند، بدون آنکه انتقام جویی انجام شود. دولت جدید باید به حقوق همه افغان ها احترام بگذارد و از انزوای افغانستان جلوگیری کند. ما با یک دوراهی بزرگ مواجه بودیم؛ یا افغانستان را تَرک کنیم یا بمانیم و در یک ماموریت ناتمام درگیر باشیم. قرار نبود ما تا ابد در افغاستان بمانیم.

استولتنبرگ اضافه کرد: این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه ای انجامید که اکنون شاهدیم. آنچه در روزها اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی سریعی بود که پیش بینی نمی کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید؛ اما نتوانست از کشور حفاظت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح آمیزی برسد.

این مقام ناتو در حالیکه نخواست به شکست سازمان مذکور در افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری اذعان کند، مدعی شد: به رغم سرمایه گذاری ما طی ۲ دهه در افغانستان، فروپاشی بسیار غافلگیرکننده ای رخ داد. ما به افغانستان رفتیم تا مأوای تروریست‌ها برای حمله به ما نشود و طی دو دهه گذشته هیچ حمله تروریستی از داخل افغانستان به ناتو و کشورهای غربی تدارک دیده نشد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ادعا کرد: آنچه در افغانستان می‌گذرد یک فاجعه است! ناتو برای حقوق بشر و حقوق زنان تلاش خواهد کرد!

کد خبر 5283629

منبع: مهر

کلیدواژه: ینس استولتنبرگ ناتو افغانستان تروریسم افغانستان طالبان عراق ایالات متحده امریکا طالبان افغانستان فلسطین شهر کابل رژیم صهیونیستی تحولات افغانستان لبنان اشرف غني ترکیه روسیه انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد

به گزارش قدس آنلاین، این اظهارات «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از آن بیان شد که آمریکا سرانجام کمک‌هایی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار را عمدتا برای کمک‌های نظامی به این کشور جنگ‌زده اروپایی تصویب کرد.

تلویزیون بی‌بی‌سی گزارش داد، رئیس‌جمهور اوکراین در کنار «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد کی‌یف شد، بیان کرد: «ارتش روسیه اکنون سعی می‌کند از سرعت انتقال تسلیحاتی که شرکا به خصوص ایالات متحده برای ما می‌فرستند، بهره ببرد. به همین خاطر است که سرعت انتقال مهمات به معنای ثبات خط مقدم می‌باشد.»

او با طرح این ادعا که «ارتش روسیه آماده اقدامات تهاجمی بیشتر می‌شود»، افزود: «اوکراین به گلوله و سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارد. شرکای ما همه اینها را دارند و آنها باید اکنون در اوکراین برای از بین بردن جاه‌طلبی‌های روسیه تلاش کنند.»

دبیرکل ناتو در جریان سفرش به کی‌یف با اشاره به عضویت اوکراین در ناتو گفت: «جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است و بنابراین من سخت تلاش می‌کنم تا اطمینان حاصل شود اوکراین به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد. برای این تصمیم ما نیاز داریم که همه متحدان به توافق برسند. ما به اجماع همه و رای ۳۲ عضو ناتو نیاز داریم. ما با هم می‌توانیم حمله روسیه را دفع کنیم. البته من بعید می‌دانم بتوانیم تا ماه ژوئیه (خرداد-تیر) در نشست ناتو به این اجماع برسیم.»

درحالیکه اوکراین با کمبود نیروها و سرعت پایین انتقال تسلیحات دست‌وپنجه نرم می‌کند، روسیه از دستاوردهایی در میدان نبرد خبر می‌دهد.

تلویزیون سی ان ان اخیرا گزارش داد پیشرفت‌های تاکتیکی روسیه در حال حاضر به طور روزانه است و نشان از سرعت این کشور در میدان نبرد از زمان سقوط «آودیوکا» شهری در اوکراین در ماه فوریه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح