Web Analytics Made Easy - Statcounter

هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: صرفنظر از اهداف سیاسی و توجیهاتی که برخی نمایندگان برای این موضوع داشته و هنوز در اختیار افکار عمومی قرار نداده اند این نوع پیشنهادات آن هم از سوی کسانی که در خوزستان زندگی نمی‌کنند و اشرافی بر مسائل در هم تنیده و ظرفیت‌های خوزستان ندارند نه تنها دهن کجی به مردم خوزستان است بلکه به نوعی برای دستگاه‌های اجرایی زمینه فرافکنی و مسئولیت گریزی ایجاد خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: مسائل محیط زیست خوزستان بسیار در هم تنیده و به همدیگر وابسته هستند که تنها نگاه یکپارچه به خوزستان می‌تواند برای این مسائل برنامه تدوین و اجرا نماید.

کیانی بیان کرد: اگر نماینده گان مدعی برای حل مسائل خوزستان هدفشان خدمت به مردم خوزستان است با ارائه طرح «تدوین سند امنیت آب استان خوزستان» حسن نیت خود را ثابت نمایند یا با طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و پروژه‌های انتقال آب و سدسازی ثابت نمایند قصد شان یرطرف شدن مشکلات مردم خوزستان و ارائه برنامه به منظور مدیریت توسعه پایدار بر خوزستان است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان اظهار داشت: کدام یک از این نمایندگانی که طرح را به مجلس ارائه نموده اند تا کنون نسبت به طرح‌های انتقال آب و سدسازی که خوزستان را به این روز رسانیده است نطق یا مخالفتی داشته اند؟ و آیا تاکنون برای تامین حقآبه تلاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان یک خط مکاتبه داشتند، یا حتی در سطح ملی چه کسی از این نمایندگان برنامه‌ای برای نجات رویشگاه زاگرس ارائه نموده اند که بیش از ۴۰ درصد منابع آب کشور را تولید می‌کند؟

این فعال و پژوهشگر محیط زیست ادامه داد: امروز خوزستان با مسائل متعدد محیط زیستی مواجه است و نمی‌شود این مسائل را بدون نگاه یکپارچه به خوزستان حل نمود بنابراین تنها راهکار نجات جلگه خوزستان و توقف آسیب‌های جدی که متوجه مردم خوزستان است، تدوین یک برنامه نجات بخشی محیط زیستی است که «طرح سند امنیت آب استان خوزستان» می‌تواند بخشی از این برنامه باشد.

هژیر کیانی گفت: شرایط محیط زیستی خوزستان برآیند نگاه بهره کشی ملی و بی برنامگی و سوء مدیریت‌های درون استانی است و به همین منظور و به سبب اینکه خوزستان از لحاظ تولیدات ملی یک استان ملی محسوب می‌شود، مسائل آن نیز باید با نگاه ملی دیده شود.

او تصریح کرد: یکی از اقدامات بنیادین برای حل مسائل آب و محیط زیست خوزستان تدوین یک برنامه جامع نجات بخشی برای سامان دهی وضعیت محیط زیست است که می‌تواند بسیاری از تخریب‌ها را متوقف و بخش مهمی از مسائل محیط زیستی که مردم به آن دست به گریبانند را حل نماید.

کیانی در خصوص «سند امنیت آب استان خوزستان» اظهار کرد: این مطالبه چندین ساله فعالان محیط زیست استان خوزستان است که با توجه به آنکه حدود یک سوم آب‌های کشور در استان خوزستان جاری است و همچنین بیش از یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با توجیه اقتصادی مناسب و اهمیت بخش کشاورزی در استان خوزستان وجود دارند که به امنیت غذایی کشور کمک می‌نماید، اما همه ساله شاهد انتقال آب بین حوضه ای، حفر تونل برای انتقال آب، سدسازی‌های بی رویه و فاقد ارزیابی‌های محیط زیست بر مسیر رودخانه‌های استان خوزستان هستیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به ایجاد تغییرات در بخش‌های مختلف محیط زیست استان و نیز پیامد‌های منفی آن‌ها اذعان داشت: بنابراین استان خوزستان برای پایداری توسعه متکی بر منابع آب، نیازمند اسناد بالادستی و سند راهبردی است و چنانچه برنامه ریزی در این زمینه صورت نگیرد بر مسائل و چالش‌های موجود آب استان افزوده خواهد شد.

او افزود: توجه به مسائل پدید آمده در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت ناصحیح بر منابع آب کشور، تدوین «سند امنیت آب استان خوزستان» یک ضرورت است، زیرا در این سند با تاکید بر اقتصاد و امنیت در بخش آب و برآورد نیاز‌های بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب و نیز حقابه‌های محیط زیستی تالاب‌ها و رود‌ها که در سال‌های اخیر محدود شده است می‌توان بر پایداری منابع آبی مورد نیاز استان افزود تا با حفظ حیات رود‌های خوزستان این قلب تپنده برای بهره مندی همه‌ی ایرانیان پایدار بماند.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خوزستان تفکیک خوزستان محیط زیست خوزستان مردم خوزستان محیط زیستی انتقال آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رسولی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نوجوانان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با شرکت در ویژه برنامه «از آبی ها فراتر» ضمن پاکسازی ساحل، حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهرافزود: از جمله قسمت های این برنامه می توان به آشنایی نوجوانان با دلیل نامگذاری و اهمیت روز ملی خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی، پاکسازی ساحل خلیج فارس، بازی و سرگرمی، اجرای موسیقی زنده محلی توسط نوجوانان، مسابقه و… اشاره کرد

وی گفت: خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران دارای ارزش سیاسی و فرهنگی بسیاری است.

وی ادامه داد: ما خلیج فارس را بخشی از هویت ایرانی خویش میدانیم و بخاطر همین بر آنیم تا این برگ زرین هویتی را به نسل جدید معرفی کنیم، برنامه امروز هم در همین راستا بود که سعی شد ضمن شادابی در طراحی برنامه محتوا نیز به خوبی رعایت شود.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برنامه های متنوعی را به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ترتیب داده است که در مراکز مختلف کانون در سراسر استان پیش بینی و اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: برنامه «از آبی ها فراتر» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور نوجوانان بوشهری برگزار شد.

کد خبر 6092609

دیگر خبرها

  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند