Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی اصل در گفت‌وگو با ایسنا درباره نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) با تسلیت ایام شهادت این امام همام،  اظهار کرد: همه قیام‌هایی که انجام شده تک بعدی است به عنوان مثال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و یا استقلال طلبی و یا یک نهضت فکری و فرهنگی بوده و این درحالیست که نهضت سید و سالار شهیدان ذوابعاد است تک بعدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) ابعاد مختلفی دارد از ابعاد عرفانی، معنوی و اخلاقی گرفته تا سیاسی، اجتماعی و دنیوی که ملاحظه می‌شود، بیان کرد: در روز عاشورا امواج اخلاق و معنویت ظهور و بروز پیدا می‌کند و تمام این رفتارها مبتنی بر اخلاق متعالی و پیامبرگونه است.

رفتار سید الشهدا (ع) د رواقعه عاشورا با دشمنان، دوستان و خانواده‌اش متعالی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: رفتار سید الشهدا (ع) د رواقعه عاشورا با دشمنان، دوستان و خانواده‌اش متعالی است و تمام پیروانش در این نبرد نیز چنین خلق الهی و آسمانی دارند و ذلت، ناتوانی و سستی در کارشان نیست و روحی بلند و آسمانی دارند.

فلاحی اصل با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در بخشی از نیمروز عاشورا روحیه عالی عرفانی و آسمانی دارد و حتی دیگر توجه به دشمن نمی‌کند و هیچ تقاضایی از سپاه مقابل ندارد که حتی بخواهد آنان را ارشاد و هدایت کند و صرفا توجه به حضرت حق دارد، عنوان کرد: این حضرت می‌خواهد خودش،  فرزندان،  یاران و همه هستی خود را تقدیم خدا کند.

وی با بیان اینکه بعد دیگر حرکت سید و سالار شهیدان (ع) در واقعه عاشورا،   بعد سیاسی و اجتماعی است که امام در مقابل یک ظلم و منکر بزرگ قیام می‌کند، ادامه داد: براین اساس امام حسین (ع)  می‌فرمایند: " انما خرجت لطلب‌الاصلاح فی‌امة جدی (ص) " یعنی اولین گام من این است که امت جدم رسول الله (ص)   به گمراهی، ذلالت و بدبختی گرفتار شده و قیام و خروج من بر حکومت وقت، اصلاح امت جدم است و سپس می‌فرمایند: "انی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر" می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

امام حسین (ع) منکر بزرگ و عظیم را انحراف در حکومت  اسلامی می‌بیند

این مدرس دانشگاه لرستان  اضافه کرد:  البته در جوامع بشری  دائما منکراتی وجود دارد؛ اما امام حسین (ع) منکر بزرگ و عظیم را انحراف در حکومت  اسلامی می‌بیند حکومتی که به نام دین، به نام خدا و به نام خلیفه‌الله و خلیفه‌الرسول مبدا ظلم و جنایت و جفا در حق مردم است و راهبران این سیستم انسانهای آلوده‌ای و فاسدی هستند.

فلاحی اصل افزود: امام حسین (ع) همچنین می‌فرمایند اگر جامعه مسلمانان  به رهبری مانند یزید گرفتار شود باید فاتحه دین را خواند و در آن شرایط ویژه حضرت می‌فرمایند: "ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی و ابی علی ابن ابی طالب (ع) " آمده‌ام امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم رسول الله (ص) و پدرم امام علی (ع) برگردیم.

وی با اشاره به داستانی از امام علی (ع) گفت: ابوالاسود دوئلی، یکی از یاران با وفای امام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) است که یکی از ابعاد شخصیتی او عشق‌ورزی به امام اول شیعیان است، به دستور امیرالمومنین(ع) قاضی شهر کوفه می‌شود و پس از گذشت چند روزی امام وی را احضار و از قضاوت عزل می‌کند، و از امام (ع) سوال می‌کند یا علی چرا عزلم کردید حضرت می‌فرماید زمانی که از درب مسجد عبور کردم شنیدم و دیدم  که صدایت را به عنوان قاضی بر متهم بلندتر کردی و چون این کار را کردی نمی‌توانی قاضی باشی و این سیره این امام همام و مایه افتخار شیعیان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان افزود: در شرق و غرب عالم  چنین موردی مشاهده نخواهد شد که یک قاضی به جرم اینکه صدایش از متهم بلند تر کرده از قضاوت خلع شود و امام حسین (ع) می‌فرماید می‌خواهم امت جدم را به این سیره برگردانم.

فلاحی اصل ادامه داد: این سیره و سبک ائمه (ع) کجا و یک جامعه ملو از فساد که بنی‌امیه ایجاد کرده کجا و در این  راستا نه می‌شود مقایسه‌ای انجام داد و نه سخنی به میان آورد.

عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود

وی بیان کرد: نهضت عاشورا که اتفاق افتاد در طول تاریخ دائما و مستمر بین شیعیان و دوستداران ائمه (ع) آثار فرهنگی و معنوی  داشته است که یکی از آنها دستورات امامان و ائمه (ع) است که این ایام، ایام حزن، اندوه، عزدارای و ذکر مصیبت بر اهل بیت(ع) است تا دائما از ثمرات و میوه‌های این نهضت بزرگ بهره‌مند شویم و زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان یادآور شد: مجالس امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر در جامعه ما تبدیل به فرهنگ شده و البته باید به صورت صحیح اداره شود  که در آن باید فرهنگ دین، تاریخ اسلام، تفسیر قرآن، اخلاقیات مطرح و اطعام مومنین صورت گیرد  و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) که ثواب‌های عظیم دارد نیز بیان شود.

فلاحی اصل تاکید کرد: عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود و وظیفه داریم کار زینبی کنیم و هر کسی که برای رفع مشکلات جامعه و افراد قدمی برمی‌دارد کار حسینی و زینبی می‌کند و این فرهنگ ایجاد شده به تاسی از واقعه و نهضت عاشوراست و هر کسی هم کاری ناشایست و منکری انجام دهد و حق کسی را ضایع و مشکلی برای دیگران ایجاد و راه کسی را مسدود و مانع می‌شود کاری یزیدی کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عاشورا نهضت عاشورا یزید حسینی سید الشهدا واقعه عاشورا دانشگاه لرستان سیدالشهدا امیرالمومنین استانی فرهنگی كربلا قیام امام حسین ع نهضت عاشورا امام حسین فلاحی اصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟

خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه‌های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کار‌های علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود، اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جا‌هایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیرو‌های دولتی وارد منزل ما شدند و هول و هراس ایجاد کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • سفر حسین حسینی به تبریز با وجود محرومیت
  • (عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • سید حسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر بخشیده می‌شوند؟
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • شبکه‌سازی اولویت نهضت اجتماعی در کرمانشاه است
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟