Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم آخرین وضعیت جذب هیات علمی در دانشگاهها را تشریح کرد و از ارتقای جذب و نسبت دانشجو به استاد خبر داد.

بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت زن و مرد در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ افزایشی بوده، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر داشته مبنی بر اینکه متوسط نرخ رشد جمعیت زنان عضو هیئت علمی ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد و متوسط نرخ رشد جمعیت هیئت علمی مردان ۲.۶ درصد بوده است.

تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت

تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت کشور در بازه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ افزایش داشته و از ۶۸۵۵۲ نفر با متوسط رشد سالانه ۳.۵ درصد به ۸۷۲۱۷ نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده و در این فاصله بر جمعیت هیئت علمی تمام وقت، ۱۸۶۶۵ نفر افزوده شده است.

تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت به تفکیک جنسیت

در طول سال‌های مورد بررسی با وجود آنکه تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت زن و مرد افزایشی بوده، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر داشته است. با وجود روند افزایشی جذب هیئت علمی تمام وقت زن و مرد در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، متوسط نرخ رشد جمعیت زنان عضو هیئت علمی ۳.۶ درصد و متوسط نرخ رشد جمعیت هیئت علمی مردان ۲.۶ درصد بوده است.

مقایسه درصد رشد در بین دانشجویان و هیئت علمی تمام وقت نشان می‌دهد که بر خلاف دهه‌های قبل که جذب هیئت علمی همیشه مغفول واقع می‌شد، در این دوره با وجود نرخ رشد منفی جمعیت دانشجویی، نرخ رشد اعضای هیئت علمی مثبت است که می‌توان نتایج آن را در بهبود شاخص‌های کیفی همچون نسبت دانشجو به هیئت علمی تمام وقت مشاهده کرد

تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت به تفکیک مرتبه علمی

تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت با مرتبه استادی، دانشیاری و استادیاری در طول سال‌های مورد بررسی افزایش یافته است و اعضای هیئت علمی تمام وقت در مرتبه استادی، با نرخ رشد ۱۲.۵ درصد، جهش بیشتری را نسبت به سایر مرتبه‌های علمی داشته‌اند و جمعیت آنان در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ به بیش از دو برابر افزایش یافته است در مقابل اعضای هیئت علمی تمام وقت با مرتبه مربی آموزشیار و مربی رو به کاهش بوده و این کاهش در سال‌های بعد از ۱۳۹۲ بیشتر است، به طوری که تعداد اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار از ۱۴۱۶ نفر (۲.۱ درصد) در سال ۱۳۹۲ به ۲۰۱ (۰.۲ درصد) در سال ۱۳۹۹ و تعداد اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی از ۲۹۰۲۱ (۴۲.۳ درصد) به ۲۱۹۹۰ (۲۵.۲ درصد) کاهش یافته است.

تأکید سیاست‌های اجرایی در بخش دولتی و غیردولتی در جذب هیئت علمی با مدرک دکتری به بالا و ارتقای علمی و تحصیلی آن‌ها از علل اصلی این تغییر است.

طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ جمعیت هیئت علمی تمام وقت در مرتبه استادیاری از متوسط رشد سالانه ۶/۶ درصد و در مرتبه دانشیاری از متوسط رشد سالیانه ۱۰.۷ درصد برخوردار بوده‌اند.

شاخص نسبت دانشجو به هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم و بررسی تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم نشان می‌دهد که تعداد آنان از ۶۳۸۰۵۲ (۱۴.۶ درصد) در سال ۱۳۹۲ به ۶۷۹۷۰۸ دانشجو (۲۱.۴ درصد) در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است، نکته مثبت و اثرگذار این موضوع همزمانی آن، با افزایش هیئت علمی تمام وقت شاغل در این مراکز است که سبب بهبود برخی از شاخص‌های کیفی شده است.

بررسی جمعیت هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ با متوسط نرخ رشد ۲.۴ درصد از ۲۰۲۲۹ نفر به ۲۶۸۶۷ نفر افزایش یافته است. در این بازه زمانی سهم هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، به کل اعضای هیئت علمی تمام وقت آموزش عالی نیز افزایش یافته و از ۲۹.۵ درصد به ۳۰.۸ درصد رسیده است.

نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت

 این افزایش تغییرات مثبتی در شاخص تعداد دانشجویان وزارت علوم (حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری) به هیئت علمی تمام وقت به وجود آورده و مقدار این شاخص را از نسبت ۳۰ دانشجو به هر عضو هیئت علمی تمام وقت به ۲۵ دانشجو بهبود داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تهران وزارت علوم دانشگاه علوم پزشکی هیئت علمی تمام وقت وابسته به وزارت علوم سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ متوسط نرخ رشد جمعیت افزایش یافته جمعیت هیئت علمی نسبت دانشجو هیئت علمی ۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری

به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶۵ استاد نمونه کشوری امسال معرفی شدند، که در بین آنها سه استاد دانشگاه اصفهان، یک استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و یک استاد دانشگاه کاشان حضور دارند.


اعضای هیات علمی نمونه دانشگاه اصفهان علی ربانی استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زهره حجتی استاد دانشکده علوم زیستی و فناوری و حسن سبزیان استاد دانشکده شیمی این مرکز علمی هستند.


حسین شریعتمداری، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استادان نمونه کشوری معرفی شده است.


استاد نمونه معرفی شده از دانشگاه کاشان نیز محسن نیازی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه است.
بر اساس این لیست استان اصفهان از نظر تعداد استادان منتخب پس از تهران، رتبه دوم را (همراه با آذربایجان شرقی) در اختیار دارد.


تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ استاد نمونه از بانوان هستند.


استادان نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳۱ دانشگاه و با توجه به شاخص‌ها و سوابق آموزشی و پژوهشی و در گروه‌های آموزشی علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب شدند.


اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام
  • بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند 
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است