Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@09:59:39 GMT

آئین کهن نخل‌برداری در شهرستان تفت

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۸۸۸۲

آئین کهن نخل‌برداری در شهرستان تفت

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، نخل برداری یا نخل گردانی از جمله آداب و رسوم عاشورا به شمار می آید که به صورت تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

در این مراسم اتاقکی شبیه به تابوت را به نام نخل در محل های برگزاری مراسم عزاداری از جمله مساجد و حسینیه ها حمل می‌کنند و آن را در میان گروه عظیم مردم عزادار از مسیری می گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخل سازه ای چوبی و عظیم است که پوششی سیاه دارد و با عناصری همچون انواع شال های رنگارنگ و آیینه و... آراسته شده است. هرکدام از عناصر به کار برده شده در نخل بر اساس باورهایی شکل گرفته است که ریشه در عقاید مردم محلی دارد و همچنان نشان از حادثه ای خاص در کربلا دارند و یا به شخص خاصی در این حماسه اشاره دارد. برای مثال چوب نخ به عنوان جنازه سیدالشهدا (ع)، پوشش سیاه به عنوان اعلام سوگواری و ماتم، تصویر و نشان سرو بر روی نخل به نشانه قامت حضرت علی اکبر (ع)، آیینه به عنوان نور وجود امام حسین (ع)، پارچه های زینتی به نشانه حجله قاسم بن حسن (ع) و حمل کنندگان نخل نیز به نشان تشییع کنندگان است. البته امروزه همۀ این عناصر بر روی نخل ها دیده نمی‌شود و برخی از آنها فقط پوشش سیاه و تزئینات جزئی دارند.

استان یزد که در زمینه نخل گردانی شهرت خاصی دارد، بزرگترین و قدیمی ترین نخل های کشور را به ویژه در شهرهای تفت، مهریز، زارچ و یزد دارا است. نخل برداری و عزاداری در این چند شهر در ماه محرم نیز جزو باشکوه ترین و شورانگیزترین مراسم ایران و جهان به شمار می‌رود.

در واقع نخل به نماد عزاداری استان یزد تبدیل شده است. همچنین در تمام آبادی های این استان یک یا چند نخل امام حسین (ع) نیز وجود دارد.

 این نخل ها در طول سال در مقابل حسینیه های شهر نگهداری می‌شود. مراسم نخل برداری یزد آنچنان پرشور و باشکوه برگزار می‌شود که علاوه بر مردم سراسر ایران بسیاری از توریست های خارجی را تشویق به حضور در این مراسم و مشاهده آن از نزدیک می کند.

شهر یزد در قدیم دو نخل بسیار بزرگ داشته که یکی از آنها در میدان امیرچخماق و دیگری در میدان شهید بهشتی نگهداری می‌شده است. هرساله آذین بندی این نخل ها با همکاری مردم و حتی زرتشتیان از روز پنجم محرم شروع شده است و تا ظهر عاشورا ادامه داشته است.

نخل امیر چخماق یزد، قدیمی ترین و تقریبا بزرگترین نخل جهان است که در سمت راست تکیه امیرچخماق مقتدرانه ایستاده است.

 این نخل ۴۵۰ ساله، اصلی ترین نخل عزاداری محرم بوده است و مردم برای قرار گرفتن در زیر آن نوبت می‌گرفتند، نخل امیرچخماق برای اولین بار بعد از ۷۰ سال در روز عاشورای سال ۱۳۹۶ از زمین بلند شد.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد امام حسین عاشورا نخل محرم خبرگزاری فارس استان یزد نخل برداری نخل برداری نخل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دوچرخه سواری عمومی شهر غلامان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛این مراسم به همت شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان و با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان و بخشداری غلامان برگزار و در پایان به قید قرعه هدایایی به شرکت کنندگان اهدا شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

همچنین به مناسبت هفته سلامت همایش پیاده روی مردم شیروان به سمت بوستان شیرکوه ، با شعار سلامتی را قدم بزن برگزار شد. 

این مراسم که با استقبال تعداد زیادی از خانواده ها همراه بود برنامه های شاد و مفرحی هم در پایان اجراشد.

{$sepehr_media_11044049_600_350 }

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • افتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵ در چغاخور
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • برگزاری مراسم اختتامیه هفته سلامت در شهرستان پیشوا
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • همایش دوچرخه سواری عمومی شهر غلامان
  • بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری