Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@23:31:14 GMT

بایدهاونبایدهای غذایی بیماران کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۰۴۳۹

با وجود گذشت حدود دو سال از پاندمی کرونا ، هنوز هم درباره این بیماری مرموز، سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که یکی از این سوالات درباره رژیم غذایی بیماران کرونایی است. ناطقان: آزاده نجارزاده متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد در یک گفت وگوی زنده اینستاگرامی در تشریح بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی، گفت: نیاز های تغذیه ای بیمار کرونایی کمی متفاوت با دیگر افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شخصی که مبتلا به یک بیمار عفونی می شود، باید انرژی بیستری دریافت کند. بیمار کرونایی به منابع پروتئینی بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، بی اشتهایی و از دست دادن توانایی تشخیص بو و مزه سبب می شود بیمار غذای کمتری بخورد و در نتیجه بیش از پیش نیازمند منابع غذایی باشد.

وی براین اساس توصیه کرد که بیماران کرونایی برای تامین انرژی خود باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند و به عبارت دیگر انرژی مورد نیاز بدن خود را با کاهش حجم و میزان هر غذا اما به تناوب تامین کنند. مهمترین نکته برای مراقبت از یک بیمار کرونایی ، تغذیه با فواصل کوتاه است.

این متخصص تغذیه این را هم گفت که غذای بیمار کرونا باید علاوه بر دارا بودن مقادیر بالای انرژی و پروتئین از ریزمغزی هایی مانند ویتامین A  ،سلنیم و زینک نیز بهره مند باشد.

به گفته وی ، حریره بادام بویژه با بادام پوست کنده یکی از بهترین وعده های غذایی برای بیمار کرونایی است. در صورتی که بدن بیمار به شیر واکنش نشان داد جایگزین این غذا نیز تخم مرغ است و منابع پروتئینی موجود آن بسیار غنی است. البته در رابطه با مصرف شیر، هر فرد باید با توجه به وضعیت بدن خودش شیر را مصرف کند.  ممکن است مصرف شیر در برخی افراد سرفه را تشدید کند و پیشنهاد ما به این افراد جایگزین کردن شیر با ماست و دیگر مواد حاوی کلسیم است. همچنین می توان در صورت نیاز از مکمل های کلسیم استفاده کرد.

دکتر نجارزاده بهترین نان برای مصرف بیمار مبتلا به کووید را نان سبوسدار بیان کرد.

وی به مواد غذایی سازگار و ناسازگار با بدن یک بیمار کرونایی اشاره کرد و افزود: بهترین غذا برای یک فرد مبتلا به کووید سوپ است. سوپ مناسب برای افراد کرونایی سوپی است که از ماهیچه گوسفند تهیه شده باشد چرا که از منابع غنی ویتامین  B12 برخوردار است. بهتر است برای تهیه این سوپ از سبزیجاتی استفاده شود که رنگ زرد یا قهوه ای دارند می توان از کدو حلوایی و هویج استفاده کرد چرا که کدو باعث بهبود وضعیت گلوی بیمار کرونایی می شود و بدن بیمار طبق تجارب چندماهه ما در مبارزه با این بیماری پاسخ خوبی به آن می دهد. در سوپ باید از گندم و جو استفاده شود و حبوبات مانند ماش و عدس نیز گزینه های خوبی برای استفاده در سوپ هستند. همچنین در زمان مصرف نیز سوپ با آب لیموی تازه خورده شود تا بیمار مقادیر خوبی از ویتامین ث را نیز دریافت کند.

در کنار آب، نوشیدن آبمیوه های مختلف البته بجز آب انگور که باعث تحریک سرفه ها می شود، از دیگر توصیه های این متخصص تغذیه به بیماران کرونایی است و در تکمیل آن نیز  گفت: افرادی که نگران بالا رفتن قندخون به سبب مصرف آبمیوه ها هستند می توانند آن را در فواصل معین تقسیم کرده و مصرف کنند.

به گفته وی، ادویه ها به طور کلی تحریک کننده سیستم تنفسی هستند. بجز زردچوبه و زعفران ، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارند باقی ادویه ها و میوه هایی مانند خربزه و انگور برای سیستم تنفسی مشکل ایجاد می کنند.

نجارزاده همچنین مصرف داروهای مکمل را بلامانع خواند و گفت :در کنار مصرف غذاهای مذکور تزریق آمپول های مکمل مانند ب کمپلکس، ب 12 و قرص های ویتامین می تواند در کنار پروتئین و انرژی تامین شده ، بیمار را از نظر ویتامین نیز غنی کند و به بهبودی هرچه زودتر او کمک کند. منبع: ایسنا برچسب ها: بایدهاونبایدها ، غذایی ، بیماران کرونایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: غذایی بیماران کرونایی بیماران کرونایی بیمار کرونایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟