Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@07:49:21 GMT

مجلۀ «مروارید»؛ سی نما دربارۀ «حاشیه – مرکز»

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۲۴۷۵

مجلۀ «مروارید»؛ سی نما دربارۀ «حاشیه – مرکز»

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- یکی از قالب‌های تحلیلی دربارۀ چرایی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان همان بحث آشنای «حاشیه علیه متن» است. در ساختارهای غیر دموکراتیک به لحاظ سیاسی یا تبعیض‌آمیز از حیث اقتصادی و کسب منافع و مناصب، همواره «متن»ی وجود دارد و حاشیه یا حاشیه‌هایی و هر از گاهی حاشیه علیه متن می‌شورد و شگفتا که خود به متن، تبدیل می‌شود و باز روز از نو روزی از نو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



  حاشیه نشینان دیروز، متن را در دست می‌گیرند و دیگران را به حاشیه می‌رانند و روزی آنان می شورند یا اگر نشورند با نارضایتی ادامه می‌دهند.

  طالبان از دل مجاهدین افغان درآمد که به خاطر اشغال افغانستان به حاشیه رانده شدند و علیه متن سیاسی شوریدند و چون خود غلبه یافتند این مجاهدین بودند که طالبان را به حاشیه راندند. پس از آن طالبان، مجاهدین را کنار زد و در سال های 1375 تا 1380 در متن سیاست نشست اما نسبت به جهان، حاشیه تلقی می‌شد. پس، با «القاعده» متحد شدند و سراغ متن سرمایه داری (نیویورک با نماد برج‌های دوقلوی نیویورک) رفتند و آمریکا به قصد تنبیه القاعده و نه طالبان به افغانستان لشکر کشید و البته طالبان را هم به تبع آن برانداخت.

  20 سال طالبان در حاشیه بود و علیه متن (دولت مرکزی و نیروهای ناتو) پیکار می‌کرد و حالا به متن بازگشته است.

   نمی خواهم اتفاقات اخیر افغانستان را بر پایۀ «حاشیه - متن» تحلیل کنم.

   غرض، معرفی یک ماهنامۀ خواندنی و در واقع دوماهنامۀ «مروارید» است که در شمارۀ تازۀ خود به بحث «حاشیه – متن» پرداخته و البته چون قبل از اتفاقات افغانستان منتشر شده اشارتی به این موضوع ندارد. هر چند شاید اگر بعد از آن هم منتشر می‌شد باز کاری به افغانستان نداشت مگر این که سردبیر «مروارید» - پژمان موسوی – ماجرای شورش طالبان یا بازگشت طالبان به قدرت را هم در این قالب، ارزیابی می‌کرد.



   عنوان پروندۀ «مروارید» البته «حاشیه – مرکز» است و از سه منظر به موضوع پرداخته است: اندیشه، جامعه و هنر.

   در نگاه از منظر اندیشه و در نوشتۀ کبوتر ارشدی آمده است:

   «مرکزها میدان‌هایی هستند که با قدرت، زد و بند دارند... اما بیرون از هر مرکزی حاشیه‌هایی در حال کارند، می‌آفرییند و می‌سازند و آنها را خارج از میدان‌های رسمی در محافل یا با امکان‌های حداقلی خود منتشر می‌کنند.»

   انوش صالحی به نقش اعتراضات «خارج از محدوده» در سال های 56 و 57 پرداخته است؛ ساکنان ساخت وسازهای غیر قانونی در حاشیۀ شهرهای بزرگ.

   در نگاه فرهنگی اما آمده است: «بخش قابل توجهی از مردم در کشورهای حاشیه‌ای اکنون همان گونه زندگی می‌کنند که نوجوانان مرکز‌نشین ارسال کنندۀ پُست در یوتیوب و در گیر با تلفن همراه».

   مطالب «مروارید» دربارۀ «حاشیه - مرکز» بسیار متنوع است و بیشتر در این مرور سریع، قصد دارم شوق خریدن ایجاد کنم نه آن که جان مطالب را نقل کنم. چرا که نشریات مکتوب تنها با خریدن سرپا می‌مانند و اگر چه «مروارید» مثل «اندیشه پویا» و «نگاه نو» و «تجربه» از برداشت بدون اجازه منع نکرده اما این معرفی برای آن است که 20 هزار تومان ناقابل بدهیم و مجله‌ای را بخریم (این یادداشت را دقایقی پس از آن می‌نویسم که بابت 4 قرص نان سنگک 20 هزار تومان پرداخت شد هر چند نمی‌دانم برای نان غیر گردِ سنگک هم می‌توان از واژۀ "قرص" استفاده کرد یا نه!)

   در میان مقالات متعدد و متنوع - و همه هم تولیدی- «مروارید» دو مورد بیشتر به دل نشست:

   اولی نوشته‌ای از « اورهان پاموک» نویسندۀ مشهور و نوبل بردۀ ترک با عنوان «دیدن شهر از خلال رنگ‌ها» دربارۀ استانبول که در آن چنان شهر را از حیث تغییر نورها و چونان موجودی زنده توصیف می‌کند که اگر هم شک داشتی اورهان پاموک به بزرگی نویسندگان آمریکای لاتین است، تردید را کنار می‌گذاری.

   راستی در ترجمۀ درخشان «ائلیاد موسوی» از نوشتۀ پاموک با این جمله رو به رو شدم نوشته «بچه‌هایی که فوتبال بازی می‌کنند، با همدیگر دعوا می‌گیرند» و این یعنی مترجم، اهل خطۀ گیلان است چون گیلانی‌ها به جای «دعوا کردن» از تعبیر «دعوا گرفتن» استفاده می‌کنند. نکتۀ به ظاهر با اهمیتی نیست اما این یعنی زبان تا چه حد می‌تواند جغرافیا و احساسات را منتقل کند کما این که مترجم تهرانی به گونه ای دیگر برمی‌گرداند.

   نوشتۀ دیگر اما غافل‌گیر کننده است. فرامرز سید آقایی با تیتر «زنده باد حاشیه نشینی» نگاه متفاوتی را ترسیم کرده و وقتی می‌نویسد «حاشیه‌نشین ها از همه خوش‌بخت‌ترند» شگفت‌زده می‌شوی و زود در می‌یابی که مراد دیگری دارد:

   «‌حاشیه نشینانی که من درباره‌شان می‌نویسم، نه زاغه‌نشین‌اند نه حلبی‌آبادی. ساکن شمال تهران‌اند. نشریه، کارخانه یا حتی بانک دارند. با این که زیرک و باهوش اند عضو هیأت مدیره‌هایی هستند که من و شما خواب شان را می بینیم و به دلیل بی خاصیتی در کارهای اداری و فکری و مدیریتی «مشاور»ند.

   بدین ترتیب با متفاوت ترین توصیف «حاشیه نشین» هم در این نوشته آشنا می‌شویم. حاشیه نشینانی با این تخصص: حاشیۀ نمور و تاریک خود را برای فرزندان شان به بهشت تبدیل کنند!»

   مجلۀ مروارید به قیمت 20 هزار تومان هر دو ماه یک بار منتشر می‌شود و در زندگی پر شتاب اگر می‌خواهید دقایقی دور از گوشی تلفن همراه، کمی اندیشه تان را هم ورز دهید و با نگاه های متفاوت آشنا شوید گزینۀ مناسبی است. مثل نان سنگک که 5 هزار تومانی آن هم دل‌چسب است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حاشیه نشین علیه متن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست

وزیر دفاع حکومت طالبان در دیدار با هیئت مالزی اظهار داشت در افغانستان هیچ گروه تروریستی از جمله داعش فعال نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملامحمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان با هیئتی از مالزی شامل نمایندگان وزارت‌های خارجه، دفاع، کشور و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع حکومت طالبان در این دیدار گفت هیچ گروه تروریستی و مخربی از جمله داعش در افغانستان فعال نیست.

ملایعقوب همچنین تاکید کرد حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به برخورد خوب مردم و دولت مالزی با پناهجویان افغان گفت مالزی یک کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی است و امیدواریم که روابط دو کشور بیش‌تر گسترش یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت هیئت مالزی نیز ضمن قول همکاری همه جانبه با افغانستان، تصریح کرد که آنچه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند به مقامات کشورشان انتقال می‌دهند.

طالبان: خاک افغانستان امن است و علیه کشوری استفاده نخواهد شدطالبان: اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه همسایگان را نمی‌دهیمپاکستان: اولویت اسلام‌آباد مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان است

«زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان هفته گذشته در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، گفته بود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی