Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:30:03 GMT

جای خالی گردشگران طی دهه اول محرم در مراغه احساس شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۴۰۰۷

جای خالی گردشگران طی دهه اول محرم در مراغه احساس شد

یعقوب طالبی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت گردشگری مذهبی به دلیل غنای آیین‌های عزاداری در این شهر حسینی وجود دارد اما رسانه‌های محلی برای توسعه آن باید تولید محتوا کنند و زمینه نیز برای جذب گردشگران در شهرستان فراهم شود.

وی به ثبت ملی دو مورد از آیین‌های عزاداری این شهر شامل «علمبندان» و «الله‌الله حسین وینه» در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور  اشاره کرد و اظهار داشت: حتی همین آیین‌های ثبت ملی نیز در سطح گسترده از سوی رسانه‌ها به هموطنانمان معرفی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نظم در عزاداری‌های مراغه را هم مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این نظم در جذب گردشگران مذهبی بی‌تاثیر نیست و مسئولان هیئت‌های حسینی باید بیش از پیش به آن توجه کنند. 

به گزارش ایرنا وجود ظرفیت بالقوه گردشگری مذهبی طی دهه اول ماه محرم در مراغه به خوبی احساس می‌شود اما توسعه آن بی‌شک به مطالعه نیاز دارد تا علاقه‌مندان به عزاداری‌های حسینی از سراسر کشور، این کهن‌شهر را طی سال‌های آینده به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

به نظر می‌رسد علاوه بر ایجاد نظم، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب گردشگران مذهبی از سوی مجموعه مدیریت شهری نیز یکی از الزمات باشد تا ترافیک و شلوغی به مانعی برای حضور میهمانان در عزاداری‌ها تبدیل نشود.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در مراغه از یک سو به دلیل تنوع و جذابیت‌های بصری و از سوی دیگر به واسطه غنای معنایی عزاداری‌ها، دارای جلوه‌های کم‌نظیری است؛ جلوه‌هایی که در سایه برنامه‌ریزی می‌تواند عکاسان مستند اجتماعی کشور را طی دهه اول محرم به مراغه بکشاند. 

عزاداری‌های ثبت ملی مراغه و توسعه گردشگری مذهبی

حس و حال غریبی که عزاداری‌های «الله‌الله حسین وینه» و «علمبندان» به عنوان دو سوگواری ثبت ملی این شهرستان به حاضران می‌بخشد، بی‌شک در جان گردشگران مذهبی نیز غوغا به پا می‌کند.

آیین سوگواری «علم‌بندان» مراغه با قدمتی بیش از صد سال، در روز سوم محرم به یاد افراشته شدن پرچم کاروان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) در محله‌های مختلف شهر حسینی مراغه برگزار می‌شود.

«الله‌الله حسین واینه» یا «خدایا خدایا حسین کجاست؟» نیز از آیین‌های سنتی عزاداری مراغه در صبحگاه عاشوراست که در قالب آن دسته‌های سینه‌زن قبل از طلوع آفتاب و در حالی که کفن بر تن یا حوله‌ای به نشانه احرام بر بدن پوشیده‌اند، در حسینیه تاریخی «حاج غفار» جمع می‌شوند.

 آیین سوگواری «الله‌الله حسین وینه» در دهه ۴۰ - میدان طلوع فجر مراغه 

این عزاداران با سر و صورت گِلی و پای برهنه مسیر حسینیه «حاجی غفار» تا میدان اصلی شهر را بعد از اقامه نماز صبح عاشورا طی می‌کنند و تنها کسانی می‌توانند این آیین سوگواری را مشاهده کنند که بعد از اذان صبح در مسیر آن قرار بگیرند.

پوشیدن لباس احرام از سوی عزاداران نشانه این است که آنان تجمّلات مختلفی که به واسطه آنها از یکدیگر فاصله می‌گیرند را کنار گذاشته‌اند؛ این عزاداران دو قطعه پارچه سفید بی‌رنگ و نادوخته بر خود می‌پیچند و به جای «تلبیه» که از واجبات احرام در حج و عمره است، ذکر «الله‌الله حسین وینه» یعنی «خدایا خدایا حسین کجاست» را بر زبان جاری می‌کنند.  
 

برچسب‌ها گردشگری ماه محرم مراغه پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ماه محرم مراغه گردشگری ماه محرم مراغه عزاداری ها ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری

به گزارش "ورزش سه"، پس از روی کار آمدن محرم نویدکیا، وضعیت مس رفسنجان از این رو به آن رو شده و پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در لیگ برتر، این تیم دو روز قبل و در جام حذفی نیز موفق شد با غلبه بر پیکان در ضربات پنالتی، راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شود.

طی یازده دیداری که نویدکیا روی نیمکت مس نشسته است، این تیم شکستی را متحمل نشده و با کسب چهار پیروزی و هفت تساوی (یک بازی پیروزی در ضربات پنالتی) توانسته است وضعیت رفسنجانی‌ها را سر و سامان ببخشد و در جام حذفی نیز به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته‌اند.

اما دست‌بند محرم نویدکیا در هفته‌های اخیر به سوژه مورد توجه صفحات مجازی خصوصا هواداران سپاهان و مس رفسنجان تبدیل شده است. جایی که سرمربی مسی‌ها هم در دوره‌های قبلی مربیگری خود و هم در مقطع فعلی با یک دستبند خاص در مسابقات حضور پیدا کرده است.

حالا مشخص شده است که دستبند نویدکیا، ساخته دست دخترش بوده و سرمربی مس نیز به او قول داده است که همواره این دستبند را به همراه داشته و به همین دلیل است که محرم همواره با این دستبند در مسابقات مختلف حضور پیدا می‌کند و آن را در هیچ شرایطی از خودش دور نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری