Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده‌اند اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد باعث «نگرانی‌های جدی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه در گزارشی که به رویت رویترز رسیده مدعی شده بود ایران اقدام به تولید 200 گرم اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد کرده است.
خبرگزاری رویترز نوشته بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفته پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است.
در بخشی از گزارش آژانس اتمی آمده است: «آژانس اتمی روز 14 اوت 2021 تأیید کرد که ایران از 257 گرم از اورانیوم غنی‌شده به U-235 بیست درصدی برای تولید 200 گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده به U-235 بیست درصدی استفاده کرده است.»
آژانس اتمی اقدام ایران را سومین گام از برنامه چهار مرحله‌ای ایران دانسته است. چهارمین گام، تولید صفحه سوخت رآکتور است.
این نهاد بین‌المللی علاوه بر این روز سه‌شنبه هم مدعی شده بود «ایران غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده و دو مجموعه از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به غنی سازی 60 درصدی اختصاص داده است».
بر اساس این گزارش، پیشتر ایران از یک آبشار 164 عددی از سانتریفیوژهای IR-6 برای غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار 164 عددی، یک مجموعه 153 عددی از سانتریفیوژهای IR-4 نیز برای غنی سازی تا 60 درصد استفاده می‌شود.
متن کامل بیانیه تروئیکای اروپا به شرح زیر است:
    ما دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده بدین‌وسیله نگرانی جدی خود را از گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کنند ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم غنی‌شده تا 20 درصد کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده‌اش را تا 60 درصد افزایش داده ابراز می‌داریم.
    تأکید می‌کنیم این موارد، نقض جدی تعهدات ایران ذیل برنامه جام اقدام مشترک (برجام) به شمار می‌رود. اینها، هر دو گام‌های کلیدی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای هستند و ایران هیچ نیاز باورپذیر غیرنظامی به هیچ‌یک از آنها ندارد. آنچه نگرانی ما را شدیدتر می‌کند این است که ایران با عقب‌نشینی از سازوکارهای نظارتی موافقت‌شده در برجام، دسترسی‌های آژانس اتمی را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف نموده است.
    آنچه فعالیت‌های ایران را نگران‌کننده‌تر می‌کند این است که مذاکرات وین بنا به درخواست ایران برای 2 ماه متوقف شده و ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نکرده است. ایران همزمان با امتناع از مذاکره، در حال چیدن واقعیت‌هایی روی زمین است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌سازند.
    ایران بایستی تمامی فعالیت‌های ناقض برجام را بدون تأخیر متوقف کند. ما از ایران می‌خواهیم با هدف رسیدن به نتایج سریع و موفقیت‌آمیز در مذاکرات به وین بازگردد. بارها تأکید کرده‌ایم زمان به سود هیچ طرفی نیست.

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: ایران در پیشرفته‌ترین وضعیت غنی‌سازی قرار دارد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ایران موضوع اصلی دیدار وی با رئیس‌جمهور آمریکا است، گفت ایران اکنون به پیشرفته‌ترین حالت خود در غنی‌سازی اورانیوم رسیده است.
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه گفت که مسئله ایران، موضوع اصلی دیدار او با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.
بنت طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «در روزهای پایانی ماه، قصد دارم اگر ویروس کرونا اجازه دهد به آمریکا بروم تا دیدار مهمی با رئیس‌جمهور بایدن داشته باشم. موضوع ایران، مسئله اصلی خواهد بود».
به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: «ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه خود در غنی‌سازی [اورانیوم]‌ قرار دارد ولی ما هم نقشه‌ای برای مقابله با آن و حفاظت از امنیت اسرائیل داریم».
نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس با تایید گزارش‌ها درباره اتمام بازبینی سیاست‌های تل‌آویو در قبال تهران، مدعی شد کابینه وی تهدیدهای ایران را در تمام جهات بررسی کرده و استراتژی جدیدی فراهم آورده است.
بر اساس این گزارش، بنت در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما با تمرکز بالا به کاخ سفید می‌رویم، با رویکرد شراکت، رویکردی که با هدف متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای منفی ایران - ثبات‌زدایی و تروریسم آن - و جلوگیری از نزدیک‌شدن ایران به گریز اتمی است».

رابرت مالی: سرنوشت برجام یک علامت سوال بزرگ است
نماینده آمریکا در امور ایران با متهم‌کردن تهران به عدم همکاری در خصوص مذاکرات وین گفته که سرنوشت برجام یک «علامت سؤال بزرگ» است.
«رابرت مالی»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده مقابل سرنوشت توافق هسته‌ای برجام یک «علامت سوال بزرگ» قرار گرفته است.
مالی که با خبرنامه پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» مصاحبه می‌کرد، تهران را به عدم همکاری متهم کرده و مدعی شده بازگشت آمریکا به برجام «چیزی نیست که کاملاً تحت کنترل ما باشد.»
رابرت مالی از اظهارنظر درباره اینکه چند در صد احتمال دارد آمریکا به برجام برگردد طفره رفته و به خبرنگار پولیتیکو گفته است: «اگر به شما درصد بدهم، کمک چندانی به شما نمی‌کند.»
او تلاش کرده توپ را به زمین ایران بیندازد و مدعی شده متغیرهای نامعلوم به اینکه ایرانی‌ها چه کارهایی را انجام خواهند داد و چه کارهایی خیر، مربوط می‌شوند.
رابرت مالی با جود این مدعی شد: «ما آماده‌ایم مذاکرات را آغاز کنیم، اما اگر تصورمان این نباشد که رسیدن به توافق ممکن است این کار را انجام نخواهیم داد.»
طبق نوشته پولیتیکو، رابرت مالی گفته تیم او در حال آماده کردن برخی برنامه‌های اقتضائی برای حالتی است که ایران و آمریکا طی ماه‌های آینده به توافق نرسند. به گفته او، یکی از آن برنامه‌ها این است که واشنگتن و تهران، توافق کاملاً جداگانه‌ای امضا کنند. برنامه دیگر، اعمال برخی تدابیر تنبیهی با همکاری متحدان اروپایی است.
رابرت مالی به صورت مشخص درباره اینکه تدابیر تنبیهی آمریکا و اروپا چه مواردی را شامل خواهد شد توضیح نداده است.
نماینده آمریکا در امور ایران همچنین گفته از نظر او، تنها حالت منطقی این است که بازگشت به برجام گزینه پیش روی دو طرف باشد، چرا که هم ایران و هم آمریکا گفته‌اند که این را می‌خواهند. مالی تصریح کرده تأخیر در آغاز مذاکرات به دلیل بی‌اعتمادی ایجاد شده در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و سیاست «فشار حداکثری» او و همچنین انتقال قدرت سیاسی در ایران است.
او در ادامه تصریح کرد: «اما برای گذاشتن علامت سوال [مقابل سرنوشت برجام] کاملاً توجیه وجود دارد، چون اگر هنوز به توافق نرسیده‌ایم [یعنی اینکه] گفت‌وگوها دارند کش‌دار می‌شوند.»
وی اضافه کرد: «چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کنند و ایران برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد- تازه اگر از فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ایش هم صرفنظر کنیم- این، ما را به مسیر دیگری (یعنی دور شدن از توافق هسته‌ای) هدایت می‌کند.»
او تأکید کرد: «این مسئله باعث می‌شود ما کاملاً واقف باشیم که [رسیدن به] توافق، امر محتوم نیست و واقف باشیم که این سوال که آیا می‌توانیم به برجام بازگردیم یا نه، سوالی بجا است و واقف باشیم که لازم است برای دنیایی آماده باشیم که در آن قصد ایران بازگشت به توافق نیست و دست‌کم نمی‌خواهد این کار را به نحوی واقع‌گرایانه انجام دهد.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وین برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی سازی اورانیوم اورانیوم فلزی سرنوشت برجام رابرت مالی علامت سوال آژانس اتمی وزیر رژیم برجام یک مدعی شده غنی شده هسته ای 60 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!