Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@08:48:41 GMT

تصاویر| مراسم کرنی‌زنی در روستای رودبنه

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۵۵۱۴

تصاویر| مراسم کرنی‌زنی در روستای رودبنه

آفتاب‌‌نیوز :

در این مراسم ۱۰ تا ۱۴ کرناچی هر ساله روز عاشورا توسط هیات کرنی زنان قریه بارکوسرا در این محل برگزار می گردد. به نقل از ریش سفیدان این محل این مراسم حدود دویست سال قدمت دارد. امسال نیز این مراسم آیینی برگزار گردیدمراسم آیینی «کرنی زنی» عاشورا با حضور پرشور دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) در روستای رودبنه لاهیجان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرنی نوعی آلت موسیقی بادی است که از جنس نی ساخته می‌شود. طول آن بین دو تا ۳ متر متغیّر است. کرناچیان برای بر آوردن صدای آن از دم و باز دم خود استفاده می‌کنند. هیئت کرناچی متشکل از دو «سر کرناچی» و درمجموع حدود ۵ تا ۸ کرناچی هستند.

صدای کرنای هول‌انگیز و همراه با حزن و اندوه است و شنونده را منقلب و متأثر می‌کند. این مراسم هرساله روز عاشورا در حیاط بقعه امامزادگان برگزار می‌گردد. گروه کرنی نوازی به صورت پیش خوان دسته عزادار عمل می‌کنند و وقتی وارد بقعه و یا مسجدی می‌شوند به احترام این ساز سلام و علیک را سر می‌دهند و در شب عاشورا این ساز" چه نینوا و چه کربلا است امشب، سر حسین مظلوم از سر جداست امشب:، سر داده و وقتی دسته به حیاط بقعه و قبرستانی وارد می‌شوند، برای تمام اموات مرثیه معروف "زاره زاره" را با سوز و گداز خاصی می‌نوازند. آیین‌های ویژه کرب زنی، کرنی زنی، چهل منبر و دسته گردانی هفت محله عزاداری‌هایی است که شهر لاهیجان را از سایر شهر‌های گیلان متمایز می‌کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مراسم کرنی زنی روستای رودبنه لاهیجان عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا

مراسم معارفه رایزن جدید فرهنگی ایران در ونزوئلا در سفارت ایران در کاراکاس برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مراسم معارفه علی فرامرزی، رایزن فرهنگی جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا  امروز شنبه با حضور حجت الله سبحانی، سفیر ایران در مقر سفارت در کاراکاس برگزار شد.

در این دیدار سلطانی از شروع به کار رایزن فرهنگی جدید ایران پس از پنج سال وقفه استقبال کرد.

در این دیدار همچنین فرامرزی به بیان برخی مطالب در حوزه‌های فرهنگی پرداخت و تاکید نمود که در دوره جدید با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در اجرای فعالیت‌های فرهنگی اهتمام جدی خواهد داشت.

چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کنندهحمله به سفارت ایران صفحه جدیدی از جنگ افروزی است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • استان یزد میزبان لاله گمنام
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا