Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام علی‌رضا ملک‌محمدی روز شنبه به مناسب روز جهانی مساجد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۱۲ محور اجرایی در طرح مسجد تراز اسلامی در نظر گرفته شده است که فراهم کردن مقدمات حضور مؤمنان و جذب اقشار مختلف به مسجد و چگونگی اجرای برنامه‌های عبادی از جمله مهمترین محورهای این طرح به شمار می‌رود.

وی بر لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی شامل آموزش‌های دینی، علمی، مهارتی و سیاسی بصیرتی در مساجد تاکید و تصریح کرد: در این مورد نیز راهکارها و برنامه‌هایی در طرح مسجد تراز اسلامی گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملک محمدی یادآور شد: مساجد از جمله مهمترین پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شوند که سعی شده است در طرح ویژه مساجد استان برای نقش‌آفرینی هر چه بهتر این اماکن در بعد تربیتی و تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های تربیت کودکان و نوجوانان و همچنین پایگاه تحکیم و تعالی خانواده، برنامه‌هایی در نظر گرفته شود.

وی افزایش تعامل میان هیات امنا، امام جماعت و مبلغان را لازمه اجرای مطلوب‌تر فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی در مساجد دانست و گفت: برای توسعه این بخش از فعالیت‌های اجرایی مساجد نیز در طرح مسجد تراز اسلامی استان، اقداماتی پیش‌بینی شده است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری در خصوص درآمدزایی و جذب حمایت خیرین و مشارکت‌های عمومی برای احیا و ساخت مساجد اظهار داشت: بخشی از طرح تدوین شده به چگونگی اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در مساجد و همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان و کمک به نیازمندان اختصاص دارد که امید است با اجرای این طرح، مساجد در بعد اقتصادی جامعه نیز نقش بیشتری را ایفا کنند.

ملک‌محمدی با بیان اینکه توجه به افزایش جذب جوانان و اقشار مختلف به حضور و فعالیت در مساجد می‌تواند به رونق بخشی این اماکن کمک کند، افزود: نیاز است پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی هنری، هیات امنا و امامان جماعت با تعامل بیشتر به اجرای برنامه‌های هدفمند و اثرگذار بپردازند.

۵۰ درصد مساجد چهارمحال و بختیاری به مرمت و احیا نیاز دارد

ملک‌محمدی در ادامه تعداد مساجد موجود در چهارمحال و بختیاری را یک هزار و ۴۰ باب اعلام کرد و گفت: مساجد استان از نظر ساخت و رعایت شاخصه‌های معماری همچون گنبد و گلدسته در حد مطلوبی قرار ندارد و بیش از نیمی از آن‌ها نیازمند احیا، بازسازی و مرمت است.

وی در خصوص نیاز استان به مساجد جدید نیز تصریح کرد: به‌ طور میانگین برای یک تا ۲ هزار نفر جمعیت به یک مسجد نیاز است که اگر این موضوع ملاک نیازسنجی قرار گیرد می‌توان گفت که بسیاری از مناطق استان به ویژه شهرهای اصلی نیز با مشکل کمبود مسجد رو به رو است.

ملک‌محمدی به نبود مسجد در برخی محله‌ها و شهرک‌های جدید استان به ویژه طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: اگر چه مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری در این مورد پیگیری‌هایی را با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی انجام داده است اما همچنان مشکلاتی در زمینه ساخت مسجد در این نواحی وجود دارد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون محلات مسکن مهر لردگان، فرادنبه، شلمزار، بن و اردل از داشتن مسجد محروم است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملیات ساخت مسجد در منطقه مسکن مهر لردگان تا حدودی پیشرفت داشته است، گفت: در طرح مسکن مهر شلمزار نیز با وجود اختصاص زمین، همچنان فعالیتی برای ساخت این مکان صورت نگرفته و عملیات احداث مسجد فردانبه نیز در مرحله اجرای فونداسیون و ایجاد ستون‌ها متوقف شده است.

وی کمبود اعتبارات برای ساخت و تکمیل مساجد مسکن مهر را نیز متذکر شد و از مسوولان دستگاه‌های اجرایی متولی و مرتبط با امور مساجد درخواست کرد نسبت به تکمیل سریع‌تر مسجدهای ویژه مربوط به طرح مسکن مهر اقدام کنند.

ملک‌محمدی در مورد وضعیت مساجد شهرک منظریه شهرکرد نیز اظهار داشت: در سال گذشته اقداماتی برای تکمیل مسجد سلمان فارسی این شهرک انجام شد و در حال حاضر نیز هیات امنا این مسجد، فعالیت‌های مناسبی را در بعد فرهنگی و اجتماعی ساماندهی کرده‌اند و مسجد امام هادی (ع) واقع در این منطقه نیز با وجود محدود بودن فضا در حال فعالیت و ارائه خدمات به مومنان است.

برنامه‌های گرامیداشت روز جهانی مسجد به دلیل اوج‌گیری موج پنجم کرونا به تعویق افتاد

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری همچنین برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری امور مساجد، تقدیر از فعالان مسجدی و حضور مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی در مساجد را از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در روز ملی مسجد در استان دانست و گفت: به دلیل اوج‌گیری شیوع کرونا و همزمانی تعطیلات کرونایی با روز جهانی مسجد، اجرای این برنامه‌ها به زمان دیگری موکول شد.

ملک‌محمدی درباره فعالیت ستادهای شهرستانی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: این ستادها با محوریت و مدیریت ائمه جمعه مراکز شهرستان‌ها تشکیل شده است اما فعالیت آن‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی انسانی محدود است.

به گزارش ایرنا، به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، سی و یکم مرداد برابر با ۲۱ اوت و مطابق با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل، با عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها مسجد لردگان شهرکرد اقتصاد مقاومتی بنياد مسكن انقلاب اسلامی بن چهارمحال وبختیاری مسکن مهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد لردگان شهرکرد مسجد لردگان شهرکرد اقتصاد مقاومتی بنياد مسكن انقلاب اسلامی بن چهارمحال وبختیاری مسکن مهر اجرای برنامه تراز اسلامی روز جهانی ملک محمدی مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۶۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران از کسب رتبه برتر استان البرز در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: یکی از بسترهای مؤثر در انسجام بخشی و بهره برداری از ظرفیت نیروی انسانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سامانه بچه‌های مسجد است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز عنوان کرد: طرح ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بود که طی آن بیش از هفت هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شدند.

وی تصریح کرد: به همین منظور معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیروها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

کد خبر 6095379

دیگر خبرها

  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • از ظرفیت شوراها برای پیشرفت چهارمحال و بختیاری استفاده شود
  • کلنگ‌زنی ۶۰واحد مسکن مددجویی در چهارمحال و بختیاری توسط سپاه
  • اجرای ۲۰۰ عنوان ویژه برنامه درهفته بسیج سازندگی در گیلان