Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@06:25:17 GMT

جایگاه وزارت اقتصاد در دولت جدید احیا می شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۹۹۹۶

عبدالرضا ارسطو، کارشناس مسائل اقتصادی

سیاستگذاری صحیح و باثبات اقتصادی موضوعی است که در سال‌های گذشته به طور جدی در وزارت اقتصاد آسیب دیده است و عملاً این وزارتخانه نقش خود را در سیاستگذاری اقتصادی از دست داده است و هرکدام از سازمان‌های وابسته به آن اقدامات جزیره‌ای و بدون نگاه کلان و استراتژی مشخص را دنبال کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با نگاهی به گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اولین چیزی که نمایان می‌شود، انتخاب شخصی است که تجربه طولانی در عرصه سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی داشته و همین امر را نیز با جدیت تمام در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است و لذا امیدها برای بازگشت وزارت اقتصاد به جایگاه اصلی خود که در قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی بدان تصریح گردیده، مجدداً زنده شده است.

اصلاحات اساسی اقتصادی را در دستور کار دکتر خاندوزی

دکتر خاندوزی در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی به خوبی نشان داد که اولویت‌های اساسی اقتصادی کشور را شناخته ‌‌با نگاه کلان خود، چارچوب‌ها و راهکارهای لازم برای اصلاح وضعیت موجود را به می‌داند.

ایشان در طول یک‌سال گذشته در قامت نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون فضای تولید و کسب و کار تلاش قابل توجهی در خصوص مسائلی نظیر اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح بازار سرمایه و کاهش تعارض منافع و انحصارها در آن، حمایت اصولی و غیرتورمی از بازار سرمایه، آسیب‌شناسی فرآیند خصوصی‌سازی و کاهش مشکلات آن، پیگیری سامان‌دهی سهام عدالت و مقابله با مفاسد و عدم شفافیت‌های موجود در شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری سهام عدالت، بهبود فضای کسب و کار، تسهیل مجوزهای تولید و کسب و کار و رفع انحصار از آنها، اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ارتقاء عملکرد آنها و … داشته است.

دکتر خاندوزی با استفاده حدأکثری از ظرفیت جامعه کارشناسی و اندیشکده‌های کشور از ابزار قانونگذاری مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه کارکرد نظارتی آن، اصلاحات اساسی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده بود.

انتخاب دکتر خاندوزی گزینه شایسته‌ای برای سکانداری وزارت امور اقتصادی و دارایی

موضوعات فوق‌الذکر بخش عمده‌ای از وظایف اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی را شامل می‌شود که در طول سال‌های گذشته عدم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب در خصوص آنها منجر به بروز بخشی از مشکلات اقتصادی حاضر شده است.

با توجه به بازدیدهای میدانی، جلسات کارشناسی، مدیریتی و اجرایی متعدد و مستمر دکتر خاندوزی در طول یکی دو سال اخیر، ایشان شناخت کافی از وضعیت و شرایط فعلی را داشته و نحوه تعیین سیاست‌های کلان لازم و اتخاذ راهکارهای صحیح را می‌داند.

لذا به نظر می‌رسد که در این شرایط انتخاب دکتر خاندوزی گزینه شایسته‌ای برای سکانداری وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشند.

امید است که مسیر آینده ایشان، ادامه و تکمیل اقدامات و اصلاحات اساسی گذشته باشد و همچون گذشته با بدنه کارشناسی کشور و اصحاب رسانه ارتباط مستمر و مؤثری داشته باشد.

منبع: اکوپرشین

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای اسلامی دکتر خاندوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت

 

نماینده ولیّ‌فقیه در خطبه‌های نماز سیاسی عبادی جمعه این هفته اراک، گفت: یکی از راهکار‌های تحقق شعار سال، جلب مشارکت و امنیت خاطر برای مردم در سرمایه‌گذاری‌های بخش اقتصادی است که باید در دستور کار بخش دولتی قرار بگیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: استان مرکزی از ظرفیت‌های تولیدی ارزشمندی برخوردار است که با همت‌ بلند و توکل برخدا می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد. بنا بر این آحاد جامعه باید در فرآیند تولید در همه بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و خدماتی سهیم باشند و به صورت شبانه روزی در راستای آبادانی ایران اسلامی گام بردارند.

خطیب جمعه اراک با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی گفت: اتفاقات هشت ماه گذشته در غزه و عملیات وعده صادق، جامعه جهانی را نسبت به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه و فلسطین مظلوم بیدار کرد.

او افزود: اکنون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف جهان به خصوص در آمریکا به حمایت غزه و فلسطین به پا خواستند و در روز‌های گذشته بیش از دو هزار دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا زندانی شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • پیشنهاد اصلاح موادی از قانون کار برای حمایت از کارگران