Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان و جمعی از دانشجویان کرد درباره اقدامات میدانی اخیر در این دانشگاه، یعنی حذف زبان فارسی از برخی تابلوها و اسناد رسمی، بیانیه‌ای صادر کردند.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: پیشرفت و تعالی واقعی و پایدار کشور (به عنوان یک پیکر واحد و منسجمِ متشکل از اجزا و لایه‌های فراوان) و همهٔ استان‌ها (به مثابه اجزای جغرافیایی این پیکر واحد و منسجم) و همهٔ اقوام (به عنوان اجزای مردمی و خرده‌فرهنگ‌های این پیکر) صرفا از مسیر حق‌مداری، التزام به انسجام ملی و حرکت در چارچوب قانون حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه خاطرنشان شده است: بر همگان به خصوص قشر دانشگاهی به گواه قواعد و تجارب مستمر، بسیار روشن باید باشد که تبعات و دامنهٔ تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌های آشکار و پنهان در دانشگاه منحصر در آن نیست و پیامدها و آثار بسیاری از این تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌ها را می‌توان پس از مدتی اندک، در کف جامعه مشاهده و ردگیری کرد؛ این حقیقت، اهمیت بند پیشین این متن را دوصدچندان می‌کند. موارد برخواسته از تعهد، تعقل، تعلم و خدمت، فضای جامعه را تعالی می‌بخشند و فضائل و مولفه‌های قدرت را ارتقا می‌دهند و در طرف مقابل، موارد برخواسته از بی‌تعهدی، عقل‌گریزی، علم‌گریزی یا خیانت، بالعکس است.

در این نامه تاکید شده است: متاسفانه بسیار مشاهده می‌شود که عده‌ای با نقض مکرر مصالح، تکالیف و قوانین، مبانی و مقاصد شوم خود را و هواهای نفسانی و مطامع شخصی را در پوشش موضوعات قومیتی و با ادعاهای فرهنگی پیش می‌برند؛ قصد شوم و ان‌شاءالله همواره ناکام استحمار، تهییج و تحریک مخاطبان محیطی و مردم‌سواری و قومیت‌سواری را دارند و به هرکس نیز که فریفتهٔ روکش فریبندهٔ خط‌مشی و اقدامات آن‌ها نشود و ماهیت حقیقی آن موارد را متذکر شود، برای خروج خود از جایگاه پاسخگو و متهم، و نشستن در جایگاه شاکی و مدعی، برچسب ضدقومیت، ضدکُرد، غیرفرهنگی می‌زنند حتی اگر خودشان کرد و اهل فرهنگ نیز باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:در سطح دانشگاه و استان، انبوهی از مصادیق قابل ذکر است که صرفا برای نمونه می‌توان به دعوت صریح استاندار کردستان در جلسات مقدماتی کنگرهٔ مشاهیر کرد به نقض اصل پانزدهم قانون اساسی با طرح و تبلیغ ارسال برخی دعوتنامه‌ها توسط سفارت‌خانه های ایران با زبانی غیر از زبان فارسی اشاره کرد. مسئولی تا این اندازه جاهل و بی‌کفایت یا خائن، حقیقتا خود عبرتی است برای این‌که مؤلفهٔ بومی بودن مسئولان(در هر نقطه‌ای از کشور)، در مقابل صلاحیت‌ها و تعهدات ضروری، هرگز محلی از اعراب ندارد.

در بیانیه تشکل های دانشجویی دانشگاه کردستان آمده است: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انسجام ملی و پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و استان‌ها، زبان و خط فارسی به عنوان زبان و خط رسمی و مشترک کشور است که منحصر در هیچ قومی نیست و زبان همگان است، بسیاری از شاخص‌ترین اندیشمندان، هنرمندان و ادبای همهٔ اقوام، فاخرترین آثار خود را به این زبان آفریده‌اند و کلید واحد و مشترک گنجینهٔ میراث عظیم و استثنایی ادبی، فرهنگی و معنوی همهٔ مردم کشور است.

در این بیانیه مطرح شد: در دانشگاه کردستان مشاهده شده است که در مواردی زبان فارسی به کلی از برخی تابلوها و اسناد رسمی حذف شده است و در موارد کثیری اصراری عجیب، تقابل‌آمیز و بدون توجیه، بر استعمال زبان‌های گوناگون (قومی خودمان یا حتی به اصطلاح بین‌المللی) در اسناد، تابلوها، مراسمات رسمی و عمومی وجود دارد. در هیچ‌ کجای کشور چنین اقدامات بدعت‌آمیز بی‌توجیه و بدون پشتوانهٔ علمی، قانونی و مصلحت‌آمیزی رخ نداده است و در بسیاری از دانشگاه‌های شاخص کشور و جهان حتی از زبان انگلیسی هم که امروزه بین‌المللی قلمداد می‌شود در اسناد و تابلوها استفاده نمی‌شود.

در بیانیه دانشجویان دانشگاه کردستان آمده است: اینگونه تصمیمات و اقدامات مسئولان به دلیل ایرادات اساسی شکلی و روشی و به واسطهٔ عدم طی شدن مسیر قانونی باطل و نامشروع است، اما فراتر از آن، حتی مصوب شدن این‌گونه موارد هرگز به آن تصمیمات و اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها و جاهت و اعتبار نمی‌دهد بلکه از تصویب‌کنندگان و مرجع تصویب‌کننده و حتی افرادی که آن را در دستور کار قرار داده‌اند اعتبارزدایی می‌کند و آن‌ها را مردود می‌کنند.

دانشجویان در این بیانیه بیان کردند: امتداد این تفکر و اقدامات را در نقاط مختلف سطح شهر می‌توان دید که در برخی تابلوها و متون رسمی و عمومی، و حتی در تابلوهای رسمی اسامی کوچه‌ها و معابر  که متعلق به شهرداری است، رسم‌الخط رسمی و مشترک کشور به کلی حذف شده است؛ اتفاقی شوم که این نیز در کشور بلکه در جهانِ کشورهای منسجم و دارای عقبهٔ قوی، استثنایی است. چرا باید استان کردستان و قوم کرد، چوب افکار و اقدامات مخرب و فاسد و جاهلانه یا خائنانه و چوب مطامع شخصی برخی مسئولان دانشگاه و استان را که بعضا در پوشش مطالبات و دعوی فرهنگی و قومیتی پیش می‌برند بخورند؟ چرا به غلط چهره و وجهه‌ای استثنایی و غیرفرهنگی، قبیله‌پرست و غیرعقلانی از کردستان و قوم کرد به همگان نمایش داده شود و این استان و قوم به غلط، اهل سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اهداشده و به‌کارگیری آن‌ها برای رویه‌های ضد انسجام ملی به تصویر کشیده شود و نیز دارای ماهیتی غیرقابل‌اعتماد و غیرامانت‌دار؟

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: لازم به ذکر است موارد متعدد، از جمله موارد مذکور را مکررا از طرق مختلف، خیرخواهانه تذکر داده‌ایم و تلاش داشته‌ایم مراتب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را طی کنیم، گرچه اهل تعامل سازنده و صبر بوده‌ایم؛ اما حال که تعهدی حداقلی ولو برای جبران مافات و محصول انحرافات حتی از طرف نهادهای متولی فرهنگ و مذهب در دانشگاه وجود ندارد و مجموعه‌های با تابلوی به اصطلاح ارزشی از جمله در قشر استادان نیز دغدغه‌ای ندارند یا همراه فساد و انحراف هستند، جمعی که خود، اغلب کرد و همگی ساکن استان هستند در چارچوب قوانین و برای حاکمیت آن، برای اصلاح این موارد و ممانعت از ارائهٔ تصویری زننده و ضدفرهنگی از استان و قوم کرد ورود میدانی کردند و دغدغهٔ به‌حق و فروخوردهٔ بسیاری از دانشجویان و اساتید و کارکنان را دنبال کرد.

در این بیانیه مطرح شده است: این حرکت را به هیچ وجه با توجیهاتی وارونه‌ساز و فریبکارانه اعم از حراست از بیت‌المال و نمی‌توان زیر سوال برد؛ کسانی که منابع ملی و استانی و بیت‌المال را در مسیر فساد و انحراف تباه کرده‌اند و محصولات آن مسیر را بر جبین دانشگاه و نقاط مختلف شهر و استان نشانده‌اند باید مواخذه و پیگرد شوند و در مرحلهٔ جبران مافات مادی (به عنوان یکی مراحل جبرانی لازم)، هزینه‌ها را نیز از منابع شخصی تامین کنند. زیر سوال بردن اینگونه حرکات مصلحانه و قانون‌مدارانه با برچسب‌هایی نظیر اتلاف بیت‌المال  چیزی از پروندهٔ سیاه خاطیان کم نمی‌کند، بلکه وقاحتی سرسام‌آور را در آن می‌افزاید.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند:  از این پس در موارد مشابه نیز به وظیفهٔ قانونی و بومی خود عمل خواهیم کرد و به مقابلهٔ با سوءاستفاده از موضوعات بومی و قومیتی برای پیشبرد رویه‌های انحرافی و مطامع شخصی ادامه خواهیم داد. در ازای این اقدامات که عملا تقبل وظایف مسئولان مختلف در کسوت‌ها و لباس‌های گوناگون بوده است نه مواهب و دریافتی آن‌ها را  که در ازای تعهد و انجام تکالیف می‌گیرند، طلب می‌کنیم و نه توقعی از آن‌ها داریم مگر پرهیز جدی از ادامه و تکرار هر انحراف و خطایی در هر پوششی و ملتزم شدن به قانون اساسی، قوانین و مقررات و اسناد بالادستی. ضمنا استفادهٔ پوششی از کمیته‌ها و ستادهای ساختگی برای دور زدن قوانین و گریز از تکالیف، توجیهی بیش نیست و این نیز اقدامی شوم است؛ قطعا باید مُرّ قانون در دانشگاه و استان و کشور رعایت شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دیگر خواب و غفلت جمعی از مسئولان مختلف استانی و کشوری (در حوزه‌های نظارتی، بازرسی، قضایی، امنیتی و تقنینی) کافی و حیاتی است نسبت به چنین مسائل حساس و سرنوشت‌سازی جدا متوجه و پیگیر شوند و اجازه ندهند که چنین جلوهٔ اشتباهی از قوم کرد و استان کردستان توسط جریانات و اشخاص منفعت‌طلب، مفسد و منحرف نشان داده شود و نیز با همهٔ خائنان و مخربان و انواع قانون‌شکنی برخورد جدی و عبرت‌آموز صورت پذیرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در پایان نیز اعطای درجهٔ دریاداری به امیر شهرام ایرانی و انتصاب این فرماندهٔ سنندجی دلاور به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همهٔ کسانی که با جهالت‌ها و خیانت‌های خود تصویر و جلوه‌ای غیرقابل اعتماد و ناامانت‌دار و اهل سوءاستفاده از مناصب و ظرفیت‌ها و فرصت‌ها از اهالی کردستان یا اهل تسنن نمایش می‌دهند تسلیت و به عموم ملت ایران و اهالی کردستان بابت انتصاب چنین فرماندهٔ خوش‌سابقه و دلاوری در حساس‌ترین نیروها و بالاترین رده‌ها تبریک عرض می‌کنیم.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1107659 برچسب‌ها دانشگاه کردستان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه کردستان بیانیه آمده دانشگاه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید

 

بین الملل تابناک: با گذشت 206 روز از حملات غیرانسانی اسرائیل به نوار غزه و کشتار هولناک تعداد زیادی از مردم غزه، اعتراضات دانشجویی در سراسر آمریکا از چند روز پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.  از زمان شروع اعتراض ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاههای آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

 

بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از «بزرگترین واکنش پلیس به فعالیت در محوطه دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر» در مقابل اعتراض دانشجویان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تعداد دستگیرشدگان را بیش از ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز اخیر اعلام کرد.

 سرکوب تظاهرکنندگان در دانشگاه کلمبیا در نیویورک موجی از فعالیت را در دانشگاه‌های سراسر آمریکا به راه انداخت که براساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۹۰۰ بازداشتی داشته است.

در سرتاسر ایالات متحده، رهبران دانشگاه‌ها تلاش کرده‌ - و تا حد زیادی شکست خورده‌اند - تا تظاهرات‌ها را سرکوب کنند، تظاهرات‌هایی که اغلب شاهد مداخله خشونت‌آمیز پلیس بوده‌اند، با ویدئوهایی که از ایالت‌های مختلف منتشر شده و نشان می‌دهد که صدها دانشجو - و حتی اعضای هیئت علمی - به زور دستگیر شده‌اند. معترضان خواستار عفو دانشجویان و اعضای هیأت علمی که به دلیل اعتراض تنبیه یا اخراج شده‌اند، هستند.

افسران پلیس و مدیران دانشگاه‌ها در روزهای اخیر با معترضان طرفدار فلسطین در تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌های سراسر کشور درگیر شده‌اند و دانشجویان را بازداشت کرده، اردوگاه‌ها را برچیده و دانشجویان را به عواقب تحصیلی تهدید کرده‌اند.

موج تازه‌ای از فعالیت‌های دانشجویی علیه جنگ غزه با دستگیری حداقل ۱۰۸ معترض در دانشگاه کلمبیا در ۱۸ آوریل، پس از حضور مدیران در مقابل کنگره و قول سرکوب آن آغاز شد. از آن زمان، مداخلات پلیس در چندین دانشگاه، از جمله در برخی از بزرگترین شهرهای آمریکا، منجر به دستگیری بیش از ۹۰۰ نفر شده است.

خواسته اصلی بسیاری از معترضان این است که دانشگاه‌ها سرمایه خود را از شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که می‌گویند از جنگ غزه سود می‌برند، بیرون بکشند.

دانشگاه ایالتی پورتلند اعلام کرد دریافت هدایا و کمک‌های مالی از شرکت بوئینگ - که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد - را تا زمانی که کالج بحث در مورد اخلاقیات را برگزار کند، متوقف خواهد کرد. رئیس دانشگاه در تصمیم خود برای توقف کمک‌های مالی به خواست دانشجویان و اساتید اشاره کرد.

کاخ سفید: نمی‌خواهیم کسی آسیب ببیند

با وجود برخوردهای خشن پلیس با دانشجویان و معترضان، کاخ سفید مدعی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به حق تظاهرکنندگان برای شنیدن صدایشان - به صورت مسالمت‌آمیز - احترام می‌گذارد. ما نمی‌خواهیم شاهد صدمه دیدن کسی در این روند باشیم.»

جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید به ای‌بی‌سی نیوز گفت: برخی از اعتراضات با سرکوب پلیس مواجه می‌شوند. رئیس‌جمهور می‌داند که احساسات بسیار شدیدی در مورد جنگ در غزه وجود دارد. او این را درک می‌کند، به آن احترام می‌گذارد و همانطور که بارها گفته است، ما مطمئناً به حق اعتراض مسالمت آمیز احترام می‌گذاریم. مردم باید این توانایی را داشته باشند که نظرات خود را بیان کرده و برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود به صورت عمومی مجاز باشند، اما همه اینها باید صلح‌آمیز باشد.

 

دیگر خبرها

  • دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین تهدید به تعلیق را نپذیرفتند
  • دانشجویان حامی فلسطین با تهدید به تعلیق عقب‌نشینی نکردند
  • اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا به جنگ در غزه
  • بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید
  • ادامه حمایت دانشگاهیان استان از خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • آماده‌باش در ۱۴ استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه