Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان به مناسبت فرارسیدن بیست و یکم اوت روز جهانی مساجد در گفت‌گو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس به تبیین نقش و جایگاه مسجد در نظام اسلامی و کارکردهای آن پرداخت و اظهار کرد: اساسی‌ترین و محوری‌ترین پایگاه برای شکل‌گیری جامعه اسلامی مسجد است. مگر نه آن است که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به محض ورود به مدینه پیش از آن که به محل سکونت خود بیندیشد به ساخت مسجد اقدام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مسجد مرکز آموزش معارف دین و تربیت و پرورش مردم در پرتو بندگی و قرب خداوند است. مسجد، محور پیوند آحاد جامعه اسلامی با یکدیگر و کانون اتصال به ولایت و امامت امت اسلامی است.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه نمونه نقش مسجد در عصر حاضر، انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: انقلابی که نقطه عطفی را در تاریخ رقم زده از پایگاه مسجد سر برآورد و در دفاع مقدس حدود ۹۷ درصد شهدا و عمده پشتیبانی‌های جبهه، منبعث از پایگاه مسجد بود و امروز و فردا هم عموم برکات و بقای جامعه و نظام اسلامی وابسته به مسجد است. البته مسجدی که در قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام توصیف شده است.

رحیمیان در ادامه به تبیین جایگاه مسجد از منظر امام خمینی(ره) پرداخت و ابراز کرد: حضرت امام خمینی(ره) درباره همه چیز نگاهی جز نگاه اسلام ناب نداشت و کافی است به عنوان نمونه به این جمله ایشان توجه کنیم که «مسجد سنگر است» جمله‌ای که یک کتاب معنی در خود دارد. سنگری برای حفظ و ترویج دین، صیانت جامعه اسلامی و پایگاه خنثی‌سازی تهاجمات دشمنان.

وی با اشاره به روایتی از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که «إذا نَزَلَتِ العاهاتُ وَالآفاتُ عوفِیَ أهلُ المَساجِد؛ هرگاه آسیب‌ها و آفت‌ها فرود آیند، اهل مساجد در امان‌اند»، اظهار کرد: در زمان آن حضرت آنچه از آسمان فرود می‌آمد یا وحی بود یا باران. اما گویا این فرمایش، ناظر به این زمان است که امواج فساد و تباهی از طریق اینترنت وماهواره‌ها بر مردم فرومی‌بارد و در چنین شرایطی فقط آن‌هایی که در مساجد سنگر می‌گیرند در امانند و سالم می‌مانند.

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: ظرفیت و نقش مسجد آنگاه فعلیت می‌یابد و شکوفا می‌شود که مسجد از امام جماعتی برخوردار از شرایط احراز باشد، از جهت علمی، اخلاقی و معنوی. امام جماعتی که با همه توان و تمام وقت در اختیار مردم و با مردم باشد و با مردم زندگی کند.

رحیمیان افزود: به خوبی می‌توان پیش بینی کرد که اگر مثلاً برای هر هزار نفر یک مسجد که دارای چنین مدیر و امام جماعتی باشد، داشته باشیم، جامعه اسلامی واقعی شکل خواهد گرفت و در چنین جامعه‌ای است که ناهنجاری‌ها و بسیاری از گرفتاری‌ها به حداقل خواهد رسید. در همین شرایط موجود چقدر سراغ دارید که انسانی که از کودکی همراه والدین خود با مسجد و نماز و قرآن و عترت پیوند خورده باشد، دزد یا معتاد یا شرور و چاقو کش و....‌از آب در آمده باشد؟

وی در پایان به تبیین نقش مساجد جهان اسلام و نیز مسجد مقدس جمکران در دفاع از سایر مساجد و مخصوصا مسجدالاقصی پرداخت و خاطرنشان کرد: از آنجا که مسجد جایگاه و پایگاه مؤمنان و بندگان خدا در سراسر جهان است و عرصه بندگی خداوند متعال و اخوت دینی فراتر از مرزهای جغرافیایی و قومی است، حمایت از کل مساجد جهان و دفاع از همه مؤمنان بلکه دفاع از همه مظلومان را لازم می دانیم و بدیهی است دفاع از سرزمین اسلامی فلسطین و به خصوص مسجد الاقصی را به هر نحو ممکن بر خود واجب می دانیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دفاع مقدس امام خمینی روز جهانی مسجد مسجد مقدس جمکران مسجد الاقصی جامعه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد،گفت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه (س) در تمام شهر‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا (ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

 خداداده با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، عنوان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت (عج) است.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مردم قم با ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس وداع کردند
  • پایتخت مقاومت اسلامی معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها