Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@19:17:22 GMT

راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان از نیمه دوم سال در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۳۹۵۹

‍‍‍‍‍‍

یک کارشناس مسکن گفت: در صورت صدور مجوز‌های ذی‌ربط از سوی سازمان بورس، صندوق زمین و مسکن در نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   مهدی روانشادنیا که مهمان برنامه زنده "گفتگوی ۱۸:۳۰" شبکه خبر بود درباره صندوق زمین و ساختمان گفت: ابزار‌های مختلفی برای تامین مالی در بخش مسکن وجود دارد از جمله ابزار‌هایی که در بازار سرمایه به رسمیت شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۶ آئین نامه‌ای تصویب شد که در این آئین‌نامه به صندوق‌های زمین و مسکن توجه شده است، گفت: در این آئین نامه اساسنامه‌ای تعبیه شده برای صندوق‌هایی مانند صندوق زمین و مسکن که قرار است شکل بگیرد.

این کارشناس مسکن توضیح داد: روش کار صندوق به این ترتیب است که ابتدا یک پروژه ساختمانی تعریف می‌شود و بر اساس تعداد واحد مسکونی، تجاری، اداری و هرنوع کاربری که مدنظر توسعه گر هست مسکن ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: برای این پروژه ۸ رکن در بازار سرمایه ورود می‌کنند و با سرمایه‌های خردی که از مردم جذب می‌کنند آن پروژه ساختمانی را به سرانجام می‌رسانند و می‌فروشند.

روانشادنیا با بیان اینکه مردم با هر مبلغی می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند و به نوعی در آن پروژه ساختمانی شریک شوند، گفت: زمانیکه این پروژه به بهره برداری رسید واحد‌ها فروخته می‌شوند و افراد سرمایه گذار از محل سودش منتفع می‌شوند.

وی بااشاره به اینکه بورس ابزار مناسبی برای تامین سرمایه و توسعه مسکن کشور است، گفت: تحول در تامین مسکن کشور با افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان میسر است.

این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر تنها دو صندوق فعال در فرابورس وجود دارد.

به گفته وی قرار است صندوق زمین و ساختمان از نیمه دوم سال در بورس کالا راه اندازی شوند.

روانشادنیا افزود: صندوق‌ها باعث شفافیت می‌شوند و اطمینان خاطر را به افراد سرمایه گذار می‌دهد که در پروژه‌ای سودآور پولش را آورده است.   صندوق‌های املاک و مستقلات راه اندازی می‌شود
علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار بورس کالای ایران نیز در ادامه بصورت تصویری در این برنامه حضور یافت و گفت: این صندوق‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از گذشته در مجمع بازار سرمایه راه اندازی شده بود، اما به علت محدودیت‌های مقرراتی که وجود داشت تنوع و تعداد این صندوق‌ها افزایش پیدا نکرد و از آن استقبال نشد.

وی افزود: اما بعد از اصلاحاتی که در آئین نامه‌های این صندوق‌ها صورت گرفت و بخشی از آن موانع درخصوص انتقال دارائی‌های دولت به داخل این صندوق‌ها بود و بخشی دیگر در رابطه با مالیات این نقل و انتقال این دارائی‌ها بود که رفع شد.

ناصرپور گفت: از این به بعد کار خاصی نیاز نیست و فقط با توجه به پروژه‌هایی که برای این صندوق‌ها تعریف می‌شود کار دنبال شود که البته باید پروژه‌های مناسبی باشند تا بشود آن‌ها را در قالب صندوق‌های زمین و ساختمان (مسکن) اجرا شود.

وی افزود: اما اقدامی که اخیرا در راستای گسترش حضور بخش مسکن در بازار مسکن پیگیری می‌شود راه اندازی صندوق‌های املاک و مستقلات است که اساسنامه و آئین نامه آن در سازمان بورس درحال تدوین و پیگیری است و به محض اینکه به نتیجه برسد و باتوجه به تکلیف قانونی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای وزارت اقتصاد قید شده این وزارتخانه مکلف هست از این صندوق‌ها برای قسمتی از اموال مولد دولت که امکان وجود دارد بتواند از این صندوق‌ها هم برای تامین مالی دولت و هم برای استفاده مولد از این ابزار‌ها استفاده کند.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران افزود: درحال حاضر با ۳ موضوع مواجه هستیم، گفت: یکی صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستقلات و اوراق سلف موازی استاندارد است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: روی خط خبر ، گفتگوی 18 و 30 ، مسکن ، صندوق مسکن

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روی خط خبر گفتگوی 18 و 30 مسکن صندوق مسکن صندوق زمین و ساختمان صندوق ها راه اندازی آئین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۳۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا

بیش از ۳ میلیون تن انواع محصول به ارزش ۳۶ همت هفته گذشته در بورس کالا دادوستد شد و سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی، و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران 3 میلیون و 284 هزار و 326 تن انواع محصول به ارزش 36 هزار میلیارد تومان دادوستد شد. به لحاظ حجم سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری نیز بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص داده بودند.

بر اساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله 2 میلیون و 719 هزار و 651 تن انواع کالا به ارزش 24.7 هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و 297 هزار و 938 تن سیمان، 741 هزار تن سنگ آهن، 422 هزار و 238 تن فولاد، 231 هزار و 250 تن آهن اسفنجی، 17 هزار و 210 تن آلومینیوم معامله، 7 هزار و 930 تن مس، یک هزار و 185 تن روی، 200 تن کک و 200 تن کنسانتره مولیبدن شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 421 هزار و 768 تن انواع کالا و محصول به ارزش 9.1 هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 184 هزار و 900 تن وکیوم باتوم، 140 هزار و 449 تن قیر، 102 هزار و 877 تن مواد پلیمری، 54 هزار و 500 تن لوب کات، 39 هزار و 103 تن مواد شیمیایی، 13 هزار و 970 تن گوگرد، 5 هزار و 521 تن روغن و 570 تن گازها و خوراک ها معامله شد.

همچنین تالار کشاورزی نیز شاهد معامله یک و نیم تن زعفران به ارزش 150 میلیارد تومان بود و بازار فرعی هم معامله 22 هزار و 623 تن انواع کالا و محصول به ارزش72.2 میلیارد تومان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا