Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قالی بافی یکی از هنر‌های قدیمی در خراسان جنوبی است که در گوشه و کنار استان، افرادی مشغول به این حرفه هستند.

بافت فرش علاوه بر اینکه ذوق و سلیقه آدمی را شکوفا می‌کند، درآمد خوبی را هم نصیب بافنده می‌کند که جای شکر دارد.

راه اندازی آموزشگاه و آموزش فرش بافی به ۵۰۰ نفر

خانم زنجیری یکی از بافندگان فرش در شهرستان سرایان است که چند سالی می‌شود به قالی بافی مشغول است و زندگی اش را در کنار تار و پود فرش‌ها می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: از دوران دبیرستان بود که وارد رشته هنر فرش شدم و به بافت قالی مشغول شدم.

زنجیری که سر و کارش با نخ و رج و تار و پود است بیان می‌کند: برای بافت فرش‌هایی مانند ریزماهی، از گره ترکی استفاده می‌کنم که سرعت و زیبایی فرش را بالا می‌برد.

این هنرمند بافنده فرش که توانسته برای خود یک آموزشگاه بافندگی هم راه اندازی کند ادامه می‌دهد: با مجوز و کمک فنی و حرفه ای، یک مرکز آموزشی افتتاح کردم و تاکنون ۵۰۰ نفر را آموزش داده ام.

او اظهار می‌کند: کارآموزان در سه رشته قالی بافی، حوله بافی و تابلو فرش از من آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند.

زنجیری می‌گوید: ۱۵۰ نفر با فرا گرفتن آموزش‌های لازم توانسته اند به صورت مستقل کسب درآمد کنند و چندین نفر هم به صورت دستمزدی به بافت فرش مشغول هستند.

شاگردی کردن ۷ ساله و کسب درآمد از بافت فرش

یکی از شاگردان این بانوی هنرمند گفت: علاقه بسیار زیادی به کار تابلو فرش دارم و به همین دلیل وارد آموزشگاه خانم زنجیری شدم.

او افزود: با توجه به اینکه بافت تابلو فرش را یاد گرفته ام، برای خودم کار بافت را انجام می‌دهم.

بیشتر بخوانید

حال ناخوش فرش دستباف/ میراثی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد

این بانوی کارآموز بیان کرد: حدود ۷ سال است که در آموزشگاه فعالیت می‌کنم و با دریافت نخ و نقشه، فرش و تابلو فرش می‌بافم و درآمد کسب می‌کنم.

تبریز، کاشان و مشهد سه مقصد فرش‌هایی است که در این کارگاه بافته می‌شوند.

بافت بیش از ۸۰ هزار متر مربع فرش در خراسان جنوبی

کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی از فعالیت ۵۰ هزار بافنده تمام وقت و پاره وقت در استان خبر داد و گفت: تنها کمتر از هفت درصد این افراد بیمه هستند.

او افزود: در چهارماهه نخست سال جاری بیش از ۸۰ هزار متر مربع به ارزش ۷۰ میلیارد تومان بافته شده است.

کامیابی مسک با اشاره به بازار فرش خراسان جنوبی بیان کرد: فرش دستبافت استان به کشور‌های اروپایی، آلمان، ایتالیا و آمریکا صادر می‌شد که در حال حاضر این گستره محدود شده است.

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی نبود تسهیلات را از مشکلات پیش روی طرح ایجاد مجتمع تولید سفارش‌پذیر فرش دستباف دانست و گفت: در مجموع اجرای این طرح تولیدی و سفارش پذیر نیازمند بیش از سه میلیارد تومان اعتبار است.

او با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای فرش دستبافت استان بازارسازی کنند، گفت: تأمین بخشی از مواد اولیه فرش مانند ابریشم و پشم از دیگر مشکلات بافندگان است.

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش دستباف تابلو فرش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تابلو فرش بافت فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی

مدیر گروه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی از اجرای طرح ملی ورزش با مردم در استان خبر داد و گفت: طرح ملی ورزش و مردم با هدف ساماندهی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در استان اجرا می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اجرای طرح ملی ورزش و مردم با شعار «صبح با نشاط، عصر مفرح با ورزش همگانی» با حضور ربیعی مدیرکل ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان ورزش و دستگاه‌های اجرایی استان با اجرای ورزش صبحگاهی در بوستان توحید آغاز شد.

در این برنامه که با استقبال گروه‌های مختلف مردم مواجه شد به تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی به قید قرعه توسط هیئت ورزش‌های همگانی اهدا شد.

مدیر گروه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی درباره اجرای این طرح در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: این طرح ملی در خراسان جنوبی توسط هیئت‌های ورزش همگانی هر شهرستان در بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی و به طور مستمر در ایستگاه‌های متعدد برگزار خواهد شد.

صالحه غلامی با بیان اینکه از متقاضیان واجد شرایط برای همکاری در اجرای این طرح ملی دعوت می‌شود، افزود: طرح ملی ورزش و مردم با هدف ساماندهی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در استان اجرا می‌شود.

به گفته وی  این کار در راستای تحقق اصل 3 قانون اساسی و با هدف افزایش سلامت عمومی در بیش از 34 ایستگاه در شهرستان‌های خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیر گروه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی تصریح کرد: این برنامه ملی، در سه زیر حوزه اساسی برنامه ریزی و با هدف رسیدن به جامعه پویا اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ 251/.

دیگر خبرها

  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • قطعی: بارسلونا پایان فصل در کره جنوبی
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی