Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:06:22 GMT

تعطیلی مشاغل به حل مشکلات کمک نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۶۲۱۷

تعطیلی مشاغل به حل مشکلات کمک نمی‌کند

قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا ۶۰ برابر بیشتر و به دنبال آن عفونت‌زایی و درگیری ریوی آن نیز به مراتب بالاتر نیاز دارد. بدین ترتیب در شرایط کنونی اقدامات پیشگیرانه مهم ترین گام برای کاهش شیوع این ویروس چموش است. مردم مهمترین سهم را در کاهش تبعات ویروس کرونا دارند و در شرایط شیوع موج پنجم کرونا، که بخش عمده‌ای از کشور را درگیر کرده است، هیچ چیز به اندازه احساس مسوولیت عمومی در رعایت نکات بهداشتی نمی‌تواند به این بحران پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این خصوص پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگوی تفصیلی با محمد حقانی پرداخت که در ادامه متن آن آمده است:

اگر شهروندان یک شهر سالم نباشند، قطعاً شهر سالمی هم نخواهیم داشت

حقانی با اشاره به اینکه ما در کشور مدیریت واحد شهری نداریم، گفت: در شهرهای پیشرفته دنیا مسایل و مشکلات شهر به عهده مدیریت شهری و شهرداری ها و شورای شهر است اما متاسفانه ما این مدیریت واحد شهری را نداریم که باید آرام آرام به طرف هویت واحد شهری برویم. بسیاری از وظایف از جمله خدمات شهری مثل آب، تلفن و  موارد دیگر در برنامه هایی از گذشته تا کنون بنا بود از سایر ارگان ها و سازمان های شهر گرفته و به عهده شهرداری سپرده شود اما به خاطر عدم پیگیری مدیریت ها و عدم تمایل دولت‌ها، این برنامه‌ها که حکم قانونی دارد به مرحله اجرا نرسیده و بلاتکلیف مانده است که باید انجام شود. لذا وقتی بحث بیماری کرونا پیش می آید با سلامتی مردم روبرو هستیم. اگر شهروندان یک شهر سالم نباشند، قطعاً شهر سالمی هم نخواهیم داشت و چنانچه شهر پاک و سلامتی نداشته باشیم، شهروندان سالمی هم نخواهیم داشت. بنابراین به نظر من در این شرایط که با پیک جدید کرونا روبه رو هستیم یکی از وظایف فوری و مهین پرستانه شهردار و شورای شهر تهران و شهرستان ها این است که با تلاش و همت خود تا حد ممکن واکسن تهیه و مردم را در مقابل این بیماری واکسینه کنند.

نخستین معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و عضو سابق شورای اسلامی شهر با بیان اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا به طور مستمر اعلام می کند که افرادی دستورالعمل های صادر شده را رعایت نمی کنند، افزود: چرا باید در ایام تعطیلات تعداد مسافرت ها بیشتر شود در حالی که باید کمتر شود، بنابراین باید یک عزم ملی وجود داشته باشد. وقتی ما شرایط اقتصادی خوبی نداریم و اقتصاد ما هم مثل کرونا بیمار است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید بر اساس تصمیم گیری ها و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا اقدامات لازم صورت بگیرد، پس چه دلیلی دارد که اولاً ما اجازه بدهیم به دلایل مختلف ترددهای بین شهری و استانی انجام شود، دوماً راهکار مقابله با مسایلی که در داخل یک شهر اتفاق می‌افتد این نیست که صرفاً با تعطیل کردن بعضی از مشاغل مشکلات مردم شهر برطرف شود و بیماری کرونا از بین  برود. باید برای هر کاری به صورت جزئی و مشهود در ارتباط با مسایل مدیریت شهری توسط شهرداری دستورالعمل صادر شود و به وسیله عوامل مختلفی این دستورالعمل‌ها حتما اجرایی شود. لذا به نظر من در مدیریت شهری چون تا الان شهرداری خودش را مسوول این قضیه ندانسته، کوتاهی صورت گرفته است. از آنجایی که اقتصاد کشور به کرونا نیز پیوند خورده و البته شهرداری هم در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود مشکل پیدا کرده و اکثر فعالیت‌ها در واقع متوقف شده است با این وجود شهرداری باید دستورالعمل‌ها را در ارتباط با ورزشگاه‌ها، مسایل خدماتی و نگهداری شهر و مساله بسیار مهم پسماند و دیگر موارد لازم صادر و اجرایی کند.

شهر را شهروندان باید اداره کنند

 این عضو سابق شورای اسلامی شهر با تاکید بر اینکه مساله مهم بعدی رعایت خود مردم است، ادامه داد: مردم نباید نظافت و بهداشت شهر را صرفا از خود شهرداری درخواست کنند، شهر را شهروندان در واقع باید اداره کنند و شهروندان باید در اداره شهر دخیل باشند در این شرایط واقعاً خود شهروندان هم باید رعایت کنند، متاسفانه کرونا شرایطی را بوجود آورده که افرادی هم که واکسن زده اند حتما باید احتراز و پروتکل های اجتماعی را رعایت کنند.

تبلیغات پفک، چیپس، نوشابه به جای ویروس کرونا

محمد حقانی گفت: درشبانه روز چقدر در کانال های مختلف صدا و سیما تبلیغات پفک، چیپس، نوشابه و سایر موارد می‌شود اما فقط بعضی اوقات بحث کارشناسی راجع به کرونا می شود که البته خوب است اما اینکه مرتب به مردم اخطار بدهند، اینطور نیست و این ضعف رسانه را می رساند.

وی خاطر نشان کرد: چطور در شرایط جنگ و بمباران کشور در هشت سال دفاع مقدس مرتب آژیر می کشیدند و مردم را مطلع می کردند اما الان این اقدام صورت نمی گیرد؟ واقعا الان شرایطی به وجود آمده است که نهادهای مربوطه باید آژیر خطر در سراسر کشور بکشند و به مردم گوشزد و آگاهی‌رسانی کنند.

ضرورت وجود عزم جدی، رزمی و ملی در همه عرصه ها

 حقانی با بیان اینکه ما در هر کاری یک عزم جدی، رزمی و ملی باید داشته باشیم، اظهار داشت:  به عنوان مثال خیلی بد است که نیروی انتظامی از ما بخواهد که  هنگام رانندگی کمربند خود را ببندیم و تاکید داشته باشد که در غیر اینصورت شما را جریمه می کنیم اما بعد به اخطار خود عمل نکند و فرد خاطی را جریمه ننماید. طبیعتا مردم به دستورالعمل نیروی انتظامی بی اعتماد می شوند و اشتباهات خود را ادامه می دهند. همینطور اگر ستاد ملی مبارزه با  کرونا از روز اول مرتب دستورالعمل صادر می کردند و سایر نهادهای مجری با این دستور العمل ها به صورت جدی برخورد و عمل می کردند، شرایط الان به شکل وضع موجود نبود.

وقتی به مردم گفته می شود که حتماً در مکان های عمومی و خیابان ها ماسک بزنند اما بعد توجهی در قبال افرادی که رعایت نمی کنند، صورت نمی گیرد، مردم هم به دستورالعمل ها بی اعتماد می شوند. بنابراین عزم جدی در مدیریت شهری و نهادهای مربوطه باید نسبت به جمعیت ملی کشور انجام شود. الان وضعیت بسیار بحرانی و تمام استان های ما قرمز است لذا امروز چالش اصلی مردم مواجهه با کرونا است که شورای شهر و شهرداری ها هم باید خود را در تهیه و خریداری واکسن برای مردم موظف بدانند و همت کنند. این فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر عزم جدی داشته باشند که واکسن خریداری و مردم را در مقابل این بیماری واکسینه کنند، عنوان کرد: ضروری است که شهرداری و خصوصاً شورای شهر با تصویب یک طرح و لایحه این بودجه را از منابع  خود برای واکسن تدارک ببینند حتی اگر ساخت پروژه های عمرانی و بزرگراه های  خود را تعطیل کنند، لازم است در شرایط فعلی حتمن برای آرامش و سلامتی جامعه اینکار را انجام دهند، چون درحال حاضر مبارزه با کرونا برای نجات جان مردم مهمتر از ساخت فلان پارک یا خیابان است.

شهرداری همت کند

معاون اجتماعی و فرهنگی پیشین شهرداری تهران همچنین تاکید کرد: شهرداری باید موارد تبلیغی در خصوص مبارزه با بیماری کرونا را در سطح شهر روزانه به طور گسترده انجام دهد. ما یک معاونتی به نام معاونت  فرهنگی و اجتماعی در شهرداری داریم که در صدر وظیفه آن فرهنگ شهرنشینی است یعنی اینکه مردم در شهر چگونه عمل کنند که شهر توام با آرامش و سلامتی باشد، بنابراین از وظایف این معاونت است که به کمک و یاری ستاد مبارزه با کرونا بیاید و با تبلیغات شهری از قبیل بیلبوردها، رسانه ها و سایر موارد مردم شهر را در قبال این بیماری خطرناک بیشتر مطلع سازد. در این شرایط این معاونت نیز باید تمام وظایف غیرضروری را کنار گذاشته و در زمینه خرید واکسن نیز به کمک وزارت بهداشت بیاید.

ما اشخاص دانشمند و متخصص و با استعداد بزرگی در ایران داریم که باید به آنها میدان داد و با یک وحدت رویه در تولید واکسن اقدام کنند. به لحاظ علمی و تحقیقی و همچنین در زمینه سرم سازی، سرم سازی رازی در خاورمیانه و آسیا بی نظیر است. لذا از یکسری دستگاه های اجرایی انتظار می رود از جمله نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و شورای عالی که نقش اجرایی بسیار قوی  در رعایت پروتکل های اجتماعی داشته باشند.

مردم و دولت لازم و ملزوم یکدیگرند

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: مردم و دستگاه های اجرایی و دولتی در تمام امور به خصوص در امر مبارزه با بیماری کرونا لازم و ملزوم  و در تعامل با هم هستند اما در شرایط کنونی باید اقدامات اساسی مدیریت بحران در سطح کلان اتفاق بیفتد. لذا وظیفه نیروهای دولتی و دستگاه های انتظامی و سایر نهادهای مربوطه است که در برابر افراد سرکش در زمانی که به دستور العمل ها توجه نمی کنند بر طبق قوانین برخورد کنند، زمانی که سفر ممنوع اعلام می شود اما عده ای رعایت نمی کنند، باید با آنها برخورد شود تا جدیت کار را ببینند و برای سایر افراد تکرار نشود.

ما که از یک فرهنگ تاریخی بسیار غنی برخورداریم و همواره در تمام عرصه ها حضور فعالی داشته ایم،  الان هم نباید کوتاهی کنیم  و با کمک و رعایت دستورالعمل ها در کنار هم این مشکل را حل کنیم. امروز ما در معرض یک ویروس حاد و خطرناک قرار گرفته ایم که  شرایط بحرانی است و در این وضعیت خاص جدای از همکاری های مردم در قبال رعایت پروتکل ها، مدیریت شهری و شهرداری ها نیز باید یکی از اولویت های اساسی وظایف خود را مبارزه با کرونا لحاظ کنند. چرا که وظیفه شهرداری تنها دفن اشخاص متوفی در اثر مبتلا به بیماری کرونا نیست باید جدای از آگاهی سازی مردم در خصوص این وضعیت خطرناک، از بودجه های در اختیار خود استفاده و به کمک وزارت بهداشت جهت خرید واکسن اقدام کنند.

صرف تعطیلی دردی درمان نمی شود

حقانی با تاکید بر اینکه هر چه پروتکل ها کمتر رعایت شود، مردم بیشتر بیمار می شوند و آمار فوت افزایش پیدا می کند، افزود: بر اساس نظر کارشناسان و محققین در اثر عدم رعایت پروتکل ها مردم بیشتر دچار می شوند و ویروس های جدیدتری مثل دلتا  بوجود می آید که باید بتوانیم  جلوی این پیشرفت را بگیریم. بعضاً درخواست تعطیلی ارایه می شود که اگر مانند تعطیلی های قبل باشد، باید عطای آن را به لقایش بخشید، چون هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و دردی را درمان نمی کند. چون عده ای دوباره سفر می روند و جمع افراد به دور هم زیاد می شود و قطعا ابتلا هم افزایش پیدا می کند، مگر اینکه دستگاه های اجرایی محکم وارد عمل شوند و اجازه سرکشی افراد ندهند. وی ادامه داد: کشور ما در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و نان شب عده ای به کار روزانه آنها بستگی دارد اگر روز نتوانند کار کنند، شب نان برای خوردن ندارند. خیلی از مردم نیاز دارند که بیرون بیایند و امرار معاش کنند و دولت با یک وام یک میلیونی نمی تواند، آنها را ساپورت کند. بنابراین حتی تعطیلی در کشورهای پیشرفته برای یک ساعت هم زیان های هنگفتی به اقتصاد آن کشور و مردم وارد می کند. حال در نظر بگیرید در کشوری مثل ایران با این وضعیت بد اقتصادی، بحران کرونا و تحریم های ناجوانمردانه، ۲ هفته تعطیلی چه آسیب هایی به اقتصاد وارد می سازد.

واکسیناسیون عمومی انجام شود

بر اساس تحقیقات و بررسی های کارشناسان اساسی ترین اقدام این است که مردم را در مقابل بیماری کرونا واکسینه کنیم تا هر چه سریعتر به شرایط عادی زندگی برگردند و اقتصاد کشور هم از این وضعیت خارج شود. وی هر نوع تجمعی در شرایط کنونی را خلاف منافع ملی کشور دانست و اظهار داشت: حتی در برگزاری مراسم‌های همچون ایام محرم باید تا جایی که ممکن است، برگزار نشود و در صورت برگزاری تمام پروتکل ها و دستور العمل های اجرایی به بهترین شکل رعایت شود.  چون ماه های دیگری هم خواهیم داشت که می توانیم شعار ملی و مذهبی خود را زنده نگه داریم اما در این شرایط باید رعایت شود اگر چه ما در کشوری اسلامی با حکومت دینی زندگی می کنیم و باید شعائر را حفظ کنیم اما نیایش به درگاه خدا و عزاداری را به صورت فردی هم می توان در این وضعیت انجام داد، چون بالاخره افراد همه پروتکل ها را دقیق رعایت نمی کنند و با تجمیع در این مراسم احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهند.

برچسب‌ها ستاد ملی مبارزه با کرونا فاصله اجتماعی شهرداری تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد ملی مبارزه با کرونا فاصله اجتماعی شهرداری تهران ستاد ملی مبارزه با کرونا فاصله اجتماعی شهرداری تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبارزه با کرونا رعایت نمی کنند دستورالعمل ها بیماری کرونا مدیریت شهری پروتکل ها شورای شهر انجام شود ستاد ملی عزم جدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۶۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود پارکینگ از مشکلات اصلی ترافیک سنندج است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عسکری صبح پنج شنبه در نشست اعضای شورای اسلامی شهر با استاندار اظهار کرد: سنندج کمبود پارکینگ و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی متناسب با نیاز شهر از مشکلات اصلی ترافیک در سنندج محسوب می‌شود.

وی با اشاره به لزوم احداث پارکینگ طبقاتی در سنندج افزود: احداث پارکینگ‌های طبقاتی و ارتقای ناوگان عمومی نیازمند برنامه‌ریزی لازم است.

وی به اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در ۱۵ اردیبهشت ماه جاری توسط شهرداری پرداخت و اعلام کرد: امیدواریم با اجرای این طرح توسط شهرداری و با همراهی دستگاه‌های مختلف شاهد رفع بخشی از مشکلات ترافیک در سطح شهر باشیم.

عسکری اضافه کرد: در مورد پروژه سنه سنتر امیدواریم، پایه کار روی همان قرارداد اولیه باشد این موضوع می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات این پروژه را برطرف کند.

فرماندار سنندج رفع مشکل اراضی قولنامه‌ای در سنندج را ضروری خواند و گفت: اختصاص سهمی برای تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری سنندج که طیف قابل توجهی را شامل می‌شود به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور دنبال شود.

وی همچنین از اقدامات شهرداری سنندج در حوزه توسعه فضای سبز، پرداخت به موقع حقوق پرسنل، نهضت آسفالت و غیره تقدیر کرد و گفت: اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر ستودنی است و امیدواریم امسال نیز این روند با قدرت استمرار پیدا کند.

کد خبر 6094865

دیگر خبرها

  • نبود ناوگان حمل ونقل عمومی از مشکلات ایجاد ترافیک سنندج
  • زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تعیین فرصت ۶ ماهه برای پرداخت حق سهم شهرداری از اراضی الحاقی
  • کمبود پارکینگ از مشکلات اصلی ترافیک سنندج است
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری رفع شود
  • طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی زنجان به طور ویژه پیگیری شود
  • آن ها که در ایران می مانند و می خواهند آن را بسازند این مقاله را بخوانند / ۱۰۰۰ سال حکومت ایلیاتی و ۸۰۰ سال تعطیلی عقل و اندیشه و علم
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • یخ؛ جواهر کمیاب!