Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با بیان اینکه جامعه کارگری به عنوان صف اول مقابله با جنگ اقتصادی نباید در صف آخر دریافت واکسن قرار گرفته اند، گفت: وزارت کار و وزارت بهداشت با قرار دادن جامعه کارگری در صف آخر دریافت واکسن ثابت کردند که دیواری کوتاهتر از دیوار کارگران وجود ندارد و فریاد این قشر مظلوم شنیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، واکسیناسیون جامعه کارگری را مطالبه جدی کارگرانی دانست که در شرایط کرونایی با وجود اعلام تعطیلی سراسری حتی برای لحظه‌ای هم سنگر تولید و کار را تعطیل نکردند و افزود: واکسیناسیون گروه‌های مختلف اجتماعی شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و رانندگان تاکسی و کارمندان بانک‌ها و خبرنگارها و… در قالب اولویت‌های اعلامی آغاز شده است و به ترتیب واکسن دریافت می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا کارگران در اولویت تزریق واکسن قرار نگرفتند، اظهار کرد: کارگران در سنگر اقتصاد در تمامی شرایط بحرانی با ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار، حتی در شرایط کرونایی مشغول به فعالیت هستند و انتظار آنان دریافت واکسن کرونا در سریعترین زمان ممکن است تا با آرامش و اطمینان خاطر چرخ‌های تولید را شتابان به حرکت درآورند.

وی با اشاره به اینکه تلاش کارگران در شرایط شیوع ویروس کرونا اجازه نداد ویروس اقتصادی گریبانگیر تولید و اقتصاد کشور شود، تصریح کرد: بار اصلی شکوفایی اقتصاد و تولید بر دوش کارگرانی است که در این شرایط کرونا حتی یک روز هم کار را تعطیل نکردند تا آسیبی به تولید و اقتصاد وارد نشود. در ایام پیک کرونا که کارمندان دولت تا ۷۰ درصد دورکاری دارند، کارگران خط تولید را متوقف نکردند، زیرا اگر تنها ۱۰ درصد کارگران هم در محل کار حاضر نشوند، به تولید کشور ضربه می‌خورد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر اینکه قرار گرفتن در اولویت تزریق واکسن، مطالبه‌ بحق طبقه‌ کارگر در این برهه‌ زمانی است؛ تصریح کرد: کارگران هر روز در معرض خطر ابتلا هستند چون هر روز بدون هیچ تمایزی با قبل از همه‌گیری پاندمی، مجبورند سر کار بروند و اگر مبتلا شوند، پولی برای درمان خود و خانواده‌هایشان ندارند.

وی بیان کرد: از طرفی با توجه به تکمیل تقریبی ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی، یک خانواده کارگری در صورت ابتلا باید به بخش خصوصی مراجعه کند و چندین میلیون تومان برای بستری و درمان بپردازد. کارگرانی که بیش از ۷۰ درصد آنها حداقل بگیر هستند و در سال ۱۴۰۰ فقط چهار میلیون تومان دستمزد می‌گیرند(البته دستمزدِ ۴ میلیون تومانی بسیار خوشبینانه و با احتساب تمام مزایای مزدی است)، نمی‌توانند هزینه‌های درمان بخش خصوصی را متقبل شوند.

میرزایی تصریح کرد: دولت و وزارت بهداشت وظیفه دارند این کارگران را به خاطر موقعیت حساسی که دارند و به دلیل ناتوانی معیشتی که ناخواسته در آن گرفتار آمده‌اند، در اولویت تزریق قرار دهند. وزارت کار نیز به عنوان متولی اصلی روابط کار و نیروی کار کشور، وظیفه دارد به دولت و نهادهای مسئول فشار بیاورد که کارگران شاغل را در اولویت قرار دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی ما بخش کار و تولید است چون دستگاه های دولتی، کارمندان را دورکار یا تعطیل کرده‌اند ولی متاسفانه بخش اعظمی از کارگران در این شرایط همچنان مشغول کارند و با وجود آنکه اعلام شده کشور در وضعیت بسیار خطرناک کرونایی قرار دارد باز هم در مجموعه‌های اقتصادی به کار گرفته می‌شوند در حالی که ممکن است آمار تلفات و بیماران در این قشر بالا برود.

میرزایی افزود: در بخش کارگری، بیشتر کارگران امکان دورکاری ندارند و باید ساعت‌های طولانی در واحدهای تولید یا مونتاژ حضور فیزیکی داشته باشند که از این جهت در معرض خطر و آسیب قرار می‌گیرند و ممکن است بیماری به سراغ آنها بیاید و خانواده هایشان را درگیر کند.

او بیان کرد: در بحث کرونا بیشترین فشار ناشی از بیکاری به طبقه کارگر وارد می شود. وقتی کارگری کرونا می‌گیرد از ترس اخراج، کرونای خود را پنهان می‌کند در حالی که با این کار ممکن است افراد زیادی را در محیط کار آلوده کند. در چنین شرایطی اختصاص سهمیه واکسن و در اولویت قرار دادن کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی ضروری است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه در ادامه با اشاره به واکسیناسیون برخی از کارگران اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی کارفرمایان همانند خودروسازان که خود را تافته جدابافته می دانند و شرایط مقبول‌تر و بهتری دارند و برخی مدیران خودروساز که منصوب به برخی نمایندگان ادوار مجلس و آقازاده‌ها هستند، علاوه بر واکسیناسیون خود، نیروی انسانی شاغل در مجموعه های خودروسازی را نیز واکسینه می کنند، اما جای بسی تاسف است که کارگران از جمله کارگران شهرداری، ساختمانی و از همه مهمتر کارگران شاغل در صنایع غذایی و دارویی که با سلامت مردم سروکار دارند در صف آخر واکسیناسیون قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: فرهنگیان و معلمانی که به صورت دورکاری فعالیت آموزشی دارند و کارمندان دورکار که با یک سوم ظرفیت در محل کار حضور دارند و با تعطیلات متعددی از سوی دولت خود را از درگیری با بیماری مصون می کنند؛ نباید در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گرفتند و این حق کارگرانی است که حتی در عاشورا و تاسوعا در سنگر تولید و تلاش هستند.

میرزایی با اشاره به اینکه حق کارگران در دریافت واکسن نادیده گرفته شده است، افزود: با قرار گرفتن کارگران در صف آخر واکسن، مظلومیتی اضافه بر مظلومیت جامعه کارگری رقم خورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا کارگران واکسن کرونا استانی اجتماعی اولویت تزریق دریافت واکسن جامعه کارگری صف آخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۶۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند