ویترینی که فقط از دور زیباست!
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۶۹۲۴
چهاردهمین دوره حراج تهران با حضور 120 اثر از 122 هنرمند روز پنجشنبه 21 مرداد 1400 در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این دوره تمامی آثار ارائه شده به فروش رفته و در کل 42 میلیارد و 718 میلیون تومان عاید شد. رضا درخشانی، وای زد کامی و فرهاد مشیری رکوردداران فروش این دوره از جهت قیمت به فروش رفته اثر بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری حراج تهران و فروش میلیونی و میلیاردی آثار هنری همواره با حاشیههای زیادی روبه رو بوده است و موافقان و مخالفان زیادی بههمراه داشته است. یکی از این مخالفتها به مسأله فروش اثر هنری در جامعه امروز ایران میپردازد که با آنچه از آمار و ارقام منتشر شده از حراجهای این چنینی منتشر میشود تناسبی ندارد. هنرمندان قدیمیتر و شناخته شده علاقهمندان و مجموعه داران خاص خود را دارند و جوانترها برای یافتن بستر مناسب فروش محصول هنری خود در تلاشاند. عامه مردم نگاه آگاهانه و صحیحی به اثر هنری و چگونگی آن ندارند و همچنان سلیقه بازاری پسند خود را حفظ کردهاند. تحریمها مانع هرگونه فعالیت هنرمندان ایرانی در وب سایتهای بینالمللی و تخصصی خارجی که در زمینه فروش آثار هنری بسیار موفق عمل میکنند شده است و هنرمند ایرانی بهطور متناوب در برابر بنبستهای جدید قرار میگیرد. گالریها با هنرمندان خاص خود همکاری میکنند و وبسایتهای داخلی کمتر موفق به فروش آثار میشوند. هنرمندان ایرانی بواقع جان سختند که با وجود گرانی بیسامان لوازم هنری همچنان امیدوارند و دل به عشق و علاقه خود بسته و در این راه با صرف وقت و سرمایه گزاف به ادامه و پیشرفت میاندیشند. در این میان آمار فروش میلیاردی آثار هنری حراج تهران هوش از سر مردم میبرد و موجب میشود تا سیل جدیدی از علاقهمندان هنر که نه، در واقع پول! پا به میدان نهاده بیهیچ پیشینه و تجربه و عشقی به سلیقه بازاری جامعه دامن بزنند و هنر بیریشه را بیش از پیش رواج دهند. این روزها به لطف قرنطینه خانگی بازار کلاسهای مجازی نقاشیخط داغ داغ است و موجب شده تا جریانی موازی اما پرطرفدار در هنر ایران ایجاد شود. خط و الفبایی که پولساز بوده و صرفاً تزیینی است! ترکیب چشم نوازی از حروف الفبا که عمدتاً خوانده نمیشوند در زمینهای رنگی با ترکیبی از ورق طلا تهیه میشوند؛ چنان که با سرویس منزل و رنگ مبلمان شما هماهنگی کاملی داشته باشد. نمونههای چاپی آن هم بر زمینهای از چهرهای زنانه به وفور یافت میشود. اوج هنر بازاری و عامه پسند این روزها در همین کلمات خلاصه میشود و اینها به این دلیل است که آنها که یک شبه ره صد ساله میروند متأسفانه به فضای هنری هم رخنه کرده و در تلاشاند تا با چند تکنیک ساده رنگ آمیزی و یک خط من درآوردی بسرعت به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند. از طرف دیگر هنرمندی که سالها در گوشه آتلیه و کارگاه خود به طراحی و تمرین پرداخته و گرد گچ و ذغال طراحی و بوی رنگ استشمام کرده نیز امیدوار است تا ثمره تلاش خود را شاهد باشد. در واقع حضور چنین حراجهایی فضای توهم زده و غیرواقعی ایجاد میکند و تنها ویترین جذابی است برای آنکه از دور به آن مینگرد. اینکه در این میان سهم هنرمند و اثر فروش رفته او در حراج چه مقدار است شفاف نیست و اینکه دلالان تا چه حد از این بازار سود میبرند هم رازی است سر به مهر! اصولاً وجود بازار هنری بایستی به چرخه اقتصاد هنر کمک کرده و جانی تازه به آن ببخشد اما در ایران این روند کاملاً انحصاری شده و بیشتر به رشد قارچ وار دلالان و واسطهها کمک کرده است. هنرمندان زیادی خصوصاً تازه کارها به امید فروش میلیاردی اثر خود به هر دری میزنند و هزینههای گزاف میکنند تا شاید بواسطه پارتی و پول راهی به حراج تهران باز کنند و اثرشان در این مزایده چکش بخورد. چرا که بدین وسیله صاحب شهرت شده و اثرشان هم دارای بها و ارزش غیرواقعی میشود.
در واقع روابط بر ضوابط میچربد! شرایط جایی بغرنج میشود که در بطن جامعه هنری ایران، هنرمندان زیادی به سختی امورات خود را سپری میکنند، فروش چندانی ندارند و درآمد قابل توجهی هم از هنر خود به دست نمیآورند؛ همانهایی که نقاشی حرفه اصلیشان بوده و سالها در این مسیر تحصیل و تلاش کرده و ریاضت کشیدهاند. کسانی که به اصالت هنر و اثر هنری معتقدند و در تلاش ارتقای فرهنگی جامعه هستند. این هنرمندان اگر ارتباطات خاص نداشته باشند از این دایره بیرون میمانند و فضا برای دیگران مهیا میشود. در پایان، هنرمندان حقیقی فضای تجسمی ایران قشر مظلوم، محجوب و فرهیختهای هستند که عموماً مستقل به راه خود ادامه میدهند و تقریباً از هیچگونه حمایت و رانتی برخوردار نیستند.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: حراج تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینههای موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.
عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنرهای تجسمی به نمایش درآمده است.
وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.
تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز که در فاصله سالهای ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ میزیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.
همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در لندن- انگلستان خریداری شده است.
از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز میتوان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نامهای «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانهای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.
علاوه بر تابلوهای نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.
گنجینه هنرهای تجسمی موزه رضوی که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد، اکنون یکی از موزههای هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعهای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقهمندان قرار داده است.