Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیسن نت، علیرغم کاهش کلی موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ، اما ابتلاء به این بیماری در میان افراد جوان در حال افزایش است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، این روند صعودی به علت کاهش مصرف ویتامین D در غذاهایی مانند ماهی، قارچ، تخم مرغ و شیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شواهد فزاینده‌ای در مورد ارتباط بین ویتامین D و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ وجود دارد، اما تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین D با خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ (قبل از ۵۰ سالگی) ارتباط دارد یا خیر، وجود دارد.

دکتر کیمی نگ، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه سرطان دانا فاربر بوستون، بیان کرد: از آنجا که کمبود ویتامین D در چند سال گذشته همواره در حال افزایش بوده است، ما به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا این مسئله می‌تواند در افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در جوانان مؤثر باشد یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان داده است که دریافت ۳۰۰ واحد ویتامین D در روز یا بیشتر، تقریباً معادل سه لیوان شیر، خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

پیش از این مطالعات نشان داده بود که مصرف بیشتر ویتامین D با کاهش خطر ابتلاء به پولیپ روده بزرگ پیش سرطانی قبل از ۵۰ سالگی مرتبط است.

طبق این یافته‌ها بر اساس داده‌های بیش از ۹۴ هزار زن است که بخشی از یک مطالعه طولانی مدت که در سال ۱۹۸۹ آغاز شد بودند. آنها هنگام شروع مطالعه ۲۵ تا ۴۲ سال سن داشتند.

باید توجه داشت که محققان ارتباط قابل توجهی بین مصرف ویتامین D و خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ پس از ۵۰ سالگی پیدا نکردند. به گفته محققان مطالعه بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا ویتامین D در واقع محافظت بیشتری در برابر سرطان روده بزرگ در جوانان ایجاد می‌کند یا خیر. 

به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند به توصیه‌هایی برای دریافت بیشتر ویتامین D به عنوان یک افزودنی ارزان برای آزمایش‌های غربالگری برای جلوگیری از سرطان روده بزرگسالان زیر ۵۰ سال منجر شود.

بیشتر بخوانید

سلامت کلیه دیابتی ها با مکمل ویتامین D انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین دی سرطان روده سرطان روده بزرگ خطر ابتلاء مصرف ویتامین ویتامین D ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۷۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها بیشتر بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل دیگر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!