Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:58:17 GMT

زیان خشکسالی به عشایر یزد ۵۵۰ میلیارد ریال اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۸۲۱۶

زیان خشکسالی به عشایر یزد ۵۵۰ میلیارد ریال اعلام شد

جواد شمس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در ابرکوه علت زیان را ناشی از افت زایش دام های سبک، کاهش گوشت قرمز، مشکل آبرسانی، خشک شدن چاه‌های مالداری و فقر مراتع ذکر کرد.

وی خسارت وارده به عشایر استان که عمدتا در شهرستان های خاتم و ابرکوه زندگی می کنند، اردیبهشت ماه سال۱۴۰۰ را ۴۷۵ میلیارد ریال ریال اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ در سال زراعی جاری باعث کاهش تولید در جامعه عشایری شد، اظهارکرد: خشکسالی موجب شده تولید گوشت قرمز تا۳۰ درصد به دلیل افت زایش ها و تغذیه ناکافی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: جامعه عشایر به دلیل نبود بارندگی‌مناسب سال سختی را در پیش دارد و ۶۰ درصد مراتع براثر کاهش بارندگی ،خشک و از بین رفت و خسارت زیادی به این بخش از تولیدکنندگان وارد شد.

شمس  با بیان اینکه  امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ برای تامین آب سیار عشایر تلاش خوبی انجام شد، ادامه داد: اما،  این اداره با توجه به گستردگی مناطق ییلاقی که عشایر یزد در استان های فارس، یزد و کرمان مستقر هستند، برای تامین آب سه دستگاه تانکر آبرسانی به دام ها با مشکلاتی مواجه است.

امور عشایر یزد برای تامین آب نیاز به تعداد بیشتری تانکر آبرسانی دارد

این فعال حوزه عشایر یزد بابیان اینکه به تعداد بیشتری تانکرهای آبرسانی نیاز دارد تصریح کرد: برای تامین آب شرب عشایر از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ دستگاه تانکر ۱۲ هزار لیتری آب به مناطق ییلاقی و قشلاقی حمل و توزیع کرد.

وی ادامه داد: ۲ پروژه آبرسانی آب شرب عشایر در شهرستان های ابرکوه و خاتم در دست  اجراست، امید می رود با تامین اعتبار در سال جاری بهره برداری شود. 

وی بیان کرد: همچنین در سال آبی جاری براثر خشکسالی حدود ۵۰ حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری یزد خشک یا آب چاه ها کاهش یافت.

صدور کارت تردد برای ۲۵ درصد عشایر یزد

رییس اداره امور عشایری یزد با تاکید بر صدور کارت تردد دام، اضافه کرد: تاکنون برای ۲۵ درصد دام های عشایر تردد کارت صادر شد و بقیه عشایر هم مراحل ثبت نام برای صدور کارت دام را انجام دادند. 

این مسوول اضافه کرد:  ارایه خدمات، تسهیلات و توزیع نهاده های دامی به عشایر فقط با ارایه کارت شناسایی امکان پذیر است.

به گفته شمس طرح واکسیناسیون دام به صورت دوره ای با همکاری اداره کل دامپزشکی  استان رایگان و اقدام خوبی است که انجام می شود.

وی یادآور شد: عشایر امسال، هزار و ۲۰۰ تن فرآورده های دامی و لبنی با پرورش بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک تولید و به بازار مصرف عرضه کردند.

این مسوول خاطرنشان کرد: این میزان تولید شامل ۴۵۰ تن شیر ، ۳۰۰ تن گوشت قرمز ، ۸۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده های لبنی و دامی است .

شمس با اشاره به شرایط خشکسالی و افزایش قیمت نهاده های دامی تاکید کرد: اولویت اصلی اداره ، تامین آب و  نهاده های دامی است.

تعداد عشایر یزد ۲ هزار و ۱۵ خانوار و جمعیت آنها ۹ هزار نفر است که با خنک شدن هوا و آغاز فصل پاییز و بازگشت از مناطق ییلاقی در سکونتگاه های زمستانی خود در مناطق قشلاق شهرستان های ابرکوه و خاتم مستقر می شوند که بیشتر  آنها از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی هستند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها زندگی عشایری جامعه عشایری یزد خشکسالی خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری جامعه عشایری یزد زندگی عشایری جامعه عشایری یزد خشکسالی خسارت مالی برای تامین آب عشایر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر

(تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر

دیگر خبرها

  • شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج چقدر زیان ساخت؟
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده 141 قانون تجارت
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • (تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر
  • پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!