Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزراش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، چند هفته قبل از تصرف کابل توسط طالبان، نیروهای ارتش افغانستان عقب نشینی کردند و میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی را از اسلحه‌های تهاجمی گرفته تا بالگردهای بلک هاوک را رها کردند.

طالبان این غنیمت‌های جنگی را از ارتش آمریکا گرفته‌اند

طالبان نیز در ضبط این غنایم جنگی لحظه‌ای درنگ نکرد؛ عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که طالبان با هواپیماهای به دست آمده، کامیون‌ها، جیپ‌های هاموی، توپ‌های صحرایی و عینک دید در شب در حال حرکت هستند؛ از چنین تجهیزاتی می‌توان برای سرکوب مخالفان داخلی یا مبارزه با رقبای خارجی استفاده زیادی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش آمریکا با پایان دادن به عملیات خود در افغانستان در بهار امسال هواپیماها، سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی پیچیده را جابجا کرد اما نتوانست ۲۰ سال سخت افزار انباشته را به کشورش برگرداند بنابراین بخش زیادی از آن را به ارتش افغانستان واگذار کرد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده، جیک سالیوان، در اوایل هفته جاری به این موضوع اذعان کرد. وی گفت: «ما تصویر واضحی از این که وسایل نظامی و دفاعی به کجا رفته نداریم اما مطمئناً مقدار قابل توجهی از آن به دست طالبان افتاده است.»

طالبان در سال چقدر و از چه راهی درآمد دارند؟

گزارش ماه گذشته سربازرس ویژه در بازسازی افغانستان (سیگار) نشان می‌دهد که ارتش افغانستان، تحت حمایت آمریکا، بیش از ۱۵۰ هواپیما در اختیار داشته که شامل چهار هواپیمای C-۱۳۰ ترابری، ۲۳ هواپیمای هوا به زمین A-۲۹ ساخت برزیل، ۴۵ فروند بالگرد بلک هاوک و ۵۰ هلیکوپتر کوچک MD-۵۳۰ است.

علاوه بر این، به نیروهای افغان بیش از ۳۰ هواپیمای تک موتوره نظامی سسنا با بال ثابت داده شد. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این هواپیماها هنوز در افغانستان هستند. ازبکستان می‌گوید صدها سرباز افغان آخر هفته گذشته با ۲۲ هواپیمای نظامی و ۲۴ هلیکوپتر از آن کشور فرار کردند.

هلیکوپتر بلک هاوک

اما نکته مهم این است که تفاوت زیادی بین داشتن هلیکوپتر بلک هاوک و استفاده موثر از آن وجود دارد. 

برادلی بومن، خلبان سابق بلک هاوک در ارتش آمریکا که در حال حاضر مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی است، می‌گوید: «این چیزی نیست که بتوانید در یک هفته یا یک ماه انجام دهید. شاید برخی از دستورالعمل‌های عملیاتی و نحوه راه اندازی موتور، چرخاندن روتورها پیدا شود و بتوانند بلک هاوک را در هوا بلند کنند اما این کار خطرناکی است.» 

جاناتان شرودن، مدیر برنامه مقابله با تهدیدها و چالش‌ها در مرکز تجزیه و تحلیل نیروی دریایی آمریکا اما می‌گوید که بسیاری از موارد دیگر ی که در زرادخانه جدید طالبان موجود است به راحتی قابل استفاده هستند: «برای استفاده از سلاح‌های کوچک و وسایل دید در شب به مهارت یا آموزش زیادی احتیاج نیست.»

اما بحث تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی نیز مطرح می‌شود و طالبان «نمی‌توانند آنها را تعمیر کنند». شرودن می‌گوید که این مشکل در مورد C-۱۳۰ نیز صادق است و مانند بلک هاوک «نیازهای نگهداری نسبتاً پیچیده‌ای دارند.»

در مقابل، اگر طالبان بتوانند کسی را بیابند که در مورد موتورهای هواپیما مطلع باشد، احتمالاً می‌توانند هواپیماهای A-۲۹ را در پرواز نگه دارند. همچنین خودروهایی مانند هاموی که تعداد زیادی از آنها غنیمت گرفته شده نیز برای تامین قطعات یدکی و سرپا نگه داشتن زره‌پوش‌ها به کار می‌آیند.

خودروهای زره‌پوش

شرودن در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند چه اسلحه‌ای در زرادخانه جدید طالبان کشنده‌تر است از یک سیستم توپخانه روسی به اسم هاویتزر D-۳۰، نام می‌برد و تاکید می‌کند: «واضح است که طالبان نحوه استفاده از آنها را می‌دانند.»

البته این گروه همیشه می‌توانند هر چیزی که نمی‌توانند استفاده یا نگهداری کنند را بفروشند؛ به عنوان مثال ، در بلک هاوک و A-۲۹، تجهیزات ارتباطی و چیزهای دیگری مانند حسگرهای توپی با تکنولوژی بالا وجود دارد که دارای الکترواپتیک پیچیده، تجهیزات نوری و همچنین سیگنال‌های اطلاعاتی هستند و «این موارد ممکن است برای سایر کشورها نیز جالب باشد.»

تصاویر | رهبر، سران عقیدتی، نظامی و دیپلماتیک طالبان چه کسانی هستند؟ کد خبر 621833 برچسب‌ها تسلیحات نظامی افغانستان و آمریکا سلاح تکنولوژی (فناوری) افغانستان طالبان هواپیما

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تسلیحات نظامی افغانستان و آمریکا سلاح تکنولوژی فناوری افغانستان طالبان هواپیما بلک هاوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • پسکوف: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده؛ باید کار را تمام کنیم
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • روس‌ها: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده است/ باید کار را تمام کنیم
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت