Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@14:01:34 GMT

انواع معافیت های خدمت سربازی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۰۸۱۷

انواع معافیت های خدمت سربازی

تمام آقایان در کشور ایران برای تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه خود یا باید معافیت دائم دریافت کنند و یا اینکه به خدمت سربازی اعزام شوند. خدمت سربازی امروزه به یکی از چالش های جوانان تبدیل شده است.

بسیاری از جوانان به دلایل مختلفی قصد رفتن به خدمت سربازی را ندارند و به دنبال دریافت معافیت دائم از خدمت سربازی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معافیت های سربازی دارای انواع مختلفی میباشد که البته دریافت این معافیت ها مستلزم داشتن شرایطی است. در این مقاله به بررسی انواع معافیت های خدمت سربازی خواهیم پرداخت.

 

انواع معافیت های سربازی

معافیت های سربازی دارای انواع مختلفی میباشند. هر کدام از این معافیت ها دارای قوانین و شرایط مخصوص به خود جهت دریافت معافیت دائم هستند. انواع معافیت های سربازی  به شرح زیر میباشند؛

1.   معافیت های پزشکی

معافیت های پزشکی یکی از انواع معافیت هایی هستند که مشمولین در صورت داشتن شرایط لازم از این طریق میتوانند معافیت دائم خود را دریافت نمایند. البته در دریافت برخی از معافیت های پزشکی شرایط تحصیلی مشمولین تاثیر گذار میباشد. به عنوان مثال ممکن است دو نفر دارای یک بیماری با مشخصات و درجه یکسان باشند اما یکی از مشمولین مدرک تحصیلی دکترا و دیگری دیپلم دارد. در این حالت ممکن است فردی که دارای مدرک دکترا میباشد تنها معاف از خدمات رزمی شود و دیگری به صورت کامل معاف شود. مشمولین توجه داشته باشند که مدرک تحصیلی برای معافیت در برخی از بیماری ها اثر گذار میباشد نه همه بیماری ها! همچنین شدت و میزان بیماری نیز در معافیت مشمولین اثرگذار است. ممکن است فرد دارای یک بیماری با توجه به شدت آن معاف دائم شود یا اینکه معاف از رزم شود و حتی ممکن است معافیتی شامل حالش نشود. بنابراین شدت و درجه بیماری در معافیت مشمولین بسیار اثرگذار است. انواع بیماری های معافیت پزشکی به شرح زیر میباشند؛

1.بیماری های اعصاب و روان

2. بیماری های چشم و عوارض بینایی

3. بیماری های معافیت غدد مترشحه داخلی

4. بیماری های بیماری های عمومی

5. بیماری های جراحی مغز و اعصاب

6. بیماری های پوست و بافت های زیر پوستی

7.بیماری های داخلی مغز و اعصاب

8. بیماری های ریه و قفسه صدری

9. بیماری های استخوان (اسکلت)

10. بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی

11. بیماری های خون و انکولوژی

12. بیماری های دستگاه ادراری تناسلی

13. بیماری های فک، دهان و دندان

14. بیماری های گوش، حلق و بینی

15. بیماری های قلب و عروق

16. بیماری های روماتولوژی و بافت همبند

17. بیماری های عفونی

 

---

این گروه از بیماری ها هر کدام دارای چندین بند، تبصره و ماده هستند. مشمولین خدمت سربازی در صورت داشتن بیماری در هر کدام از گروه های فوق میتوانند جهت معافیت اقدام نمایند.

2.   معافیت کفالت

دومین گروه از معافیت های خدمت سربازی معافیت های کفالت میباشند. در واقع بعد از معافیت پزشکی معافیت های کفالت مهم ترین انواع معافیت ها محسوب میشوند. بسیاری از افراد وقتی صحبت از معافیت کفالت میشود این طرز تفکر را پیدا میکنند که معافیت کفالت تنها مربوط به کفالت پدر یا مادر میشود! اما این کاملا اشتباه است و در قوانین نظام وظیفه انواع دیگری از معافیت های کفالت را داریم که به شرح زیر میباشند.

1.معافیت کفالت پدر

2.معافیت کفالت مادر

3.معافیت کفالت برادر

4.معافیت کفالت خواهر

5.معافیت کفالت پدر بزرگ

6.معافیت کفالت مادربزرگ

7.معافیت کفالت خاله

8.معافیت کفالت عمه

 

---

این ها انواع معافیت کفالت میباشند که هر کدام به صورت جداگانه دارای شرایط خاص خود میباشد. بنابراین مشمولین عزیز در صورتی که شرایط دریافت هر کدام از این معافیت ها را داشته باشند میتوانند جهت دریافت معافیت اقدام نمایند. امتیازی که معافیت کفالت نسبت به معافیت پزشکی دارد این میباشد که محدودیتی در استخدام شرکت های دولتی برای فردی که معافیت دریافت کرده است به وجود نمی آید.

3.   معافیت ایثارگری

یکی دیگر از انواع معافیت ها معافیت ایثارگری میباشد. البته این نوع معافیت دارای اسامی دیگری از جمله معافیت فرزندان رزمندگان و معافیت فرزندان جانبازان نیز است. معافیت ایثارگری نیز همانند معافیت پزشکی و کفالت دارای شرایط خاص خود میباشد. مشمولین باید توجه داشته باشند که برای گرفتن معافیت ایثارگری یا جانبازی تنها حضور پدر شما در جبهه و یا درصد جانبازی اهمیتی ندارد. بلکه مدت حضور در جبهه و همچنین میزان درصد جانبازی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین فرد ایثارگری ممکن است با توجه به جانبازی و حضورش در جبهه دو یا سه فرزندش معاف شوند و در عین حال ممکن است فردی یک فرندش نیز به صورت کامل معاف نشود و تنها معاف از رزم شود.

4.   معافیت سنی

برخی از مشمولین ممکن است به دلایل متعدد هیچ گاه به خدمت سربازی نروند و قصدی برای اعزام نیز نداشته باشند. در قانون نظام وظیفه معافیتی تحت عنوان معافیت سنی وجود دارد که به معافیت رهبری نیز معروف است. طبق این قانون اگر سن فردی از حدی تعیین شده بگذرد این شخص بدون نیاز به هزینه و بدون مشکل معاف دائم خواهد شد.

5.   معافیت از سربازی با خرید خدمت

قانون معافیت خرید خدمت یا فانون جریمه مشمولین غائب نیز یکی دیگر از انواع معافیت های خدمت سربازی میباشد که زیر مجموعه معافیت های خاص است. در این قانون اگر شخصی بیشتر از مدت زمانی خاص دارای غیبت باشد میتواند با پرداخت هزینه خدمت خود را خریداری کرده و معاف دائم شود. این نوع معافیت نیز همانند معافیت کفالت محدودیتی برای فرد در جامعه ایجاد نمیکند. البته مشمولین باید در رابطه با هزینه خرید خدمت خود به دو نکته اساسی توجه داشته باشند.

1.در این قانون هر چقد تعداد سال های غیبت بیشتر باشد مبلغ خرید خدمت نیز بیشتر میشود.

2. نوع مدرک تحصیلی در مقدار هزینه خرید خدمت اثرگذار است. هر چقد نوع مدرک تحصیلی بالاتر باشد میزان هرینه خرید خدمت نیز بیشتر میشود.

افراد متقاضی برای خرید خدمت توجه داشته باشند این قانون بر خلاف قوانین معافیت دیگر دارای شرایط ثابتی نیست و ممکن است شرایط خرید خدمت در دوره های مختلف متفاوت باشد در حالیکه قوانین معافیت های دیگر تقریبا ثابت میباشند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معافیت های خدمت سربازی معافیت های سربازی انواع معافیت توجه داشته باشند معافیت ایثارگری انواع معافیت ها معافیت پزشکی معافیت کفالت مدرک تحصیلی معافیت دائم بیماری ها خرید خدمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۰۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۶ تا ۱۳ اردیبهشت، هفته جهانی واکسیناسیون نام گذاری شده است و در این راستا مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) نیز براساس آمار سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون ارائه کرده است.

خدمت واکسیناسیون از بدو تولد تا دوره سالمندی براساس پروتکل کشوری و به صورت رایگان انجام می‌شود.

واکسیناسیون روشی برای کنترل حذف و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار است. واکسن با پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها و برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها مانند فلج اطفال سطح کیفی زندگی را بهتر می‌کند. واکسیناسیون به نوعی آمادگی سیستم ایمنی بدن انسان را افزایش می‌دهد و نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام سنین مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات مشوق های سربازی
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد | هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • یادی از شهید دفاع و حماسه مجتبی آگلی
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • چگونه سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم ؟
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند