Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@22:51:09 GMT

بحران پناهجویان افغان؛ تکرار مسئولیت‌گریزی غرب

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۱۱۵۸

بحران پناهجویان افغان؛ تکرار مسئولیت‌گریزی غرب

عرصه روابط بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نشست وزرای خارجه گروه هفت درباره اوضاع افغانستان

وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت، روز پنجشنبه اوضاع و تحولات افغانستان را به بحث گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس که میزبانی این نشست مجازی را بر عهده داشت گفت، وزرای خارجه گروه هفت به منظور تضمین «مصالحه سیاسی جامع» در افغانستان «با شرکای خود در تعامل خواهند بود» تا ارسال کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از جان باختن شهروندان میسر شود.

راب افزود: در کنار وزرای خارجه گروه هفت «بر تعهد خود به نیاز فوری برای توقف خشونت، احترام به حقوق بشر از جمله در خصوص زنان، کودکان و اقلیت‌ها، مذاکرات جامع درباره آینده افغانستان و لزوم احترام همه طرف‌ها به قوانین بین‌المللی مسائل بشردوستانه به‌ویژه در خصوص پرسنل پزشکی و مجریان کمک‌های بشردوستانه، مفسرین و فراهم کنندگان خدمات بین‌المللی، تأکید کردیم.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این نشست حضور داشت، در پیامی توئیتری نوشت، مسائل مربوط به افغانستان از جمله تخلیه شهروندان، حقوق بشر، مسئله پناهجویان، ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم را با شرکت‌ کنندگان به بحث گذاشت.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین پنجشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره رسیدگی به مسائل امنیتی، ثبات منطقه‌ای و بحران انسانی در افغانستان گفت‌وگو داشته است.

دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکا و متحدانش را رقم زده است.

اعلام حمایت انگلیس از طالبان

رئیس ستاد دفاعی انگلیس گفت: طالبان به نیروهای بریتانیایی کمک می‌کند تا افراد را از افغانستان خارج کنند.

ژنرال نیک کارتر، رئیس ارتش انگلیس به اسکای نیوز گفت: ما با طالبان در عرصه میدانی همکاری می‌کنیم و به نظر می‌رسد این یک رابطه بسیار مستقیم است … آنها خیابان‌های کابل را بسیار امن و در واقع بسیار آرام نگه می‌دارند و در فرودگاه به ما کمک می‌کنند.

کارتر افزود: طالبان که امروز افغانستان را کنترل می‌کنند، میانه روتر از کسانی هستند که در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در دست گرفتند، زیرا هیچ گزارشی از آن‌ها مبنی بر "رفتار قرون وسطایی" دریافت نشده است.

وی با انتقاد از جو بایدن به خاطر خروج آمریکا از افغانستان گفت که این امر روحیه نیروهای محلی را متلاشی کرده است.

ژنرال سر نیک کارتر، ادعای رئیس جمهور مبنی بر اینکه ارتش افغانستان جرأت جنگ ندارد، رد کرده و تأکید کرد که آنها "بسیار شجاعانه جنگیدند" تا زمانی که غرب به طور مؤثر از آنجا خارج شد.

سر نیک گفت: در حالی که دولت در آستانه سقوط قرار داشت، تمرکز خود را بر "اعتماد به نفس" به ارتش این کشور گذاشته بودیم که توسط انگلستان و ایالات متحده به مدت دو دهه آموزش و تجهیز شده بود.

وی با اشاره به تأثیر کاهش نیروهای آمریکایی در چهارم ژوئیه که آمریکایی‌ها پایگاه هوایی بگرام را در نیمه شب تخلیه کردند، گفت: آنها نیروی هوایی خود را از دست دادند. آن لحظه برای آنها بسیار تکان دهنده بود … آنچه از چهارم ژوئیه به بعد اتفاق افتاد، روحیه آنها به هم ریخت.

جانسون در پارلمان بریتانیا به "خیانت" به مردم افغانستان متهم شد

نمایندگان پارلمان بریتانیا برای یک جلسه اضطراری فراخوانده شدند تا روز چهارشنبه درباره بحران افغانستان به بحث بنشینند. این جلسه به مجادله‌ای هیجانی و توأم با انتقادهای شدید به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا کشید.

جانسون در برابر نمایندگان پارلمان اظهار داشت که بریتانیا به "ادامه فعالیت‌هایش برای مردم افغانستان" پایبند خواهد ماند.

بوریس جانسون گفت که دولت بریتانیا به دقت اقدامات رژیم طالبان را زیر نظر دارد و اینکه چه گزینه‌هایی را انتخاب می‌کند: «ما این رژیم (طالبان) را نه بر اساس حرف‌هایشان، بلکه با معیار اعمال‌شان محک خواهیم زد.»

کر استارمر، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر، در رابطه با وضعیت هولناک در افغانستان و استیصال مردم این کشور، بوریس جانسون را به "خودخواهی تکان‌ دهنده" و "خیانت" به مردم افغانستان متهم کرد.

استارمر تأکید کرد که ارزیابی‌های دولت از میزان تهدید طالبان بسیار اشتباه بوده است که توانسته‌اند بدون هر گونه مقاومت به قدرت بازگردند.

جانسون گفت که دولت بریتانیا گزینه‌های زیادی نداشته و مجبور بوده از طرح آمریکا در مورد خروج نیروهای آمریکایی پیروی کند.

وی گفت که کشورهایی که در ائتلاف نظامی در افغانستان مشارکت داشته‌اند، دیگر مایل نبوده‌اند پس از ۲۰ سال این مأموریت را ادامه دهند، زیرا معتقد بوده‌اند که این مسئله راه حل نظامی ندارد. به همین دلیل این مأموریت به رهبری آمریکا می‌بایستی پایان می‌یافته است.

ترزا می‌، نخست‌وزیر پیشین و هم‌حزبی بوریس جانسون، دولت را متهم کرد که نباید با آمریکا در مسئله خروج افغانستان همراهی می‌کرده است: «دولت فکر می‌کرده می‌تواند یک شبه همه چیز را حل کند».

جانسون گفت هم‌اکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر به کمک بریتانیا از افغانستان خارج شده‌اند.

رهبر حزب کارگر از موفق نشدن دولت بریتانیا در سازماندهی مناسب برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان در طول یک سال و نیم گذشته نیز انتقاد کرد.

استارمر گفت، سهل‌انگاری دولت در این است که آنچه در ۲۰ سال گذشته به دست آوردیم ممکن است برباد برود.

اتریش مرزهایش را روی پناهجویان افغان بست

صدراعظم آلمان در مصاحبه در مورد افغان‌هایی که در حال فرار از کشورشان هستند، گفت: با پذیرش مهاجران افغان بیشتری در اتریش مخالف هستم. ما در مسئله پذیرش مهاجران و پناهجویان افغان به طور نامتناسبی سهم زیادی را برعهده گرفته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد، افرادی که در حال فرار از افغانستان هستند باید در همان منطقه بمانند.

یونان در بحبوحه بحران افغانستان دیوار مرزی با ترکیه را تکمیل کرد

وزیران کابینه دولت یونان روز جمعه با سرکشی از حصار مرزی با ترکیه اعلام کردند که سقوط دولت افغانستان اضطرار بیشتری را به تلاش‌های آنها برای کاهش هجوم پناهجویان به سمت مرزها داده است.

یونان سال ۲۰۱۰ به علت پناهندگی میلیون‌ها نفر از سوریه، افغانستان و عراق در قلب بحران پناهجویان در اروپا بود. از آن زمان یونان سیاست سختی را در پیش گرفته و درخواست سازمان‌های بین‌المللی و ترکیه جهت پذیرش پناهجو از طریق مرزهای خود را قبول نمی‌کند.

وزیر محافظت از شهروندان یونان اعلام کرد که بحران افغانستان حقایق جدیدی را در حوزه جغرافیای سیاسی ایجاد می‌کند و در همین حال احتمال هجوم مهاجران را به وجود می‌آورد.

وی افزود: ما به عنوان یک کشور نمی‌توانیم در مقابل عواقب احتمالی منفعل بمانیم.

یونان این دیوار مرزی ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه را به اتمام رسانده است. همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته با همتای یونانی خود در مورد بحران افغانستان گفت‌وگو کرد.

کد خبر 516230

منبع: ایمنا

کلیدواژه: افغانستان ايران و افغانستان بوریس جانسون جو بایدن آمریکا انگلیس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بحران افغانستان بوریس جانسون گروه هفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۱۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد

دولت کانادا با اصلاح قوانین ضد تروریسم خود، در سال جاری میلادی کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را از سرمی‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های کانادایی گزارش دادند اتاوا در نظر دارد در سال جاری کمک‌های توسعه‌ای خود را به افغانستان از سر گیرد.

مجلس عوام و سنای کانادا خرداد سال گذشته اصلاحیه‌ای را برای معافیت سازمان‌های امدادی از قوانین ضد تروریسم این کشور علیه طالبان تصویب کردند؛ بدین ترتیب، گروه‌های امدادی هنگام کمک‌رسانی به افغان‌ها به خاطر پرداخت مالیات به طالبان مجرم شناخته نمی‌شوند.

تغییر این حکم قانونی به سازمان‌های امدادرسانی اجازه می‌دهد که با کسب مجوز برای تعامل با طالبان، از مجازات کیفری مصون باشند.

به گزارش «گلوبال نیوز»، اداره امنیت عمومی کانادا در گزارشی دراین‌باره نوشت: تلاش‌ها برای عملیاتی کردن صدور مجوز ادامه دارد.

در این گزارش آمده است: «اتاوا قصد دارد این روند را تا بهار 2024 راه‌اندازی کند و برای دستیابی به ظرفیت کامل عملیاتی تا اواخر سال 2024 تلاش خواهد کرد».

کانادا: برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان نداریم تصویب اصلاحیه قانون ضد تروریسم در کانادا برای کمک به افغانستان کانادا درخواست طالبان برای کنترل سفارت افغانستان در اوتاوا را رد کرد

«هارجیت سینگ ساجان» وزیر توسعه بین‌المللی کانادا پیش از این اعلام کرده بود قوانین ضد طالبان این کشور ممکن است با هدف تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دچار تغییراتی شود.

ساجان در گفتگو با «کانادین پرس» تأکید کرده بود با این حال اوتاوا طالبان را از فهرست تروریست‌ها خارج نخواهد کرد.

وی گفته بود: ما در حال بررسی گزینه‌هایی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم انعطاف‌پذیری که سایر کشورها برای کمک به افغانستان دارند را به دست آوریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تمدید ۲ ماهه کارت «پی‌.او‌.آر» پناهجویان افغان در پاکستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان