Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@06:30:31 GMT

تحقق پذیری طرح‌های شهری نیازمند بسترسازی است

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۱۷۷۵

تحقق پذیری طرح‌های شهری نیازمند بسترسازی است

یک پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: زیرساخت‌های اقتصادی، قانونی و نهادی برای اجرای طرح‌های شهری فراهم شود تا فارغ از مسائل و مشکلات موجود طرح‌ها واقع بینانه تهیه شود و در مرحله اجرا نیز با کمترین چالش مواجه باشند.

محمود اولاد در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تحقق پذیری طرح‌های شهری نقش مهمی در فرآیند اجرای مقررات، قوانین و ضوابط شهری دارد و بستر مناسب را برای فعالیت سازمان‌های شهری از جمله شهرداری فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بدین منظور نیاز است طرح‌های توسعه شهر واقعیت‌های موجود شهر و ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی را در نظر داشته باشد.

این پژوهشگر اقتصاد شهری با اشاره به اهمیت توجه به مسائل اقتصادی، خاطرنشان کرد: در صورتی که منابع درآمدی مشخصی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته نشود عملاً اجرای آن توسط شهرداری ممکن نیست و در صورت لزوم انجام طرح نیز مشکلاتی برای تأمین منابع مالی ایجاد می‌شود که در نهایت زیرساخت‌های شهری را تخریب می‌کند.

اولاد تاکید کرد: مدیریت واحد در همه ابعاد نیز از دیگر پارامترهای مهم در تحقق پذیری طرح‌های شهری است چرا که یک شهر سازمان‌ها و نهادهای مختلفی دارد و چنانچه مدیریت واحدی بر همه فرآیندها و مسائل شهری نباشد، عملاً پیاده سازی هدفمند طرح‌ها ممکن نیست.

وی ادامه داد: شهر یک سیستم بسیار پیچیده است لذا مدیریت‌های چندگانه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر و ساکنان آن باشد و نیاز است سیاست‌هایی در سطح شهر به منظور پیشبرد اهداف در نظر گرفته شود.

این پژوهشگر اقتصاد شهری تصریح کرد: نبود منابع مالی پایدار موجب شده تا کاربری‌های و سرانه‌های مورد نظر محقق نشود و زمین‌های شهری به کاربری‌هایی اختصاص پیدا کند که بیشتر تأمین کننده منافع اشخاص و نه منافع عموم مردم است.

اولاد گفت: در چنین شرایطی ایجاد کاربری‌های آموزشی و فضای سبز، همچنین سرانه‌های فرهنگی و ورزشی که شهر را به سمت انسان مدار بودن سوق می‌دهد، عمدتاً محقق نمی‌‎شود و بیشتر منابع مالی صرف حوزه‌های عمرانی ترافیکی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیار مهم است که زیرساخت‌های اقتصادی، قانونی و نهادی برای اجرای طرح‌های شهری فراهم شود تا فارغ از مسائل و مشکلات موجود طرح‌ها واقع‌بینانه تهیه شوند و در مرحله اجرا نیز با کمترین چالش مواجه باشند.

کد خبر 516249

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر طرح شهری منابع مالی منابع مالی شهرداریها سرانه فضای سبز شهری سرانه آموزشی پروژه هاي عمراني پروژه های شهری مدیریت شهری مديريت يكپارچه شهري توسعه شهری توسعه شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طرح های شهری طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است

جلسه‌ای به منظور هم اندیشی و هم افزایی برای جلوگیری از وقوع تخلفات ساختمانی و ایجاد توسعه شهری مطلوب با حضور معاونین دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شهرکرد، نظام مهندسی استان و ... برگزار شد.

محمدحسین واحدیان در این جلسه گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان که از لحاظ اصول شهرسازی در هر شهری تاثیرگذار است، بحث رسیدگی به شکایات مرتبط با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و پیشگیری از وقوع تخلفات در شهر است که اگر مدیریت و ساماندهی نشود می‌تواند عواقب نامطلوبی برای شهروندان و شهر داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه نظامی در شکل گیری شهر ایجاد شود ضوابطی در حوزه طرح تفضیلی شهرسازی تدوین می‌شود و با همکاری کمیسیون ماده ۵ برای کل شهر و بعضاٌ برای پهنه‌هایی از شهر تصمیماتی گرفته شد که درصورت تایید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی در تهران اجرایی می‌گردد.

بیشتر بخوانید

برخورد بدون تعارف مدیریت شهری شهرکرد با تخلفات ساختمانی

شهردار شهرکرد اضافه کرد: شهرداری شهرکرد از سال گذشته تاکنون از ارسال لایحه به صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ خودداری نموده و سعی بر این است ضوابط برای عموم مردم برقرار باشد.

واحدیان، ضمن نظارت واحد اجراییات در بدو وقوع تخلفات ساختمانی، بر نظارت دقیق و اهتمام ناظرین نظام مهندسی تاکید کرد.

وی ضمن قدردانی از همکاری و حمایت دستگاه قضایی و حضور به موقع در محل تخلف اظهار داشت: دستگاه قضایی با متخلفین ساخت و ساز غیر مجاز برخورد جدی می‌نماید.

واحدیان تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است
  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه