Web Analytics Made Easy - Statcounter

 هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از استقرار رویکرد زیست‌بومی در حفاظت و مدیریت تالاب‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یوسفعلی احمدی ممقانی با اشاره به وضعیت تالاب‌های کشور، اظهار کرد: در اوایل دهه ۸۰ شمسی سازمان حفاظت محیط‌زیست متوجه شرایط نامساعد تالاب‌ها شد و به دنبال راهکاری برای حفاظت، احیا و مدیریت بهینه تالاب‌ها می‌گشت، پس از بررسی و مشورت با متخصصان نهایتاً تصمیم بر این شد که با کمک برنامه توسعه سازمان ملل رویکرد جدیدی برای حفاظت از تالاب‌ها در کشور پیاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این رویکرد که به رویکرد زیست بومی یا همان Ecosystem Approach معروف است رویکردی مشورتی و غیرمتمرکز است که فرایندی از پایین به بالا را طی می‌کند. در این روند، اقدامات لازم برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها توسط دست‌اندرکاران در سطح محلی و استانی جمع‌آوری و پس از تأیید به مرحله اجرا می‌رسند. طرح حفاظت از تالاب‌های ایران مأمور استقرار این رویکرد در تالاب‌های پایلوت ارومیه، شادگان و پریشان شد که در مرحله اول خروجی استقرار این رویکرد، منجر به تولید برنامه‌های مدیریت جامع زیست‌بومی برای این سه تالاب شد.

احمدی ممقانی با تاکید بر اینکه برنامه‌های مدیریت جامع محور تمامی اقدامات لازم برای حفاظت و مدیریت تالاب هستند، ادامه داد: این برنامه‌ها توسط دست‌اندرکاران در سطح حوضه آبریز تهیه می‌شود و ریاست کمیته اجرایی یا بین‌بخشی آن برعهده استاندار در سطح استان و فرماندار در سطح شهرستان است.

هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خاطرنشان کرد: پس از برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها در سه پایلوت فوق و با توجه به نتایج خوبی که حاصل شد، سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم گرفت که این رویکرد را برای تالاب‌های بیشتری در کشور پیاده کند. در نتیجه این تصمیم، در حال حاضر ۲۱ برنامه مدیریت تهیه و پس از تصویب در مراجع رسمی در دست اجرا خواهند بود و ۱۴ تالاب نیز فرآیند مشورتی تدوین برنامه را توسط دست‌اندرکاران طی می‌کنند.

وی در خصوص برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها و وضعیت کلی ۳۵ تالاب کشور گفت: اکنون ۳۵ تالاب کشور صاحب برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز هستند یا برنامه‌های آنان در دست تدوین است. از این تعداد ۲۱ تالاب دارای برنامه مدیریت نهایی و مصوب هستند که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها و شهرستان‌ها تصویب و اجرای آن ابلاغ شده است. برنامه ۱۴ تالاب دیگر در حال تدوین است که این روند، با حضور تمام دست‌اندرکاران و کسب نظرات فنی و مشورتی در سلسله نشست‌های کارشناسی انجام می‌گیرد.

به گفته وی در این فرآیند، موضوعات مربوط به تالاب برای دست‌اندرکاران شامل نمایندگان دستگاه‌های دولتی، سمن‌ها و جوامع محلی، حساس‌سازی شده و ذینفعان از ارزش‌ها و کارکردهای تالاب آگاه می‌شوند و به دنبال حفاظت مشارکتی از تالاب برای بهره‌برداری خرمندانه از آن هستند.

هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، همچنین به اقدامات طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در خصوص برنامه‌های مدیریت جامع اشاره کرد و گفت: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نقش تسهیلگری در تدوین برنامه‌ها را بر عهده دارد و دفتر حفاظت از تالاب‌ها در مسیر تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع از آن پشتیبانی می‌کند. طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از منابع بین‌المللی نیز اقدام به اجرای فعالیت‌های اولویت‌دار برنامه‌ها می‌کند. همچنین ظرفیت‌سازی لازم برای اجرایی شدن برنامه‌ها در سطح ملی، استانی و محلی را برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است. ظرفیت‌سازی برای دبیرخانه‌های مدیریت زیست‌بومی، سمن‌های تالابی، جوامع محلی و سایر دست‌اندرکاران از جمله اقدامات قابل توجه طرح برای اجرایی کردن برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه به بخشی از محورهایی که طرح در آنها فعال است و برنامه‌ریزی برای ادامه اجرای آنها دارد اشاره کرد و گفت: کمک به اجرایی شدن پروتکل‌های پایش برنامه‌های مدیریت و راه‌اندازی سه ایستگاه پایش آنلاین و دو برنامه پایش مشارکتی با کمک جوامع محلی، ظرفیت‌گستری دست‌اندرکاران مرتبط با برنامه‌های مرتبط، اجرایی کردن اقدامات گردشگری در تالاب‌ها، کمک به راه‌اندازی معیشت‌های پشتیبان تالاب، اجرای اقدامات حفاظت از تنوع‌زیستی تالاب‌ها و اجرای اقدامات آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص ارزش‌ها، کارکردها و تهدیدات تالاب‌ها برخی از این محورها است

کد خبر 516275

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طرح حفاظت از تالاب های ایران وضعیت تالاب های ایران قانون حفاظت احیاء و مدیریت تالاب های کشور خشکی تالاب های ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در مهاباد با اعلام این خبر از نظارت جدی بر نحوه فعالیت مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و روند اجرای آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی خبر داد.

سعید شهند افزود: جلب مشارکت های مردمی، همکاری جوامع محلی و فرهنگ سازی ها در رسیدن این تالاب ها به وضعیت مناسب زیست محیطی تاثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مناسب آب منطقه ای استان و حمایت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی، پارسال و امسال، صد در صد آبگیری شده اند و وضعیت زیست محیطی مناسبی دارند.

شهند تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت زیست محیطی غارآبی سهولان هم تدوین و درآن، نقش دهیاری و شورای روستای سهولان برای بهره برداری گردشگری برجسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت: براساس مصوبه کارگروه غارشناسی استان، بهره برداری گردشگری اثر طبیعی ملی غار سهولان مهاباد به دهیاری و شورای روستای سهولان واگذار شده و مدیریت زیست محیطی آن هم که از طرف دانشگاه ارومیه تدوین می شود، مراحل پایانی را می گذراند.

شهند افزود: نظارت بر فعالیت تصفیه خانه شهرک های صنعتی در چارچوب استانداردهای زیست محیطی از دیگر وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد از اواخر پارسال راه اندازی شده و در حال بهره برداری است اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هم بر نحوه فعالیت تصفیه خانه نظارت میکند که فعالیت و خروجی آن، در چارچوب استانداردهای زیست محیطی باشد.

پویش"مسیر سبز ایران پاک" هم در زمینه فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی و مهاباد هم اجرا شده است.

آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی، پارسال تدوین شد و امسال هم تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که بر آن نظارت می شود ولی باید سبک زندگی ها به سمتی برود که باعث کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شود.

"مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" شعار امسال هفته زمین پاک است که برای تحقق آن، پویش"نه به زباله" در استان و مهاباد نیز راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان