Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@08:09:58 GMT

رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم اقتصاد محور خواهد بود

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۳۸۵۶

‍‍‍‍‍‍

وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه گفت: مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در جریان جلسه علنی عصر مجلس و بررسی صلاحیت وی برای تصدی وزارت امورخارجه در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: رهبر انقلاب قدرت میدانی را پشتوانه مستحکمی برای دیپلماسی خواندند و تاکید کردند هرنوع عنصر اقتداری باید به دیپلماسی اقتصادی و سیاسی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرعبداللهیان افزود: ما با استفاده از دیپلماسی عزتمند می‌توانیم در روابط خارجی حداکثر منافع ملی را محقق کنیم.

وی بیان کرد: در خطوط اصلی سیاست خارجی به سه اصل عزت، حکت و مصلحت توجه شده است. سیاست متوازن یعنی با در نظر داشتن اولویت‌های سیاست‌های دولت آقای رئیسی که آسیامحور و توجه به همسایگان است، اقدام کنیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن متوقف به یک منطقه و نقطه نخواهد ماند، گفت: سیاست آسیا محور و توجه به همسایگان اولویت اصلی در سیاست خارجی متوازن است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، گفت: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است. 

 

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امورخارجه

در ادامه بررسی وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مرداد) گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

عباس‌زاده مشکینی گفت: «امیرعبداللهیان» دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران است. وی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می‌کند و استاد راهنمای رساله‌های دکتری دانشجویان زیادی است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده، از جمله معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشور‌های اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشور‌های دیگر بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وی در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد، تاکید بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند دارد.

عباس زاده مشکینی گفت: وی بر مبنای آنچه در کمیسیون ارائه کرد، باید براساس ظرفیت تمام کشور‌های دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشور‌های دنیا داشته باشد. کشور‌هایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد داشته باشند، باید در اولویت قرار بگیرند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم اظهار کرد: تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشور‌های همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت‌های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است.

وی تصریح کرد: ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت‌های آسیایی و همسایگان خصوصا کشور‌های مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال و... از دیگر نکاتی بود که امیرعبداللهیان بر آن تاکید داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وی از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل بوده است؛ در زمان وی اقدامات خلاقانه‌ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است، زیرا گاهی اوقات روابط پارلمانی گره گشاتر از روابط رسمی به شمار می‌رود، لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند.

عباس زاده مشکینی افزود: فعال سازی بازارچه‌های مرزی و تعامل با کشور‌های همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آن‌ها در توسعه پروژه‌های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت‌های سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت‌های اعلامی وزیر پیشنهادی است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم گفت: وی تاکید کرد پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای واردات واکسن، استفاده از یافته‌های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت‌های داخلی در مهار کرونا و استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای واکسینه کردن استفاده کند.

وی بیان کرد: برنامه‌های وی بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست‌های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه‌های ایشان قرار دارد. کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه‌های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت‌های محوله موفقیت کسب کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهام دارد

حسن محمدیاری نماینده مردم طالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت دوم امروز یکشنبه (۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح‌های سیاسی نیست. دیپلماسی قوی نیاز به رأی حداکثری مجلس دارد هر چند آقای امیرعبداللهیان که پله‌های ترقی را از معاونت وزیر خارجه تا سفیر بودن طی کرده انسانی فرهیخته و در تراز ملی است، اما ابهاماتی در برنامه وی وجود دارد.

نماینده مردم طالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس  افزود: آقای امیرعبداللهیان باید اعلام کند در قبال سیاست‌های دوگانه دولت قبل مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آن‌ها از ناتوانی وزارت خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع تحمیل هزینه سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه چه برنامه‌ای دارد و آیا از اقتدار و توانایی لازم در این زمینه برخوردار است.

وی گفت: سیاست خارجی مبتنی بر منویات رهبری و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است بنابراین اعتقاد دارم در دورانی که وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می‌شود فردی با سابقه انقلابی و دارای اطلاعات و دانش کافی باید باشد که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات نظام به خصوص رهبری را داشته باشد و براین باورم که فرد اول جبهه بین‌المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

محمدیاری بیان کرد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت، خرد جمعی و تفکرات انقلابی طلب می‌کند که می‌تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریسم پرور استکبار جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفته و به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست‌های منفعلانه نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ابهاماتی که در برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه است، گفت: در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی در استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی کم برخوردار به ویژه گیلان و مازندران توضیح دهید چرا که دیپلماسی در داخل هم باید فعال باشد.

وی یادآور شد: آقای امیرعبداللهیان شما هم رزم شهیدان گرانقدری، چون شهید رکن آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکرات آنها مطلع بودید لذا در برنامه‌های خود باید در خصوص پیگیری حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن عالی‌ترین مقام نظامی کشور یعنی حاج قاسم سلیمانی توضیح دهید و در مقابله با این جنایت برنامه‌های خود را صریحا اعلام کنید.

محمدیاری افزود: در دولت قبل از وزیر امور خارجه در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهانشان که در هاله‌ای از ابهام است، سوال شد، اما هنوز ابهاماتی در این زمینه است که با دیپلماسی فعال باید پاسخ داده شود. شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید که متاسفانه اخیرا فعالیت آن به حاشیه کشیده شده، دل نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد لذا توضیح دهید برنامه شما برای تقویت دانشکده امور بین الملل و وضعیت دانشجویان این دانشکده برای همراهی با مجموعه بزرگ وزارت خارجه چیست.

نماینده مردم طالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس بیان کرد: سیاست خارجه کشور نباید دوگانه باشد و مدیران سهم خواهی کنند. شما به عنوان عنصر انقلابی که از بدنه وزارت خارجه مراحل ترقی خود را طی کردید باید موضع خود را در خصوص مسائل این حوزه به ویژه برجام اعلام کنید. با توجه به اینکه عقلانیت، تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد آیا با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی و هجمه‌های وارد شده روش خاص و مبدعانه‌ای دارید که شاهد تحول در حوزه دیپلماسی بین الملل به خصوص برجامی که به بن بست کشیده شده، باشیم.

محمدیاری اضافه کرد: آیا برنامه‌ای برای ابتکار عمل جهت باز کردن گره‌های کور در حوزه وزارت خارجه دارید؟ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ۳ بعد برجسته دارند، نخست اقتدار وی در مقابله با فساد سیستماتیک است که از قوه قضائیه شروع شد بنابراین آیا شما در بدنه وزارت خارجه این چنین اقتداری را نشان خواهید داد.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات برجسته رئیس جمهور اطاعت محض از منویات رهبری به ویژه در حوزه بین الملل است، آیا شما ذوب در رهبری خواهید بود، همچنین منش و روش و افتادگی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مقابل دوستان موجب برجستگی ایشان شده بنابراین شما به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بر همین مبنا پاسخگوی مجلس خواهید بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عملکرد امیرعبداللهیان در دیپلماسی همسایگان مثبت نیست

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در نشست علنی نوبت دوم امروز یکشنبه (۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه گفت: طبق ماده (۱۰۵) قانون برنامه ششم توسعه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازار‌های جهانی برای صادرات کالا، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری لازم بخش خصوصی در کشور‌های منطقه و برعکس از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه بیان شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: سوال اینجاست که آقای عبداللهیان در زمان مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است تا چه اندازه نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده است، او معاون وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقایی وزارت، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهمتر از آن دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌المللی بوده است و باید پاسخ دهد نسبت به قانون برنامه ششم چه اقدام عملی داشته است.

وی مطرح کرد: آیا حافظه شما نمایندگان یاری می‌کند تا ببینیم وزیر پیشنهادی در زمان مسئولیت‌هایش نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی عملکردی داشته است یا خیر. ایشان در کمیسیون امنیت ملی به صورت شفاهی تعهد داده است که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت می‌کند و تمرکز بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به ۱۵ کشور را جزو برنامه‌های خود می‌داند، اما در مسئولیت‌های گذشته آیا اقدام جدی در زمینه تحقق قانون برنامه ششم داشته است که امروز مدعی اداره وزارت خارجه‌ای باشد که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی نمود آن است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: آیا شما می‌توانید نسبت به عملکرد گذشته‌تان تضمین کنید که برنامه کنونی را عملی می‌کنید؟ اگر در این چند سال خوب عمل کرده بودید مناطق مرزنشینی که توسعه نیافته‌اند و منزوی شده‌اند فعال می‌شدند چرا که می‌توانستید گروه‌های دوستی – پارلمانی را تقویت کنید، جلسه پیگیری با وزارت خارجه برگزار کنید و دیپلماسی اقتصادی را از این مسیر فعال می‌کردید. چرا در دوران مسئولیت به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفته‌اید و دفاتر کنسولگری سفرای همسایه را تقویت نکرده‌اید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«امیرعبداللهیان » در مذاکره بسیار مسلط است

محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت دوم امروز یکشنبه (۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه گفت: وی به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور و منطقه بوده و سوابق وی نشان می‌دهد مدیری پلکانی بوده و آسانسوری نیست.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس با بیان اینکه امیرعبداللهیان توانست دیپلماسی پارلمانی را در مجلس فعال کند، افزود: مایه مباهات مجلس است که از خدمات چنین مدیران تحول‌خواه، انقلابی، فعال و متخصصی برخوردار است و روحیه انقلابی و توجه وی به دیپلماسی عزتمندانه باعث تحولی صحیح در وضعیت موجود خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تصدی این پست در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها این اطمینان را داد که سفرایی با برنامه را برای سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها انتخاب کند و همچنین معرفی دستیاران ویژه اقتصادی از جمله نوآوری‌های وی خواهد بود.

علیزاده با اشاره به انتظارات مجلس از وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: وی باید در گزینش نیرو‌ها به انقلابی گری توجه کند و اقتصادی شدن سیاست خارجی با محوریت همسایگان و ارتباط با تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و نهادینه کردن آن با توجه به محور مقاومت را در دستور کار داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امیرعبداللهیان در روز اول وزارت خود قرار است ستاد ویژه مقابله با کرونا تشکیل دهد تا مشکل واردات واکسن و تجهیزات پزشکی برطرف شود، همچنین وی اصلاح ساختار این وزارتخانه را در دستور کار دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه رأی اعتماد قاطع نمایندگان به وی می‌تواند به اجرای انقلابی اهداف کمک کند، یادآور شد: انتظار داریم وی وزارت برجام نافرجام را به وزارتی در تراز انقلاب برساند. همچنین مذاکرات اخیر وی در بغداد نشان دهنده هوشمندی، تسلط و توجه به مواضع عزتمندانه او نسبت به نظام است.

وی ادامه داد: امروز اتاق‌های فکر کثیفی از سوی صهیونیست‌ها تشکیل شده تا امیر عبداللهیان رأی اعتماد بالایی نداشته باشد لذا انتظار داریم با انتخاب وی اقتدار و عزت را به سیاست خارجه بازگردانید که وی تغییر دیپلماسی ذلت به عزت را در نظر دارد.

علیزاده گفت: مجلس انقلابی انتظار خونخواهی حاج قاسم سلیمانی را از وزارت امور خارجه دارد تا عاملان و آمران آن تعقیب شده و به مجازات برسند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

امیرعبداللهیان تخصص و صلاحیت لازم برای تصدی وزارت امور خارجه را دارد

عباس گلرو، نماینده مردم سمنان در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه، گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سوالات بسیار تخصصی و مهم در حوزه امنیتی و دفاعی خطاب به امیرعبداللهیان مطرح کردیم و پاسخ‌هایی که وی به سوالات ما داد، حاکی از آن بود که امیرعبداللهیان کاملاً تخصص و صلاحیت لازم برای تصدی وزارت امور خارجه را دارد.

وی افزود: در چند روزی که امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه معرفی شده است، رسانه‌های ضدانقلاب و صهیونیستی از این انتخاب نگرانی دارند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: البته کشور‌های منطقه، همسایگان و محور مقاومت استقبال ویژه‌ای از انتخاب امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه کردند.

گلرو گفت: امیرعبداللهیان فردی شایسته و دیپلماتی توانمند است و بنده در بسیاری از مذاکرات که همراه وی بودم، هنر و ظرافت دیپلماتیک امیرعبدالهیان را شاهد بودم.

وی افزود: امیرعبداللهیان مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بود و تأکید دارد که ما باید همکاری‌های منطقه‌ای خود را تقویت کنیم.

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: امروز همه به اجماع رسیدیم که در حوزه روابط خارجی و به ویژه در حوزه همسایگی ما چالش‌های جدی وجود دارد و ما باید فردی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کنیم که توانایی حل این چالش‌ها را داشته باشد.

گلرو بیان کرد: رژیم صهیونیستی باعث هرج و مرج به ویژه در منطقه شده است و امیرعبداللهیان فردی بود که طرح رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی را تدوین کرد که این طرح به عنوان سند رسمی در شورای امنیت به ثبت رسیده است.

وی گفت: مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله چالش‌هایی است که حتماً باید مرتفع شود و وزیر امور خارجه باید در درجه اول مرد میدان باشد تا بتواند این چالش‌ها را حل کند و انتظار ما از امیرعبداللهیان این است که در صورت کسب رأی اعتماد منافع ملت را در منطقه و دنیا، تأمین کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

امیرعبداللهیان برای احیای دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌‌ای دارد؟

علی‌اصغر عنابستانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز در مجلس گفته شد که به دلیل مسئولیت رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت و سیاست خارجی به صورت عمومی در همه دولت‌ها وزرای امور خارجه برای معرفی به مجلس با رهبری هماهنگی می‌شوند، اما این هماهنگی و مشورت کاشف از عدم مخالفت رهبری با گزینه پیشنهادی نبوده و از طرفی به معنی تأیید آن نیست.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشورت مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری در رابطه با وزیر امور خارجه نافی مسئولیت رئیس جمهور برای انتخاب وزیر کارآمد نبوده و همچنین نافی مسئولیت مجلس برای بررسی دقیق گزینه پیشنهادی جهت رأی اعتماد یا عدم اعتماد نخواهد بود و از طرفی این امر نافی مسئولیت وزیر مذکور در اجرای سیاست‌های دقیق نظام و پاسخگویی به رئیس جمهور و مجلس بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات مجرب، کارآزموده و انقلابی هستند که تفکر آن با تفکر جبهه انقلاب بسیار نزدیک و وابسته است، اما به دلیل سابقه همکاری وی با آقای ظریف و لاریجانی و همچنین شرایط سخت کشور در این روز‌ها و ضرورت بازگشت عزت به ایران موجب شد به دلیل شناخت اندک از آقای عبداللهیان دچار نگرانی شدید شوم که بخشی از این نگرانی در گفتگو با نزدیکان وی و همچنین مطالعه برنامه‌ها کاهش یافت.

عنابستانی افزود: سیاست خارجی ایران در طول تاریخ همیشه متکی به کشور‌های غرب بوده و این غربگرایی در سیاست خارجه موجب بی‌اعتمادی شرق به ایران شده است، حال آقای عبداللهیان در برنامه‌های خود، سیاست خارجی متوازن را مطرح کردند، اما این موضوع را به صورت عملیاتی بیان نکردند که چگونه می‌توان با جلب اعتماد شرق موجب بهبود ساختار‌ها شویم و از طرفی مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های موجود غرب نیز از دست نرود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در ارتباط با کشور‌های همسایه افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در رابطه با کشور‌های همسایه فرصت سوزی کردیم و از ظرفیت بزرگ آنها در جهت خنثی‌سازی و شکست تحریم‌ها استفاده نکردیم. همچنین در حوزه کشور‌های اسلامی نیز شاهد رابطه خوبی در سال‌های اخیر نبودیم و از طرفی در ارتباط با کشور‌های آمریکای جنوبی منفعل عمل کرده و در واقع برگ برنده خودمان را به دلیل سیاست‌های غربگرایانه واگذار کردیم. همچنین در رابطه با کشور‌های آفریقایی نیز همواره با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بودیم از این رو آقای عبداللهیان باید در رابطه با سیاست ارتباط با کشور‌های دنیا به صورت شفاف به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: ظرفیت دستگاه دیپلماسی باید در خدمت توسعه کشور باشد که متأسفانه در این سال‌ها شاهد نبودیم، سیاست خارجه لاجرم باید موجب بهبود وضعیت اقتصادی مردم شود از این رو به آقای رئیسی نیز پیشنهاد کردم که برای وزارت امور خارجه از فردی اقتصاددان و آشنا به ساختار دیپلماتیک استفاده کند تا دیپلماسی اقتصادی خودمان را به بهترین شکل ممکن فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار دیپلماسی باید در خدمت اقتصادی کشور و منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم شود، اظهار کرد: در ۸ سال گذشته علی‌رغم ادعای مسئولان برای بلد بودن زبان دنیا در این حوزه ضعف داشتیم و دیپلماسی کشور منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم نشد حال آقای عبداللهیان باید برنامه‌های خودشان را برای احیای دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن رایزنی‌های اقتصادی و به خدمت درآوردن دیپلماسی اقتصادی تشریح کند.

عنابستانی افزود: ترانزیت می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را به خودش اختصاص دهد که هماهنگی آن برعهده وزارت امور خارجه است، اما متأسفانه طی سال‌های اخیر این مهم به فراموشی سپرده شده است بنابراین برنامه‌های وزیر پیشنهادی در رابطه با ترانزیت کالا، مسافر و انرژی در حوزه‌های مختلف به ویژه خزر باید تشریح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت مرز و بازارچه‌های مرزی تصریح کرد: عدم استفاده از این امر مهم موجب شده چهره بدی از نظام جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد و همچنین فرصت‌های اقتصادی بسیاری از دست رفته است به عنوان مثال بخشی بازارچه‌های مرزی در استان خراسان تعطیل و غیرفعال شده است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی عمومی اضافه کرد: اکثر کشور‌های دنیا بخش عمده‌ای از گفتمان خودشان را به وسیله دیپلماسی عمومی به ملت‌های دنیا اعلام می‌کنند. این موضوع در برنامه‌های آقای امیرعبداللهیان اشاره شده، اما عملیاتی شدن آن و چگونگی استفاده از ظرفیت شهر‌های بزرگ و دیپلماسی شهری و بهره‌مندی از سمن‌ها برای تقویت دیپلماسی عمومی به وضوح بیان نشده است بنابراین باید ابعاد آن به صورت کامل مطرح شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: نمایندگان مجلس ، وزرای پیشنهادی ، امیرعبداللهیان ، دولت سیزدهم ، برنامه ششم توسعه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نمایندگان مجلس وزرای پیشنهادی امیرعبداللهیان دولت سیزدهم برنامه ششم توسعه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه کد ویدیو دانلود فیلم اصلی آقای امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی سیاست خارجی متوازن کشور های همسایه دیپلماسی اقتصادی عباس زاده مشکینی بازارچه های مرزی وزارت امور خارجه استفاده از ظرفیت وزیر امور خارجه تقویت دیپلماسی گزینه پیشنهادی مجلس یازدهم برنامه های خود وزارت خارجه امور بین الملل جمهوری اسلامی امور خارجه کشور های دنیا نماینده مردم قاسم سلیمانی عضو کمیسیون سیاست خارجه برنامه ششم رأی اعتماد خارجه گفت باید پاسخ علنی نوبت برای تصدی ۳۱ مرداد چالش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی روز دوشنبه در پایتخت عربستان دیدار کردند تا درباره چگونگی تلاش برای پیشبرد راه حل دو دولتی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین گفتگو کنند.

به گزارش یورونیوز، اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ، یکی از برگزارکنندگان این نشست، به خبرنگاران گفت: «اگر ما بخواهیم راه حل دو دولتی را به جلو ببریم، از سوی طرفین درگیر این اتفاق نمی‌افتد. گمان نمی‌کنم که اسرائیل در این مرحله آماده مذاکره باشد و فکر نمی‌کنم که ایالات متحده آماده باشد تا رهبری لازم برای این کار را به عهده بگیرد. بنابراین من فکر می‌کنم رهبری عربی-اروپایی بهترین چیزی است که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.»

این نشست در حاشیه نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد که موضوع آن عمدتاً به جنگ در نوار غزه اختصاص داشت.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجمع گفت که گام‌های ملموس و برگشت‌ناپذیر به سوی تشکیل کشور فلسطین، «جزء ضروری» هر توافقی برای آتش‌بس پایدار خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مخالفان دیرینه تشکیل کشور فلسطین است.

شاهزاده فیصل در آغاز نشست اروپایی و عربی که وزیر امور خارجه ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «ادامه رد راه حل دو کشور به طور اجتناب ناپذیری امنیت و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.»

اوایل روز دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که او رهبران عرب را تشویق می‌کند تا پیشنهاد خود را برای راه‌حل دو دولتی ارائه کرده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که رهبران عرب را برای ارائه آن به بروکسل دعوت کنند.

او گفت: «تنها امید من، اراده قوی من، این است که باور کنم چنانچه اعراب پیشنهادی را روی میز بگذارند، اروپایی‌ها هم قاعدتا باید به فکر غلبه بر اختلافات بین خودشان بیفتند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که اروپایی‌ها به شدت دچار اختلاف شده‌اند. من به کشورهای عضو پیشنهاد خواهم کرد که از اعراب دعوت کنند تا به بروکسل بیایند و طرح خود را با ما در میان بگذارند، زیرا ما باید سعی کنیم رویکردهای خود را کنار هم بگذاریم.»

وی همچنین گفت که انتظار دارد چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایرلند، بلژیک، اسلوونی و مالت، ظرف یک ماه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه که برای آخرین گفتگوها درباره جنگ غزه به ریاض رفته است، به همتایان خود چنین یادآوری کرده: «مسئله به رسمیت شناختن (کشور فلسطینی) برای فرانسه تابو نیست، اما باید در یک راهبرد جهانی برای راه حل سیاسی دو کشور در نظر گرفت که برای هر دو طرف مفید باشد.»

دیگر خبرها

  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور