Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - با کمبود بار هویج در بازار قیمت آن نسبت به دو ماه گذشته ۱۵۰ درصد گران شد و این روزها تا ۳۲ هزار تومان هم در میوه‌فروشی‌های یزد عرضه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، کمتر کسی را می‌توان یافت که علاقه‌ای به میوه و سبزیجات نداشته باشد یا دلش نخواهد از میوه‌ها و صیفیجات متنوع بازار ولو کم مصرف نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گرانی‌ محصولات کشاورزی در چند سال اخیر به ویژه دوسال گذشته گریبان این بازار را هم گرفته و مردم را دچار سرگردانی و گاهی ناامیدی در خرید کرده چرا که از خرید ساده‌ترین میوه‌ها و صیفی‌جات هم محروم شدند.

گرانی‌ای که هر دفعه بهانه‌ای جدید برای آن یافت می‌شود گاهی افزایش قیمت کشت و برداشت محصول و هزینه کارگر و حمل‌ونقل و گاه خشکسالی، سرمازدگی، حضور دلالان و جدیدا هم که پای ویروس کرونا به میان آمده است و عمدتا دیواری کوتاه‌تر از کرونا برای انداختن تقصیر بی‌تدبیری‌ها به گردن وی یافت نمی‌شود.

تا جایی که به یاد داریم تمام پزشکان مصرف روزانه انواع میوه و سبزیجات را برای رشد و سلامتی بدن بسیار مفید و مؤثر می‌دانستند و همیشه توصیه به مصرف تازه انواع محصولات کشاورزی اولین داروی تجویزی پزشکان برای بیماری‌های مختلف بوده مگر در مواقع ضروری و بسته به نوع بیماری که مصرف میوه و سبزیجاتی بنا به دستور پزشک برای بیمار مورد نظر کمتر یا قطع شده است.

از طرفی بیشترین درمان غذایی که برای بیماری کرونا تجویز شده مصرف مایعات گرم مانند آش، سوپ، انواع داروهای گیاهی و به طور کلی میوه و سبزیجات بوده و اسمی از میوه یا سبزی خاصی آورده نشده که بخواهیم هویج را مستثنی کنیم و بگوییم هویج تنها دارای ویتامین خاصی است و تنها مصرف هویج درمان‌کننده این بیماری است و یا سایر میوه‌ها ویتامین هویج را ندارند.

گرانی سرسام‌آور میوه و نگاه‌های حسرت‌آلود مردم به میوه‌ها

از طرف دیگر به نظر می‌رسد بازار  محصولات مختلف کشور به ویژه میوه و سبزیجات که یکی از عمومی‌ترین کالای مصرفی مورد نیاز مردم هستند به سمتی دارد هدایت می‌شود که هر بار با یک بهانه‌ای دچار آشوب و نگرانی، آن هم آشوب برای مردم نه مسئولان شود.

در حال حاضر ساده‌ترین میوه‌ها هم تبدیل به یک کالای لوکس و گران قیمت شدند که دسترسی به آن‌ها برای عموم جامعه بسیار سخت شده و البته دود آن هم به چشم همین مردم می‌رود چرا که شاهد رشد خانواده‌ها بدون مصرف میوه و سبزیجات هستیم که به همین دلیل شاید در آینده به دلیل کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نسلی ضعیف و دچار  بیماری‌های مختلف باشیم.

موضوعی که این‌بار در ارتباط با هویج شاهد آن هستیم، هویجی که این روزها تنه به تنه موز می‌زند و سری در میان میوه‌ها بالا آورده و با قیمت عجیب خود دیگر جایی در رژیم غذایی مردم ندارد.

نرخ هویج تا دو هفته‌ آینده شکسته می‌شود

حسین مشرف، رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات استان یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: بازار هویج به صورت سراسری در کشور دچار کمبود و گرانی شده است.

وی گفت: امسال، خوزستان و شیراز به عنوان تأمین‌کنندگان هویج استان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی مقدار کمی از این محصول را زیر کشت بردند و از طرف دیگر به دلیل شیوع کرونا تقاضا بسیار زیاد شده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات استان یزد بیان کرد: تا یکی دو هفته آینده با به دست آمدن هویج اقلید وضعیت خوب و مقدار هویج فراوان‌تر شده و نرخ آن شکسته می‌شود.

هر کیلوگرم هویج در میادین میوه‌ و تره بار یزد 25 هزار تومان 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هویج کیلویی 25 هزار تومان در میادین عرضه می‌شود، بیان کرد: نسبت به دو ماه گذشته هویج کیلویی 10 تا 12 هزار تومان بوده که 140 تا 150 درصد گران‌تر شده است.

مشرف تشریح کرد: تره‌بار مانند کالاهای دیگر نیست که بتوان مدت طولانی نگه داشت، وقتی فراوانی باشد هم مغازه‌دار باید ارزان‌تر بدهد و هم میدان تره‌بار باید ارزان‌تر بدهد، که محصولات مصرف شود و در نتیجه قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت‌ میوه‌ها  آن‌قدر که باید پایین بیاید، کاهش نمی‌یابد و هر سال به بهانه کمبود، خشکسالی و سرماسزدگی با افزایش چند برابری محصولات روبه‌رو هستیم، گفت: شما قیمت‌ها را نسبت به سال‌های قبل مقایسه می‌کنید، بدون شک امسال همه محصولات گران‌تر از سال‌های قبل شده ولی کاهش قیمت میوه داشتیم اما نه نسبت به سال‌های گذشته بلکه نسبت به ابتدای ورود هر میوه و سبریجاتی کاهش قیمت را داشتیم.

ارزانی‌هایی که در سفره مردم تاثیری ندارد

رئیس این اتحادیه تشریح کرد: برای مثال بار خوب هلو سال گذشته کیلویی 7 یا 8 هزار تومان بوده ولی الآن بار خوب از 18 تا 20 هزار تومان است، شاید از نظر شما این قیمت زیاد باشد ولی از نظر ما چون همین هلو یک زمانی کیلویی 28 هزار تومان هم بوده قیمت آن 10 هزار تومان کمتر شده است.

وی گفت: با سرمازدگی یا خشکسالی یک محصول تا پایان سال زراعی، آن محصول در بازار کم و تقاضا زیاد است بنابراین قیمت‌ها بالا می‌رود.

با وجودی که الان برخی میوه‌ها نسبت به زمان ورود میوه به بازار و نوبرانه آن پایین‌تر آمده‌اند اما همچنان برای مردم قابل خرید نیستند و شاید تنها این قیمت تغییر قیمت خوشحالی برای طبقه متوسط به بالای جامعه را به دنبال داشته باشد.

قیمت هویج به صورت سراسری یکسان شود

طالبی یکی از فروشندگان میوه در سطح شهر در  مورد افزایش قیمت هویج اظهار داشت: تا جایی که ما می‌دانیم خشکسالی‌های مناطق خوزستان و شیراز و از طرفی افزایش سراسری تقاضای مردم به خاطر بیماری کرونا بازار را با کمبود و گرانی این محصول روبه‌رو کرده است.

وی گفت: تنها یک راه دارد که از این افزایش قیمت می‌توان جلوگیری کرد و آن این است که قیمت هویج را به طور یکسان سراسری کنند چرا که اگر اینگونه انجام ندهند هیچ‌وقت این محصول به مناطق دور دست و کم جمعیت نمی‌رسد.

این میوه فروش بیان کرد: اگر قرار باشد هر استانی برای خود نرخ‌گذاری کند همین هرج و مرج به دست می‌آید و زمانیکه نرخ هویج کیلویی 19 هزار تومان بود هم وقتی 10 کیسه هویج سفارش می‌دادیم تنها 3 کیسه ارسال می‌شد و می‌گفتند نیست که درست هم می‌گفتند واقعا نبود.

هر کیلوگرم هویج در مغازه‌های یزد 32 هزار تومان

وی گفت: در حاضر هویج در میادین 25 هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن در مغازه‌های سطح شهر 32هزار و 500 تومان است.

به نظر می‌رسد اگر این اپیدمی وجود نمی‌داشت صیفیجات گران نمی‌شدند یا باید به امید گران شدن بازار میوه و سبزیجات در آینده آن هم با ادامه ویروس کرونا یا وجود یک بیماری جدید باشیم.

در این میان دود گرانی بازار تنها به چشم مردمی می‌رود که مجبورند تحمل کنند و بهانه‌ها را بپذیرند به این امید که فرجی از آسمان‌ها بیاید.

انتهای پیام/785/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میوه و سبزیجات هزار تومان میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول