Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:32:08 GMT

واکنش سازمان سنجش به آمار انتخاب رشته

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۸۹۱۸

خبرگزاری آریا- آمار مطرح شده درباره انتخاب رشته نیمی از داوطلبان کنکور، تنها مختص انتخاب رشته‌های با آزمون سازمان سنجش است در حالی که علاوه بر این آمار، بخشی از داوطلبان در رشته‌هایی بر اساس سوابق تحصیلی و بخشی نیز در کد رشته‌های دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم فاطمه زرین آمیزی در پاسخ به این سؤال که چرا نیمی از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری 1400، انتخاب رشته نکرده اند؟ افزود: این اتفاق خاصی نبوده و ما در سال‌های گذشته نیز مشابه این آمار را داشتیم، آنچه در سایت سازمان سنجش همه ساله به عنوان شناسنامه آزمون سراسری منتشر می‌شود تنها برای انتخاب رشته‌های با آزمون و مختص سازمان سنجش است در حالی که ما هم انتخاب رشته با آزمون داریم و هم انتخاب رشته، رشته‌هایی که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند و هم انتخاب رشته دانشگاه آزاد (البته بجز 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی که با سازمان سنجش است) به صورت مجزا توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه انتخاب رشته‌هایی که پذیرش آن بر اساس سوابق تحصیلی است تا روز 5 شهریور ادامه دارد گفت: تا امروز حدود 66 هزار داوطلب برای رشته‌های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کرده‌اند که این عدد هم به 523 هزار 671 نفری که برای انتخاب رشته‌های با آزمون اقدام کرده‌اند اضافه می‌شود و آمار انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز باید به این عدد افزود.
وی با بیان اینکه امسال حدود 50 درصد انتخاب رشته سازمان سنجش انجام شده و پارسال هم همین طور بوده است و تفاوت چندانی ندارد گفت: یکی از دلایل اینکه تنها نیمی از داوطلبان کنکور در مرحله انتخاب رشته مشارکت می‌کنند این است که یکسری از داوطلبان تجربی به عنوان رقابتی‌ترین گروه آزمون به علت اینکه نتیجه دلخواه را کسب نکرده اند و تصور می‌کنند
نمی‌توانند در آن چهار رشته پرطرفدار پذیرش شوند، انتخاب رشته نمی‌کنند.

اعلام اسامی حدود 62 هزار داوطلب برای رشته‌های با شرایط خاص
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: اسامی 61 هزار و 719 داوطلب بر اساس انتخاب کد‌های دارای شرایط خاص منتشر شده است و داوطلبان با وارد کردن اطلاعات شناسنامه یا اطلاعات آزمونی خود می‌توانند نتایج معرفی به مصاحبه را ببینند که این تعداد معادل یک و نیم برابر ظرفیت رشته‌های با شرایط خاص دانشگاهی امسال است.
خانم زرین آمیزی با اشاره به اعلام نتایج رشته‌های دارای شرایط خاص آزمون سراسری 1400 در سایت سازمان سنجش افزود: این براساس انتخاب کد‌های دارای شرایط خاص مثل دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که دارای شرایط و حدنصاب‌های اعلام شده برای رشته‌های با شرایط خاص بودند تا یک و نیم برابر ظرفیت برای انجام مصاحبه و آزمون‌های تخصصی فراخوان شدند.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بعد از انجام مصاحبه و آزمون‌های تخصصی داوطلبان در این رشته‌ها و اعلام نمره این عده از داوطلبان؛ نتایج نهایی آنان همزمان با نتایج نهایی آزمون سراسری اواخر شهریور در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.
خانم زرین آمیزی افزود: هر داوطلب حداکثر به دو کد برای انجام مصاحبه معرفی شده است و داوطلبان برای مصاحبه باید حضور پیدا کنند حضور نیافتن برای مصاحبه به منزله انصراف از سایر مراحل گزینش تلقی می‌شود و مسلما در اعلام نتیجه نهایی اسامی این داوطلبان در رشته‌های شرایط خاص اعلام نخواهد شد.
وی با اشاره به شرایط قبولی در آزمون با شرایط خاص گفت: اگر داوطلبان در انتخاب رشته‌های خود در انتخاب‌های بالاتر شانس قبولی داشته باشند به رشته‌های با آزمون معرفی نمی‌شوند ضمن اینکه داوطلبان حداقل باید حد نصاب رتبه 6500 را که خود دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده است در زیر گروه مربوطه کسب کنند و شرایط عمومی مثل حداکثر 24 سال و شرایطی مثل دیپلم را که خود آموزش و پرورش اعلام کرده است دارا باشند.

اعلام نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد تا هفته آخر شهریور و نتایج نهایی تا هفته آخر مهر
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تعویق آزمون کارشناسی ارشد به دلیل شرایط کرونایی و برگزاری آن در مرداد بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به تعویق و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، زمان آزمون‌های عملی و شرایط خاص این آزمون و اعلام نتایج اولیه و نهایی نیز به همین نسبت به تعویق می‌افتد.
خانم زرین آمیزی با بیان اینکه ما از زمان برگزاری آزمون یک ماه تا 40 روز برای اعلام نتایج اولیه آزمون زمان نیاز داریم افزود: نتایج اولیه آزمون ارشد دهه اول شهریور در سایت سنجش منتشر می‌شود، بعد از آن داوطلبان فرصت انتخاب رشته خواهند داشت و با توجه به اینکه یک سری از رشته‌های آزمون ارشد دارای مصاحبه و شرایط خاص هستند و دانشگاه‌ها باید نتایج مصاحبه‌ها را به سازمان سنجش اعلام کنند تا ما بتوانیم نتیجه نهایی آزمون ارشد را منتشر کنیم.
وی با بیان اینکه اعلام نتایج نهایی تا حدی بستگی به زمان برگزاری آزمون‌های با شرایط خاص دانشگاه‌ها دارد، اما همکاران ما به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا نتیجه این آزمون در نهایت تا هفته آخر مهر اعلام شود تا اختلاف چندانی با سایر آزمون‌ها نداشته باشد و داوطلبان نوورود بتوانند با اختلاف کمی سال تحصیلی خود را آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، سخنگوی سازمان سنجش با تأکید بر اینکه نتایج نهایی آزمون سراسری هفته آخر شهریور اعلام می‌شود گفت: نتایج آزمون‌های کاردانی به کارشناسی و کاردانی فنی حرفه‌ای هم در هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان سنجش سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس سوابق تحصیلی رشته های با آزمون شرایط خاص انتخاب رشته آزمون سراسری نتایج نهایی اعلام نتایج دارای شرایط زرین آمیزی هفته آخر آزمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه تمدید شد

مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی پشت کنکوری ها که از ۹ اردیبهشت آغاز و مهلت آن تا امروز (۱۵ اردیبهشت) اعلام شده بود، تا روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد.

به گزارش ایسنا، داوطلبانی که در کنکور سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی my.sanjesh.org می‌توانند وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند.

همچنین، سایر افراد نیز می‌توانند از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تأیید کنند.

مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان نوبت‌های اول یا دوم آزمون سراسری سال جاری ضروری و اجباری است، یعنی همه باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آن‌ها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.

به گزارش ایسنا، بنابر آنچه که اعلام شده است، سوابق تحصیلی در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها در سال جاری دارای تأثیر قطعی ۵۰ درصدی است. این سوابق بر اساس نتایج آزمون‌های نهایی در سنوات و دوره‌های قبل و نوبت خرداد سال۱۴۰۲ و سال جاری تولید می‌شود. آزمون‌های نهایی امسال برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در بازه زمانی ۳۰ اردیبهشت تا ۲۹ خردادماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • کلید اولیه پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت
  • فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه تمدید شد
  • آمار داوطلبان دور دوم انتخابات
  • تمدید مهلت داوطلبان برای تأیید سوابق تحصیلی
  • کلید پنجاه و یکمین آزمون دستیار پزشکی فردا منتشر می‌شود