Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@12:00:29 GMT

کاشت هویج در ۱۲۰ هکتار از اراضی زیرکشت مشهد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۹۰۸۷

کاشت هویج در ۱۲۰ هکتار از اراضی زیرکشت مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در سال زراعی جاری ۱۲۰هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت هویج در ارقام مختلف قرار گرفت و همچنین برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزراع مشهد آغاز شده است.

سعید خوش قامت در این خصوص اظهار کرد: هویج به دلیل جایگاه خاصش در سبد کالایی خانوار و نقش موثر آن در امنیت و سلامت جامعه مورد تاکید این مدیریت قرار گرفته به طوری که علاوه بر حمایت کامل از کشاورزان در بهره‌گیری تکنولوژی روز در کاشت وبرداشت آن، تمهیدات جهاد کشاورزی مشهد در راستای تحقق این مهم کاشت هویج  بعد از بر طرف شدن سرما در بهار انجام و برداشت آن با توجه به تاریخ کشت در شهریور ماه انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برآورد و پیش‌بینی می‌شود که به‌طور متوسط از هر هکتار محصول زیر کشت در مشهد ۳۰ تن در هکتار و در ۱۲۰ هکتار ۳۶۰۰ تن محصول نهایی برداشت و در نقاط مختلف استان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در ادامه به فرایند تولید این محصول اشاره نموده و گفت: هویج در سال اول و فصل زراعتی اول برداشت می‌شود ودر راستای بذرگیری مطلوب درسال دوم مورد استفاده بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

خوش قامت تصریح کرد: سطح زیر کشت هویج در سال گذشته۹۰ هکتار و در سال جاری با سطح زیر کشت ۱۲۰ هکتار، مشهد حائز رتبه اول در سطح خراسان رضوی است.

وی متذکر شد: نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد در سطح زیر کشت هویج داریم و این باعث ایجاد اشتغال برای ۱۲۰ نفر به صورت دائم و ۲۰۰ نفر به صورت فصلی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عنوان کرد: با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر که برتمام محصولات تاثیرگذار بوده است این محصول مهم نیز به طور چشمگیری تحت تاثیر استفاده از روش‌های نوین آبیاری است بنابراین می‌طلبد توجه زیادی به روش‌های نوین آبیاری شود.

خوش قامت با بیان اینکه قیمت کنونی هویج در بازار، اندکی بالاتر از عرف معمول است، گفت:  با توجه به خشکسالی در کشور و همچنین مصرف بالای هویج به دلیل شیوع کرونا، عرضه و تقاضای این محصول برهم خورده و شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

وی ادامه داد: ارزش غذایی این محصول شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هاست که باعث شده هویج قمی یا زردک به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از آغاز برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزراع شهرستان مشهد خبر داد و بیان کرد: شهرستان مشهد به جهت بهره‌مندی از آب وخاک مناسب یکی از مناطق مستعد کشت خیار وقطب تولید این محصول در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود درسال جاری بالغ بر ۸۰۰۰ تن محصول خیار در  دراین شهرستان تولید شود که نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.

خوش قامت ادامه داد: ایجاد اشتغال برای محصول خیار۴۰۰ نفر به صورت ثابت و ۴۰۰۰ نفر به صورت فصلی است . استفاده از کارخانجات فرآوری خیار از جمله کارخانه خیار شور در سال‌های اخیر، مزیتی است که کشاورزان را به کشت این محصول ترغیب کرده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، وی گفت: در سال جاری سطح زیر کشت خیار در شهرستان مشهد  ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود هر هکتار بالغ بر  ۴۰ تن بازدهی محصول داشته باشد و در کل مزارع خیار مشهد بالغ بر ۸۰۰۰ تن میوه خیار برداشت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی هویج خيار جهاد كشاورزي مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد سطح زیر کشت نفر به صورت خوش قامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد محمدی زاده اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر بیان کرد: این شهر در ساحل خلیج فارس در منطقه دلوار قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهر‌های مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان دارد.

دیگر خبرها

  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود