Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، همزمان با هفته جهانی بزرگداشت مساجد خلیل الله باقی زاده رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: مساجد مراکز مذهبی وفرهنگی ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی، کتاب و مطالعه هستند.

او در خصوص نقش مساجد و ائمه جماعت در آشتی قشر جوان با کتاب افزود: مساجد یک نقش پایه‌ای در همه موارد دارند و حوزه فرهنگی یکی از آن شاخه‌هایی است که مساجد در آن می‌توانند پیشرو و تاثیرگذار باشند و به عنوان یک مرکز فرهنگی کتاب و مطالعه سودمند واقع شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان بیان داشت: ائمه جماعت نقش پیش قراولان این عرصه در سنگر مساجد را برعهده دارند و می‌توانند نمازگزارانی که به مسجد می‌روند را در حوزه‌های فرهنگی از جمله مطالعه تا حد زیادی دعوت و ترغیب کنند.

باقی زاده در مورد این که علل سردی جوانان و دوری آن‌ها از کتاب و کتابخوانی به مسائل اقتصادی باز می‌گردد یا مسائل اجتماعی تصریح کرد:همه این‌ها تاثیرگذار هستند، اما قبل از این که مسائل اقتصادی را دخیل بدانیم، قبل از این که مسائل اقتصادی در این دو، سه سال اخیر اوج بگیرد میانگین مطالعه در کشور ما پایین‌تر از حد استاندارد‌های جهانی بوده و همواره دغدغه دولتمردان حوزه فرهنگی بوده است.

اوافزود: مسئولینی که در حوزه فرهنگی فعالیت داشتند همیشه دغدغه این موضوع را داشته و در مصاحبه هایشان اشاره می‌کردند که آمار مطالعه در کشور ما پایین است ارقام و اعداد متفاوتی هم همیشه بیان می‌شد، از ۲ دقیقه تا ۱۴ دقیقه در روز که همین نشان دهنده این است که کار کارشناسی صحیحی در این حوزه انجام نشده تا یک میانگین واقعی از میزان مطالعه در کشور گرفته شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: بحث اجتماعی خیلی مهمتر است، در مدرسه، منزل و خانواده، در مساجد و یا جلسات متوالیان امر فرهنگی از صدا و سیما تا سازمان تبلیغات و ارشاد و دانشگاه‌ها همه باید فرهنگ  مطالعه را در جوانان ایجاد کنند.

باقی زاده تاکید کرد: کانون اصلی خانواده است یعنی اگر ما بر روی خانواده کار کنیم و خانواده آگاه باشد جوان خود را هم آگاه می‌کند و قطعاً این مسیر خیلی راحت‌تر پیش می‌رود ضمن این که مسائل اقتصادی هم همواره تاثیر گذار بوده بر روی قیمت و گرانی کتاب تاثیر داشته است.

او درپاسخ به این سوال که چگونه می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داد آیا آموزش خاصی در این زمینه لازم است افزود:در حال حاضر با وضع اقتصادی جامعه شرایط این کار مهیا نیست چرا که مردم رنج معیشت دارند و به همین خاطر در حوزه اقتصاد سبد فرهنگی خانواده‌ها بسیار کمرنگ شده و مردم از لحاظ اقتصادی کمتر توان تهیه کتاب، نشریات و مجلات را دارند و بیشتر تمایل به تهیه ضروریات زندگی را دارند به همین دلیل ترغیب جوانان به سمت کتاب و مطالعه کاری سنگین و طاقت فرسا است.

اوادامه داد: اگر در شرایط عادی و اوضاع اقتصادی بهتر بخواهیم کار کنیم، باید برنامه‌های مختلفی را در نظر بگیریم مثل مسابقات فرهنگی با جوایز مناسب که جوان را به مطالعه ترغیب کند یا در خیلی از کار‌ها می‌توان عامل کتاب خواندن را قرار داد مثلاً اگر مجوزی را می‌خواهد بگیرد شرط خواندن کتاب را در همان حوزه کاری قرار بدهند، اگر مجوز در حوزه اقتصادی می‌خواهد، شرط خواندن یک کتاب اقتصادی را برایش قرار بدهند یا در حوزه فرهنگی هم همین طور یک جا باید اشتیاق و بعضی جا‌ها که ضرورت دارد اجبار ایجاد کنیم فقط با ترغیب و تشویق و الگوی عملی بودن است که می‌توان هر چیزی را تبلیغ کرد چرا که در قرآن کریم هم آمده است مردم را به غیر از زبان هایشان بخوانید یعنی غیرمستقیم جوانان را به خواندن کتاب ترغیب کنیم.

باقی زاده گفت:در سوق دادن نسل جوان به سمت کتاب و مطالعه، همه اقشاری که تاثیر گذارند می‌توانند مهم باشند پدر و مادر، معلمین و روحانیون که تاثیر خوبی در جامعه دارند و مردم از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و یا شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و علمی که در سطح کشور مطرح هستند و مردم آن‌ها را قبول دارند باید وارد کار تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی بشنوند و برنامه‌های تبلیغی و مسابقات کتابخوانی منظم بگذارند این‌ها همه موثر هستند و نمی‌شود گفت چه کسی بیشتر موثر است همه آن‌ها باید وارد میدان شده و در ترویج این فرهنگ موثر باشند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کوهبنان درخصوص میزان تاثیرگذاری طرح ملی ایران قوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد (سه شنبه هاباکتاب) بیان داشت:این طرح‌ها به صورت مقطعی هستند و نمی‌توان گفت که تأثیر بنیادین می‌گذارند، اما این طرح‌ها باعث می‌شود تاثیرگذاری داشته باشد این که ما به صورت نمادین در سال یک یا دو هفته چنین برنامه‌ای را برگزار کنیم فقط نقش یک مسکن کوتاه مدت و زودگذر را دارد، اما اگر مکرر و مرتباً به فاصله‌های منظم و به بهانه‌های فرهنگی این کار را انجام بدهیم قطعاً می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او به میزان تاثیر احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: این کتابخانه ها، وقتی می‌توانند اثرگذار باشند که به روز باشند، در آن‌ها کتاب‌های قدیمی و با ظاهر کهنه و پوسیده و موضوعاتی که به درد جوانان نمی‌خورد را نبینیم تشکیلاتی وجود داشته باشد که این‌ها را به روز کنند. از نوجوانان، جوانان و کودکان ما نیازسنجی کنند و بفهمند که به چه چیزی گرایش دارند و علاقه آن‌ها در چه چیزی است تا بر آن اساس کتاب‌ها را به روز کنند و نیاز کودکان، نوجوانان و جوانان را در کتابخانه مساجد تامین کنند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مساجد استان کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی