Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله اعرافی در بازدید از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات و آیین رونمایی از دانشنامه مجازی ویکی پاسخ، گفت: میثاق ما و این مرکز مانند سایر بخش‌های مرتبط با مدیریت حوزه اسناد بالادستی و پیوست‌هایی است که در احکام ابلاغ شده است.

وی افزود: همه توصیه‌ها و راهبردهای مطرح شده در جلسات مختلف در نهایت در برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه گردآوری شده تا بر اساس آن بر مسیری مشخص حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: پیشران تحول و تطور علوم شبهات جدی و طرح سؤالات چالشی بوده تا متفکران را به اندیشه ورزی و چاره جویی‌های عالمانه وا دارد.

وی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات را یکی از پیشران‌های حوزه و علوم اسلامی دانست و گفت: در طول تاریخ تولیدات علمی بسیاری با منشأ سؤال به تألیف رسیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات باید پرسش‌های پیچیده و شبهات جدی را به عنوان نقطه عزیمت عموم ببیند و به بدنه حوزه منتقل کنند تا پژوهشگران و اساتید حوزه‌های علمیه به پاسخ دهی عمیق در مورد آن‌ها بپردازند.

وی با اشاره به اینکه الحاد نوین برگرفته از تطورات فلسفی و فناوری غرب است افزود: باید شبهات مرتبط با این نگاه به اساتید مطرح فلسفه در سطوح بالا گزارش شود تا ایشان به پاسخگویی در این زمینه‌ها بپردازند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: آینده پژوهی و پیش بینی در زمینه ارائه پاسخ به شبهات قبل از انتشار آن‌ها می‌تواند از ایجاد بحران‌های مختلف فکری و اجتماعی جلوگیری کند.

وی گفت: عرضه پاسخ به سؤال باید به شکلی قانع کننده و اطمینان بخش صورت گیرد، گفتمان قانع کننده باید دارای ادبیات درست و متناسب با شرایط روز باشد.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: در زمینه هوش مصنوعی اقداماتی از سوی حوزه و البته با کمک خیرین انجام گرفته است که در آینده نتایج آن اعم از اجتهاد با بهره گیری از این تکنولوژی مشاهده خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم تنظیم نقشه راه جامع برای مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات عنوان کرد: باید در این نقشه جامع توزیع کار، واسپاری مسؤولیت‌ها و شیوه‌های همکاری بین سازمانی به طور کامل نگاشته شود.

آیت الله اعرافی گفت: ظرفیت‌های مختلفی از قبیل مراکز پژوهشی، کرسی‌های درس خارج، مؤسسات حوزوی و... در حوزه وجود دارد که این مرکز می تواند جهت پیشبرد برنامه خود از آن‌ها بهره گیری نماید.

وی در پایان گفت: از راه اندازی تلویزیون اینترنتی پاسخ تی وی، خرسندیم و امید داریم با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای پیام/2258

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آینده پژوهی شبهات حوزه های علمیه اجتماعی مرکز مطالعات و پاسخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۶۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، میترا امین لو، مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار كرد: مالكیت فكری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسئله اقتصاد شكل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی كه در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب كرده اما گاهی در برخی حوزه‌ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: مالكیت فكری در سال‌های اخیر فقط به سمت اختراعات حركت كرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینكه قانون مالكیت صنعتی هنوز بعد از ۱۶ سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی‌رایت به قانون مالكیت صنعتی، روند كار به‌شدت كند شد و متأسفانه قانون کپی‌رایت نیز به‌طور كامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یك سری حوزه‌ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت‌های رقابتی جدی پیدا كردیم و این در حالی است كه نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلكه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالكیت فكری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه كشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یك سری كنوانسیون‌ها هم شكل گرفته تا همگرایی را زیاد كنند و به همین دلیل برخی كشورها به كنوانسیون‌های بین‌المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینكه تقریباً همه كشورهای دنیا به كنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند كشور معدود به این كنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است كه بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به‌صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاكچین نیز قوانین حقوق کپی‌رایت و مالكیت صنعتی را تغییر داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • رئیس شورای شهر: سال آینده نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل می‌شود
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • آینده مبهم ستاره بارسا: دی‌زربی هم او را نمی‌خواهد