انتقاد دوباره از حذف تعزیه در دانشگاه ها تا انتشار ردیف آوازی
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۸۱۴۱
محسن هاشمی، هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه و فارغ التحصیل رشته موسیقی از انتشار ردیفهای آوازی تعزیه در راستای باز زنده سازی و جلوگیری از فراموش شدن این آثار خبر داد.
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی هنرمند پیشکسوت تعزیه و عضو هیئت انتخاب آثار بخش شبیهخوانی بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی از کار روی یکی از ردیفهای آوازی تعزیه خبر داد و در این باره گفت: اگر قبول کنیم که تعزیه دارای سه رکن است، یکی از پایههای اصلی آن، موسیقی است زیرا تعزیه مبتنی بر موسیقی ردیف و دستگاهی ایران است و البته موسیقی توصیفی به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: تعزیه از جمله هنرهایی است که توانست در سالهای ممنوعیت موسیقی در کشور، موسیقی کلاسیک ایران و ردیف آوازی، با کمک تعزیه خوانها به عنوان حاملان اصلی آن، ادامه حیات دهد و در بین مردم شنیده شود. بعدها نیز نه تنها تعزیه خوانها چیزی از موسیقی تعزیه کم نکردند بلکه بر غنای آن نیز افزودند و ما بارها شاهد ان بودیم که ردیف آوازی این بخش توسط اساتید خوانده شد.
این هنرمند تصریح کرد: متاسفانه در دهههای اخیر این روند دچار تغییر شد به نحوی که برخلاف همیشه برخی از ردیفهای موجود در بازار، از تعزیه ضعیفتر هستند و میتوان گفت که از غنای کافی برخوردار نیستند این در حالی است که ما گوشههایی در تعزیه داریم که ما به ازای آن را تاکنون هیچکس نخوانده است.
هاشمی ادامه داد: من در یک بررسی متوجه شدم که تعدادی از ردیفهای آوازی این بخش به سمت فراموشی میرود و یا در حال از بین رفتن است. متاسفانه به نظر میرسد که حتی برخی از تعزیه خوانها نیز، قدر این نعمت را نمیدانند و به سمت موسیقیهای بازاری روی آوردهاند.
او افزود: در گذشته بسیاری از ردیف خوانها، از تعزیه برداشت میکردند اما متاسفانه امروز این مسیر بالعکس شده است به همین خاطر من سعی کردم که آنچه را باقی مانده، نشر دهم تا این گنجینه ماندگار شود.
این هنرمند پیشکسوت، کار را در مراحل پایانی خواند و گفت: هم اکنون در مراحل پایانی کار قرار داریم البته قرار بود که این آثار تا قبل از ماه مبارک محرم به پایان برسند اما به دلیل اوج گرفتن بیماری کرونا، برنامهریزیها دچار مشکلاتی شد.
هاشمی خواستار توجه اهالی فرهنگ و هنر به تعزیه شد و اظهار کرد: در روزگار ما، بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، که دغدغه وضعیت کشور را دارند، از هنرهای سنتی و آیینی غافل شدهاند تا جایی که شاهد هستیم، دانشجویان رشته تئاتر، نمایش و موسیقی از تعزیه اطلاعات اندکی دارند و این بسیار زشت و ناراحت کننده است.
او جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی را فضایی برای ادامه حیات تعزیه خواند و تاکید کرد: اگر همت افرادی نظیر استاد فتحعلیبیگی که دغدغه آیینهای ایرانی را دارد، نبود، شاید تا امروز نامی نیز از تعزیه باقی نمیماند. در واقع همین که در یک جشنواره فضایی برای تعزیه مد نظر قرار میگیرد، به معنای این است که هنر تعزیه هنوز زنده است و نفس میکشد.
این هنرمند، دیدن تعزیه را برای اقشار مختلف هنرمندان ضروری دانست و گفت: دیدن تعزیه برای دانشجویان، پژوهشگران، هنرمندان و افراد مختلف بسیار مفید است، زیرا شاید دیدن این آثار به ایجاد جرقهای منجر شود که به نشر آثار فاخری بیانجامد بنابراین باید برگزاری چنین جشنوارههایی را غنیمت بدانیم.
هاشمی از حذف درس تعزیه در دانشگاه، انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که درس تعزیه از دروس دانشگاهها حذف شده، ما چه باید بکنیم؟ و اساسا باید این تظلم خواهی را به کجا ببریم؟ سوال من این است که آیا از تعزیه غنیتر و فاخرتر در هنرهای نمایشی وجود دارد؟
او، تعزیه را نیازمند فضایی ثابت برای اجرا دانست و اظهار کرد: برگزاری جشنوارههایی نظیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی بسیار خوب است اما ما برای تعزیه نیازمند یک محل ثابت و مختص به آن هستیم. متاسفانه تهران با تمام گستردگیاش، و در شرایطی که داعیه ام القرای جهان اسلام بودن را دارد، هنوز یک فضای ثابت و یک تکیه برای تعزیه ندارد به همین خاطر اغلب هنرمندان این عرصه مجبورند که کار خود را در کنار خیابان یا پارکها اجرا کنند.
این هنرمند، تعزیه را نیازمند بستر مناسب، و پوشش رسانهای خواند و گفت: ما نیازمند یک بستر هستیم اما متاسفانه رسانههای ما به خصوص صدا و سیما، امروز با تعزیه قهر هستند در حالی که مردم ما باید تعزیه را از رسانه ملی تماشا کنند اما اینچنین نیست.
هاشمی تصریح کرد: امیدوارم که دانشجویان تئاتر، نمایش و موسیقی و هنرمندان بیشتری در جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی حضور پیدا کنند و به تماشای آثار بپردازند و دیدن آثار صرفا مختص شرکتکنندگان نباشد زیرا دیدن و در جریان کار قرار گرفتن، موجب ارتقای کیفیت هنر میشود و چه بسا اگر دانشجویان با دقت این اجراها و غنای آن را ببینند، بتوانند به یک منبع الهام برای اجرای کارهای فاخرتری دست پیدا کنند.
بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی از 9 آذر ماه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تعزيه نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی نمایش های آئینی و سنتی جشنواره نمایش تعزیه خوان خوان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۸۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
« نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
۲ آلبوم «نئوتنالیتی» اثر سیاوش دمیریان و «قاوال مکتبی» با هنرمندی خدایار خدادوست عنوان ۲ آلبومی هستند که به تازگی در دسترس مخاطبان موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران قرار گرفته است. به گزارش مهر، آلبوم های «نئوتنالیتی» و «قاوال مکتبی» ۲ پروژه جدید در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی هستند که با هنرمندی سیاوش دمیریان و خدایار خدادوست در قالب ۲ اثر مجزا منتشر شده اند. «نئوتنالیتی» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های منتشر شده حوزه موسیقی است که با هنرمندی سیاوش دمیریان و در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. آهنگسازانی چون محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. «چند سال پیش» به آهنگسازی مهران روحانی، «بلوهانس» به آهنگسازی رضا والی، «فانتزی» به آهنگسازی محمدسعید شریفیان، «۹ هایکو برای پیانو» به آهنگسازی مهسا سیاوشی، «لونتیک» به آهنگسازی فریبا علیپور، «الژی» و «۳ اسکچ برای پیانو» به آهنگسازی امیر علوی از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند. آلبوم «قاوال مکتبی» نیز با هنرمندی خدایار خدادوست اثری در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان است که در قالب پروژه بی کلام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. «مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر- کند»، از جمله آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. این پروژه موسیقایی چندی پیش موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم شده بود. کانال عصر ایران در تلگرام