Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:37:39 GMT

نگاهی به فردیت در شعر معاصر

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۸۶۱۰

نگاهی به فردیت در شعر معاصر

ایسنا/اصفهان «فردیت در شعر معاصر» نام کتابی است که از سوی نشر گفتمان اندیشه معاصر منتشر شده و اخیراً به چاپ دوم رسیده. این کتاب، به بررسی موضوع «فردیت» در شعر نیما یوشیج، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد می‌پردازد.

منیر سلطان‌پور، نویسنده کتاب «فردیت در شعر معاصر» به ایسنا می‌گوید: همیشه اشعار فارسی را دقیق و عمیق می‌خواندم و وقتی شعر دوره کلاسیک را با معاصر مقایسه کردم، متوجه شدم که تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه می‌دهد: از همان زمان شروع به یادداشت‌برداری کردم تا دریابم که این تفاوت و تمایز در چیست و حاصل پژوهش من این بود که فردیت، یکی از فصول ممیز شعر کلاسیک از شعر معاصر است.

این نویسنده، در پاسخ به این سؤال که چرا شعر «سهراب»، «فروغ»  و «نیما» را برای بررسی مسئله فردیت در آثارشان انتخاب کردید؟ اظهار می‌کند: نیما به این دلیل که تئوریسین شعر معاصر بود و در اصل، «نامه‌های همسایه» و تئوری‌های این شاعر باعث شد که من در این زمینه مطالعاتم را آغاز کنم. فروغ به این خاطر که زن مدرنی بود و فردیت در شعرش موج می‌زد و سهراب را هم جایگزین شاملو کردم، به‌این‌علت که قصد داشتم بدانم اندیشه عرفانی او با فردیت منافاتی دارد یا خیر.

سلطان‌پور با اشاره به بخش‌هایی از محتوای کتاب «فردیت در شعر معاصر» توضیح می‌دهد: بخش اول این کتاب را به مطالبی اختصاص دادم که به موضوع فردیت در ادبیات پرداخته‌اند و در ادامه، به شعر دوره مشروطه که حد واسط شعر معاصر و کلاسیک بوده اشاره کردم. در شعر مشروطه قالب تغییری نکرده اما کلمات تغییر کرده‌اند.

او می‌افزاید: در واقع یکی از ویژگی‌های فردیت این است که نویسنده یا شاعر دیگر از روی دست بقیه نمی‌نویسد، بلکه به محیط پیرامون خود توجه دارد و کلماتش را هم از همین محیط می‌گیرد.

به گفته این نویسنده، مهمترین ویژگی‌های فردیت عبارت است از عینیت‌گرایی، جزئی‌نگری، طرد جهان‌بینی اسطوره‌ای، صبغه اقلیمی با رویکرد جهانی، پیوستگی موضوعی، تقیّد به زمان و مکان و آمیختگی با زبان گفتار که این ویژگی‌ها در ادبیات سنّتی، یا مشاهده نمی‌شود و یا اگر وجود دارد، به صورت ناقص است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تازه های کتاب شعر معاصر ایران ادبيات نیما یوشیج فروغ فرخزاد سهراب سپهري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، در ادامه رقابت‌های مرحله نهایی لیگ دو فوتسال کشور، تیم مقاومت قزوین امروز در بازی خارج از خانه به مصاف تیم مهداب هلیل جیرفت رفت و با حساب ۵ بر ۲ به برتری رسید و به صدر جدول صعود کرد.

اتحاد قزوین تنها نماینده استان در لیگ مناطق کشور

مرحله دوم مسابقات فوتبال نوجوانان کشور قرعه کشی شد و تیم اتحاد قزوین تنها نماینده استان در این رقابت‌ها است.

این مرحله از رقابت‌ها با شرکت ۲۶ تیم بصورت مجتمع از فردا در مشهدآغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • (ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • نگاهی به مجموعه «حشاشین»