Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که بر اساس قانون، برق باید در بورس انرژی عرضه شود، گفت: هم‌اکنون تنها سه درصد برق تولیدی کشور در بورس انرژی معامله می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی نقوی درباره‌ی ارزش معاملات برق در بورس انرژی گفت: از ابتدای امسال تا 30مرداد، بیش از پنج میلیارد کیلووات ساعت به ارزش 298میلیارد تومان در بورس انرژی دادوستد شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، از لحاظ حجمی 44درصد و از نظر ارزشی 70درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، برق باید در بورس عرضه شود؛ اما تنها سه درصد برق در بورس انرژی معامله می‌شود.
نقوی با اشاره به این‌که از نظر قانونی زیرساخت‌های معامله برق در بورس انرژی مهیا است اضافه کرد: زیرساخت قانونی و فنی، برای عرضه همه برق تولیدی در بورس فراهم است ضمن اینکه بورس انرژی ایران آمادگی دارد کل برق تولیدی کشور چه مصرف داخلی و چه صادراتی را در بورس عرضه کند.
وی گفت: باید دلایل عرضه نشدن برق در بورس انرژی را در وزارت نیرو جست‌وجو کنیم، زیرا عمده معاملات برق، خارج از بورس معامله می‌شود و سیاستگذار و تنظیم گر بازار برق، وزارت نیرو و شرکت توانیر است.
نقوی هم‌چنین تصریح کرد: شرکت‌های توزیع، برق خود را از نیروگاه‌های برق در بازار شبکه و خارج از بورس خریداری می‌کنند، در حالیکه باید از طریق بورس خریداری شود.
وی با بیان اینکه طبق مقررات بالادستی، مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات باید برق خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند اضافه کرد: از بیش از 700 مصرف کننده بزرگ، بالغ بر 400 مصرف کننده، کد بورسی دریافت کرده اند، اما متاسفانه وزارت نیرو امکاناتی فراهم کرده تا قرارداد دوجانبه خارج از بورس انجام شود که این موضوع با مصوبات هیئت دولت مغایریت دارد و سبب شده تا بازار مصرف کنندگان بزرگ به صورت واقعی شکل نگیرد و بازار غیرشفاف قرارداد‌های دوجانبه تشکیل شود.
نقوی تصریح کرد: به دلیل تامین نشدن نقدینگی توسط توانیر، معاملات برق شرکت‌های توزیع، از سال 1398 متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، مدیرعامل بورس انرژی ایران، در پایان گفت: مهم‌ترین مزیت عرضه برق در بورس انرژی، کشف قیمت، شفافیت و معافیت از مالیات و کاهش دخالت دولت در بازار است. اگر ما سازوکار کشف قیمت برق را در بورس بپذیریم صنعت نیروگاهی کشور در بلندمدت سودآور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه توسط بخش خصوصی فراهم می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت نیرو برق بورس انرژی برق در بورس انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم