Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:31:35 GMT

ضرورت تغییر ساختار برای دستیابی به اهداف

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۰۸۶۵

ضرورت تغییر ساختار برای دستیابی به اهداف

یادداشتی ۲ شهریور به قلم رامین مهمانپرست در روزنامه اعتماد منتشر شده است. در این یادداشت می خوانیم: شهروندان از دولت جدید می‌خواهند تا با توجه به رونق تولید و ایجاد اشتغال در مسیر اصلاح وضعیت اقتصادی که بخش مهمی از آن نیز به سیاست خارجی بازمی‌گردد وعده‌های خود را عملی سازد. در همین راستا اگر دولت جدید خواهان بهبود وضعیت اقتصادی است، ضرورت دارد که دستیابی به برخی اهداف را در سیاست خارجی در دستور کار قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این اهداف، احیای توافق برجام است. بسیار مهم است که گام‌هایی جدی در مسیر لغو تحریم‌ها در همان مسیر و چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند برداشته شود و از این چارچوب و اصول استفاده شود تا مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شود. لغو تحریم‌ها و بازگشتن شرایط تجاری ایران به وضعیت عادی می‌تواند عاملی تاثیرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد. از سوی دیگر آزادسازی نقل و انتقال مالی، فراهم شدن امکان انتقال دانش فنی، ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای بهبود وضعیت تولید در کشور از جمله اهدافی است که دستیابی به آنها در سایه توجه به چارچوب و اصول مدنظر مقام معظم رهبری می‌تواند امکان‌پذیر باشد. در صورتی که طرف مقابل بخواهد مسیر دیگری را در پیش بگیرد و به جای تمرکز بر احیای برجام، مرتبا شرط و شروط جدید بگذارد، شرایط تفاوت خواهد داشت و در این صورت دیگر نباید کشور را معطل لغو تحریم‌ها و احیای برجام نگه داشت.
در کنار این موضوع لغو تحریم‌ها -که باید همه تلاش‌های ضروری برای لغو آن صورت گیرد و تنها مانع‌گذاری طرف غربی ممکن است مانع آن شود- باید همزمان تقویت روابط دوجانبه با دیگر کشورها به ویژه همسایگان در دستور کار قرار گیرد. باید همسایگان را در اولویت اول قرار داد و همین‌طور با کشورهایی که می‌توانند منافع ملی ایران را تامین کنند ارتباط گرفت. برای این ارتباط نیز ضرورت دارد که استراتژی بلندمدتی تعریف شود و مشخص گردد که با هر کدام از این کشورها در چه زمینه‌ای باید روابط را تقویت کرد تا به نفع اقتصاد ایران باشد. در این شرایط می‌توانیم از طریق برقراری ارتباط‌های دوجانبه و تقویت این ارتباط‌ها وضعیت دیپلماسی را بهبود بخشیم و از این دیپلماسی برای بهبود وضعیت اقتصادی بهره جوییم.
برای اینکه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بتواند این پویایی و تحرک لازم را به دست آورد باید چند اقدام اساسی صورت گیرد: 
الف- تغییر ساختار وزارت خارجه: ساختار فعلی وزارت امور خارجه ساختاری ناکارآمد است و با این ساختار امکان دستیابی به اهدافی که بالاتر بر شمرده شد، وجود ندارد. باید این ساختار به نحوی تغییر کند که تقسیم‌بندی‌های موضوعی جایگزین تقسیم‌بندی‌های فعلی شود و روابط با کشورهای منطقه و همسایگان در اولویت قرار بگیرد تا از این طریق، امکان تامین منافع اقتصادی کشور نیز فراهم آید. این تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای باید براساس ویژگی‌های کشورها انجام شود.
ب- اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی: در کنار تغییر ساختار، آنچه ضروری می‌نماید تغییر اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی به عنوان مجری سیاست‌هاست. این دستگاه باید برخلاف گذشته نگاهی جدی به دیپلماسی اقتصادی داشته باشد و این تغییر اولویت پیش‌نیازهایی دارد. یکی از این پیش‌نیازها به کار گرفتن کارشناسان مجرب در حوزه دیپلماسی اقتصادی است که هم در تهران و در ستاد وزارت خارجه از آنها بهره‌گیری شود و هم در سفارتخانه‌ها امکان استفاده از توانایی‌های آنان به وجود آید. وجود چنین متخصصانی باعث خواهد شد راه برای فعالیت بخش خصوصی نیز در تجارت بین‌المللی هموار شود.
ج- ارایه امکانات به وزارت خارجه: وزارت امور خارجه برای دستیابی به این اهداف، نیاز به بودجه و امکاناتی دارد که اگر این امکانات فراهم نیاید، دستیابی به این اهداف سخت می‌نماید. برای همین منظور لازم است که دولت حمایت کافی و ضروری را از این نهاد به عمل آورد و در مقابل وزارت امور خارجه نیز به سرعت شایستگی خود را برای دریافت امکانات بیشتر و ارایه کارایی بیشتر به اثبات برساند. 
علاوه بر این موارد، در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیاز است که ساز و کاری مشخص از سوی نهادهای بالادستی تعریف شود و تمام سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار در این زمینه ضروری است که با هماهنگی کامل این مساله را پیش ببرند. در این میان نقش وزارت امور خارجه به عنوان نهادی که فرماندهی امر دیپلماسی را برعهده دارد که باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و امور را به درستی مدیریت کند قابل توجه است. در اجرا نیز سازمان‌های تخصصی باید به کمک وزارت خارجه بیایند تا امور به درستی و براساس کار کارشناسی پیش برود. اگر این هماهنگی‌ها به وجود آید و حمایت لازم از سوی دولت جدید صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود که شاهد تحولی جدی و بزرگ در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه وضعیت اقتصادی لغو تحریم ها بهبود وضعیت سیاست خارجی وزارت خارجه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت آیت الله رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 6091501 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • بررسی اضافه شدن نام «خلیج فارس» به استقلال/ اولیایی:مالکان جدید باشگاه اول طرح توسعه ارائه بدهند
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی