Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-بهارستانی ها امروز به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و موافقان و مخالفان به بیان اظهارات خود پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اظهارات موافقان

فاطمی امین جوانی انقلابی و تحول گراست
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی و تحول گراست، گفت: فاطمی امین در برنامه های خود ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمین را مورد هدف قرار داده است.
سیدکاظم موسوی در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: وزارت صمت وزارتی بزرگ و عریض و طویل است و با توجه به ماموریت های این وزارتخانه آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای وزارت است.
نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی، تحول گرا و مداق است. برنامه های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور تعبیه شده است.
وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی صمت در برنامه های خود به دنبال انسجام، تعادل منطقه ای از طریق حمایت از زیرساخت ها و برقراری مشوق های متناسب با رعایت اصول آمایش سرزمین، پرداخت و دنبال ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمین است. این مسائل به خوبی در برنامه آقای فاطمی امین پیش بینی شده و در کمیسیون های تخصصی مجلس نیز چکش کاری شده است.
موسوی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو، معادن، فلزات و سایر موضوعات مرتبط با کالاهای اساسی و معیشت مردم توجه ویژه ای خواهد داشت، مردم در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا گرفتار شده اند و بسیاری از واحدهای تولیدی راکد شده است که وزیر پیشنهادی برای این شرایط برنامه هایی ارائه کرده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: برخی از واحدهای تولیدی دنبال سرمایه در گردش و برخی دنبال مواد اولیه هستند که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه مشخصی برای این واحدها در نظر گرفته است.

فاطمی امین در مقابل شبکه فساد قاطعانه می‌ایستد
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد.
خلیل بهروزی فر در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مشکلات معیشتی که در دولت یازدهم  و دوازدهم به وجود آمد، نمایندگان نگران این موضوع هستند و از دغدغه‌هایشان می‌گویند اما فاطمی‌امین با برنامه‌ریزی این مشکلات را حل خواهد کرد.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع کالاهای اساسی در حوزه کشاورزی این کالاها با ارز تأمین می‌شود و این موضوعات به وزارت جهاد مرتبط می‌شود.
وی به ویژگی‌های فردی وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد و ادامه داد: فاطمی امین بسیار خروجی‌گرا و نتیجه‌محور است و حرف کلی نمی‌زند، کلی‌گویی نمی‌کند و پروژه‌ها را تعریف کرده و پروژه‌ها بر اساس زمان و مکان مشخص شده و از آنجا که پروژه‌ها و برنامه‌ها را تعریف کرده است مجلس می‌تواند با بعد نظارتی خود تمام این پروژه‌ها را پیگیری کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اشراف کامل وزیر پیشنهادی بر روی موضوعات اقتصادی، تصریح کرد: وی دارای چارچوب و ضوابط کاری مشخص و با برنامه است و اعتقاد عمیق به سیستم کنترل، نظارت و پایش دارد و همه را برای تحقق این موضوع بسیج می‌کند؛ عضو فعال تیم آقای رئیسی بوده است.
بهروزی‌فر بیان کرد: فاطمی امین پاکدست، ساده زیست، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص و دارای تجارب بسیاری است. وی هم در بخش صنعت تجربه دارد و هم تجارت، اتکاء قاطعانه به اصول و ارزش‌های انقلابی دارد و دارای فرهنگ بسیجی است و دیدگاه وی فرهنگ ایثار، فداکاری، میدانی و جنگ با اقتصاد است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: وی دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد. لازمه مبارزه با فساد اقتصادی رأی نمایندگان است که وی بتواند با پشتوانه قوی با فساد مبارزه کند.
وی با اشاره به برنامه‌های اشاره شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت مطرح کرد: ساختار و محتوای برنامه ارائه شده ناشی از مشکلات اصلی صنعت، معدن و تجارت است و با اسناد بالادستی مطابقت دارد. برنامه وی جامعیت دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وی برنامه خود را به صورت عملیاتی وزارت صمت را در 5 طرح تقسیم‌بندی کرده است، کوتاه‌مدت، بلندمدت و تحولی، برنامه‌های بخشی مانند خودرو، معدن، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، برنامه‌های استانی و شهرستانی، برنامه‌های بین‌المللی که کشورها را در 4 گروه تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی کرده است.
بهروزی‌فر با اشاره به محتوای برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت مطرح کرد: پیش‌بینی افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی به میزان دو برابر طی 4 سال، تنوع‌بخشی به روش‌های تجاری از جمله تأمین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری در مقابل صادرات و یا با استفاده از ارز اشخاص، ایجاد کانال بانکی با کشورهای اولویت‌دار و هدف و کشورهای همسایه، استفاده از ظرفیت معاهده‌های چند جانبه مانند اوراسیا، انعقاد قرارداد قرنطینه کشاورزی با کشورهای هدف، رفع کارگاه‌های لجستیکی و مسیرهای حمل و نقل با کشورهای کم تأثیر در تحریم از جمله برنامه‌های فاطمی امین است.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اهداف و راهبردهای فاطمی امین در برنامه‌های خود افزود: رشد ارزش افزوده صنعت حدود 6.2 درصد، رشد ارزش افزوده معدن 10.5 درصد، رشد ارزش افزوده بازرگانی 1.5 درصد، اشتغال 13 میلیون نفر، تولید خودرو 3 میلیون دستگاه ، تولید لوازم خانگی بزرگ 24 میلیون دستگاه، حفاری‌های اکتشافی معادن 2 میلیون متر، استخراج معادن 700 میلیون تن، صادرات غیرنفتی 70.1 میلیارد دلار، پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالاها 90 درصد از اهداف فاطمی امین است، نتیجه‌گیری اقتصادی به رتبه 40 خواهد رسید.

فاطمی امین توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه صنعت را دارد
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت صمت علاوه بر قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی، توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف صنعت را نیز دارد.
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: مخالفان وزیر پیشنهادی صمت نکاتی را درخصوص نگرانی های خودشان بیان و پیشنهاداتی ارائه کردند که عمدتاً به دلیل احساس عدم توانایی اجرایی ایشان است و طبیعی است هر کسی حتی موافق ایشان هم پیشنهادات و نظرات تاکیدی و اصلاحی خواهد داشت، اما آقای فاطمی امین علاوه بر داشتن قدرت و توان ایده پردازی و روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی که لازمه تصدی وزارت در هر کشوری است، عملکرد اجرایی قابل توجهی در دوران حضور در ریاست جمهوری داشته است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: وزیر پیشنهادی صمت در دوران حضور در نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن ابزار اجرایی و تنها با نگاه فرابخشی و با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف موفقیت های خوبی به دست آورده است.  درخصوص خودروهای دوگانه سوز در مدت محدود مسئولیت خود، تعداد خودروهای دوگانه سوز را از نزدیک به صفر به یک میلیون دستگاه رساند. همچنین در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده خودرو عملکرد قابل توجهی داشته است. همچنین در وزارت صمت و آستان قدس رضوی نیز اقدامات تحول گرایانه خوبی داشته است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت دانش بنیان موفقی را با وجود مخالفت ساختار سنتی، راه اندازی کرده و با استفاده از بسیج بخش غیردولتی و منفک از آستان قدس در زمینه زنجیره تامین و فعال کردن بخش های اقتصادی گام برداشت، به نحوی که درآمد 3 میلیاردی را در مدت زمان مشخصی به بیش از 30 میلیارد تومان رساند. لذا ایشان توانایی اجرایی برای پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف را دارد.
فرهنگی با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: ایشان یک نموداری از برنامه های خود به کمیسیون ها ارائه کرد که دارای برنامه های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان 1400 چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال های آینده نیز چه برنامه هایی مدنظر دارد. از طرفی درخصوص تامین نیازهای ضروری نیز مقرر شده با همکاری آقای ساداتی نژاد اقلام ضروری را به دست مردم برسانند. با تشکر از 194 نفر از نمایندگانی که برای موافقت با وزیر پیشنهادی صمت ثبت نام کردند.

فاطمی امین برای مهمترین مسائل اقتصادی برنامه‌های کوتاه مدت ارائه کرده است
نماینده مردم شهرکرد در مجلس بیان کرد: فاطمی امین به درستی مهمترین مسائل اقتصادی 1400 را شناخته و برای آنها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است.
احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز در موافقت با برنامه‌های سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این روزها دنیا این صحنه‌ها را می‌بیند، اینجا ایران اسلامی است که مردم سالاری دینی با نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب  اسلامی شکل گرفت و قدرت را به مردم سپرد تا با انتخاب نمایندگان خود مجلس شورای اسلامی را در رأس امور بنشانند. شما نمایندگان ملت با موافقت‌ها و مخالفت‌های آزادانه خود قدرت مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشاندید. مجلس انقلابی که حتی هیچ ابایی از مخالفت و نقد امنیتی‌ترین وزیر کابینه دولت را ندارد، مشفقانه او را نقد می‌کند، قاطعانه آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطالبه می‌کند و حقوق مردم را از آن استیفا خواهد کرد و شجاعانه بر او نظارت خواهد کرد.
نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صلوات خدا بر امام و شهدا و درود بر امام خامنه‌ای که حکیمانه کشور را در نقطه جهش به سمت تمدن نوین اسلامی قرار داده است و درود بر ملت قهرمان، مقاوم و صبور ایران اسلامی که بر ما منت گذاشته‌اند تا خادمشان باشیم، اگر روزی دانشجویی در محضر امام خود دغدغه‌مند درد و دل کرد که جنگ را با 20 ساله‌ها بردیم و اقتصاد را با 60 ساله‌ها باختیم و امام مقتدای ما با ابلاغ بیانیه گام دوم فرصت را برای نقش‌آفرینی جوانان فراهم کرد  رئیس جمهور محترم آبرویش را به میدان آورد تا با سپردن امور اقتصاد دولت به یک تیم جوان در شرایط جنگ اقتصادی ، دولت جوان حزب‌اللهی را تشکیل دهد و به امامش لبیک می‌گوید امروز ما نمایندگان ملت وظیفه داریم با اعتقاد خود فرصت خدمت صادقانه را به این تیم جوان اقتصادی بدهیم و البته با نظارت مستمر خود ضمن یاری آنها، حقوق ملت را مطالبه کنیم.
وی اظهار داشت: یکی از این جوانان عزیز، دکتر سید رضا فاطمی امین است، برنامه عملیاتی ایشان در حل مسائل وزارتخانه و سابقه اجرایی درخشان ایشان مخصوصاً در کار تحولی خارج کردن خودروهای فرسوده و نگاه راهبردی ایشان سبب شده است تا امروز در محضر شما همکاران ارزشمند از برنامه‌های ایشان دفاع کنم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان  کرد: ابتدا به 3 نقطه قوت برنامه وزیر پیشنهادی که در گزارش معاونت نظارت مجلس آمده است اشاره می کنم، 1- رعایت چارچوب و اصول برنامه‌ریزی، 2- انطباق کامل برنامه با شرح وظایف قانونی وزارتخانه، 3- تفکیک اقدامات به دو دوره کوتاه مدت و میان مدت و تعریف آنها به صورت پروژه‌های عملیاتی؛ در ارزیابی برنامه ایشان معاونت نظارت مجلس به 4 نکته تسریع دارند: 1- تناسب برنامه‌های ایشان با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود که در راستای آنها حل مسئله آنها برنامه عملیاتی ارائه داده است، 2- با نگاه واقع‌گرایی و با توجه به شرایط و امکانات موجود برنامه ارائه شده است، 3- صراحت در برنامه‌ها دیده می‌شود، 4- مهمتر از همه شفافیت در اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت که در برنامه عملیاتی ایشان دیده می شود به گونه‌ای که مجلس می‌تواند در نظارت‌های خود تحقق اهداف را رصد و ارزیابی کند.
راستینه تأکید کرد: این گزارش یعنی ایشان از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف که اساساً قابل ارزیابی نیست پرهیز کرده و با این اقدام خود را در مقابل ارزیابی شما نمایندگان ملت قرار داده است. به برادر عزیزم جناب آقای مطهری که مخالف صحبت کردند و فرمودند این وزارتخانه مرد میدان می‌خواهد عرض می‌کنم اگر به اعداد معناداری که موافق اول، برادر عزیزم آقای بهروزی‌فر اعلام نموده‌اند دقت فرمایید ایشان در یک اقدام شجاعانه رشد ارزش افزوده صنعت را از 1.8 درصد در سال 99 به 6.9 درصد در افق 1404 اعلام کرده است. توجه کنید تأیید خواهید کرد که تنها مردان میدان شفاف و باجسارت و با توان عملکردی در برنامه عملیاتی می‌تواند اینگونه شجاعانه هدف‌گذاری کرده و  خود را در برابر قضاوت ملت و شما نمایندگان قرار دهد و مطمئنا در مطالباتمان این را از برادر عزیزمان دکتر فاطمی امین مطالبه خواهیم کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: تسلط دکتر فاطمی امین در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی در سطوح مختلف از نقاط قوت ایشان است، ارائه 5 سطح برنامه نشان از این مسئله مهم دارد، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت با ارائه پروژه‌های تحولی، برنامه‌های استانی و شهرستانی، برنامه‌های بخشی و برنامه‌های بین‌المللی. ایشان به درستی مهمترین مسائل اقتصادی 1400 را شناخته و برای آنها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است، همه می‌دانیم 3 مسئله ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه باید در کوتاه مدت برایش علاجی کرد وگرنه این فریادهای ما در دفاع از ملت بی‌فایده خواهد بود.
وی بیان  کرد: وزارت صمت نقش مهمی در ثبات بازار ارز و تنظیم بازار دارد. دکتر فاطمی امین تلاش کرده این را به درستی تشخیص دهد و اولویت‌های کوتاه مدت برنامه‌ای‌اش را بر تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید قرار دهد، همه می‌دانیم با افزایش صادرات، امکان تأمین امکانات اولیه وارداتی فراهم شده و تداوم تولید تضمین می‌شود، علاوه بر این افزایش صادرات، توان بازار ارز را بهبود بخشیده و از افزایش تورم جلوگیری می‌کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر فاطمی امین برای نیمه دوم سال 1400 معتقد است که باید اولا تکمیل سامانه جامع تجارت به ویژه تبادل اطلاعات گمرک در سایر دستگاه‌ها باید به سرانجام برسد، ثانیا اصلاح ساختار و ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود، ثالثا تأمین مواد اولیه اجزا و قطعات و تأمین مالی مناسب در راستای افزایش تولید به ویژه برای محصولات مهم در سبد هزینه خانوار باید عملیاتی شود و مهمتر از آن شفاف‌سازی مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی با هدف رفع مصادیق تداخل، توازی و توازن باید انجام شود.
نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزیر پیشنهادی برای امسال هم از حیث تکلیفی با توجه به نامگذاری سال مانع زدایی از تولید، برنامه عملیاتی کوتاه مدت ارائه داده است، در سطح پروژه‌های تحولی، 36 پروژه تحولی، سامانه‌های مهم و ابزارهای مهم برای تنظیم بازار در دستور کار خود قرار داده است که باید به ایشان تبریک گفت.
وی ادامه داد: برای استان‌ها و شهرستان‌ها به دنبال آن است تا با مشارکت شما نمایندگان مجلس انقلابی  و مسئولان محلی البته متناسب با اهداف و اقدامات سطح کلان یک برنامه تحولی از ابتدای سال 1400 ارائه شود. در سطح برنامه‌های بین‌المللی ایشان یک گام شجاعانه برداشته شده است، هماهنگی با وزارت امور خارجه را در برنامه خود قرار داده است. همه می‌دانیم اقتصاد ایران باید فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور معرفی شود. باید با رویکرد بین‌المللی، برون‌گرایی، توسعه‌ روابط تجاری با کشورها به ویژه کشورهای همسایه به افزایش صادرات و اهداف بخش صنعت، معدن و تجارت در تعاملات بین‌المللی آن را طراحی کنیم. فاطمی امین تلاش کرده است در برنامه بین‌المللی‌اش که پیش روی شما نمایندگان ملت است بر حسب اولویت، منطقه جغرافیایی، همسایگی و همسویی با ایران و اهمیت تعامل و توسعه تجارت با آنها، برنامه تعاملی ارائه کند و قرار است این برنامه مبنای جهت‌دهی کسب و کارها و اقدامات مشترک و هماهنگ بین وزارت صمت و وزارت امور خارجه باشد.

اظهارات مخالفان

گزینه پیشنهادی دولت مرد ستاد است نه میدان
نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت مردی ستادی است و نه میدانی، گفت: برنامه های فاطمی امین انشایی است نه اجرایی.
اردشیر مطهری در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: رشد اقتصادی کشور طی 20 سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال 2021 متعلق به ایران است؛ عبور از تورم 50 درصدی را در حالی تجربه می کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از 4 درصد است.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: متاسفانه در کشورمان رشد اقتصادی پایین و تورم را با یکدیگر تجربه می کنیم که این موضوع سبب شده نرخ رشد سرمایه گذاری در اکثر سال ها منفی باشد؛ در سال 98 و 99 میزان خالص سرمایه گذاری منفی شده که در 20 سال اخیر بی سابقه بوده است.
وی افزود: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می خواهد که بِبُرَد و بدوزد و تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. به عبارتی مرد میدان باشد.
مطهری ادامه داد: وزیر معرفی شده برای تامین کالاهای اساسی ، تنظیم بازار و کنترل اقلام سفره های مردم هیچ برنامه عملیاتی ندارد. در واقع با انتخاب وی ، مردم از دولت مردمی ناامید خواهند شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سیمان 30 هزار تومانی به خاطر بهانه قطعی برق به بیش از 100 هزار تومان رسیده، میلگرد نیز گران شده است، وزیر پیشنهادی چه برنامه ای برای این موضوع دارد. متاسفانه در شیوع کرونا، مردم برای تامین دارو و کالاهای اساسی باید در صف بایستند، وزیر پیشنهادی چه راهکاری دارد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم تصریح کرد: آیا می توان سرسری از این وزارتخانه مهم گذشت. در سال آینده برای گرفتن تصمیم برای انتخاب وزیر پیشنهادی برای مردم تشویش پیش خواهد آمد و آنها به سراغ نمایندگان خواهند آمد، لذا ما باید پاسخگو باشیم نه وزیر پیشنهادی.
وی افزود: برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است و نه اجرایی و برنامه کوتاه مدت وی ناامیدکننده است؛ برنامه های تنظیم بازار و رشد صادرات فاطمی امین موهوم است، چرا در برنامه هایتان از میراث منحوس ارز 4200 تومان جهانگیری نگفته اید و مشخص نیست به چه کالاهایی این ارز را اختصاص می دهید.
مطهری گفت: 8 میلیارد دلار در دولت گذشته به ارز 4200 تومانی اختصاص یافت که در حال اتمام است، دولت قبل درصدد افزایش آن تا 15 میلیارد دلار بود و این در حالی است که نرخ ارز ترجیحی بزرگترین مشکل صنایع است. وزارتخانه مذکور در تمام مجامع صاحب کرسی است، اما برای نقش آفرینی در فرآیند خلق اعتبار هیچ نظری نداده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما در برنامه هایتان به راه اندازی ده ها سامانه اشاره کرده اید که خوب است، اما راه حل این نیست و سبب بروز مشکلات خواهد شد. به نظر می رسد ابتدا باید سامانه های نیمه کاره قبلی را به اتمام برسانید.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: در برنامه های شما اشاره شده در صورت اختصاص 12 هزار میلیارد تومان به پروژه های نیمه تمام صنعتی، 2 الی 3 میلیون شغل ایجاد می شود که این رقم چند برابر بودجه کشور است. اصلا شغلی چند حساب کرده اید؟ بسیاری از این پروژه ها صرفه اقتصادی ندارند و برای سال های گذشته است. یادتان باشد برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنعتی باید براساس سیاست های توسعه صنعتی کشور باشد.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: وعده اشتغالتان عملی نیست، همچنین در برنامه هایتان از ایجاد کانال مالی دوجانبه با کشورهای هدف و پبیش بینی فرصت سه ماهه برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و... گفته اید، آیا با وظایف این وزارتخانه آشنایی دارید؟ چرا که این موارد وظایف بانک مرکزی است.
مطهری گفت: وزارت صمت معاونت برنامه ریزی نیست، بلکه روحیه اجرایی می خواهد؛ در برنامه هایتان از صدور مجوزهای کسب و کار براساس سامانه محوری گفته اید، اینها مطابق اصل 44 وظیفه وزارت اقتصاد است. گفته اید دو ساله کشور را از درآمد نفت آزاد می کنید. همگان اعتقاد دارند عبور از خام فروشی مطالبه جدی و تاکید رهبر معظم انقلاب است، در حالی که به حوزه معدن که همپای نفت قابلیت ارزآوری دارد در برنامه هایتان توجهی نشده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، قیمت گذاری دستوری را راه حل مناسبی ندانست و تاکید کرد در برنامه هایش به این موضوع نمی پردازد، اما شما قیمت گذاری در طول زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داده اید که شائبه قیمت گذاری دستوری دارد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم بیان کرد: صحبت از تولید 3 میلیون خودرو در سال و صادرات یک میلیون خودرو در برنامه هایتان شده است که نشان می دهد مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید و این برنامه موهوم است. آلمان 800 هزار خودرو در سال صادر کرده است، لذا شما می دانید تولید داخلی ما چقدر است؟ این وعده ها شبیه وعده های وزرای روحانی است نه دولت انقلابی. همچنین هیچ راهکاری برای افزایش کیفیت خودروها که مطالبه مردم است ارائه نداده اید.

طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی تنها یک ایده خام بوده و قابل اجرا نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد 30 سامانه مدیریتی در برنامه های فاطمی امین مطرح شده که تنها ابزار بوده اما کمیت و کیفیت اجرای آن تبیین نشده است.
احسان ارکانی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی می پرسند آیا مجلسی که 200 امضا در کاندیداتوری رئیسی جمع کرد می تواند به دولت وی نظارت کند؟ اما امروز همان نمایندگان در کمال استقلال و آزادگی به نقد وزرای پیشنهادی می پردازند.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می گویند امروز روز آزمون دولت و رأی اعتماد است اما باید گفت امروز روز اعتماد نمایندگان خانه ملت به وزرا و اطمینان مردم به مجلس است.
وی در ادامه با بیان اینکه مردم اقدامات مجلس را دنبال می کنند، عنوان کرد: امروز مشخص می شود که شعارهای ایام انتخابات مجلس درباره پاسخگو کردن دولت، نظارت بر آن و تکمیل حلقه قوا صرفا برای دلخوشی بوده و یا اکنون مرد میدان عمل هستیم.
ارکانی در ادامه با بیان اینکه یک سال و نیم است که در صحبت با مردم حوزه های انتخابیه خود درباره صنعت، بورس و معیشت ادعا کرده ایم مشکل را برطرف می کنیم، یادآور شد: تاکنون می گفتیم مشکل از دولت دوازدهم بوده که مرد میدان عمل نیستند، برنامه ندارند، اهل بده و بستان بوده و پرادعا و کم مایه هستند؛ اکنون ورق برگشته و باید دید در دولت سیزدهم چگونه عمل می کنیم و اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تاکید بر اینکه در فشار اقتصادی و شیوع کرونا باید به مردم نشان دهیم انقلابی هستیم و مجلس در رأس امور است،گفت: مجلس، انقلابی و زنده است و مقتدرانه بر مواضع ملت ایستاده لذا بالاترین کمک به آقای رئیسی این است که ذره ای از وظایف و اختیارات خود کوتاهی نکنیم.
وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر علم الهدی امام جمعه مشهد، عنوان کرد: وی گفته اگر در آینده وزیری ناکارآمد شد، مردم تقصیر را بر مجلس می دانند.
ارکانی در ادامه با اشاره به برخی زوایای وزارت صمت، عنوان کرد: این وزارتخانه موضوعاتی از قبیل تنظیم بازار، تامین شیر، گوشت و کالاهای اساسی و همچنین موضوعاتی مثل خودرو، فولاد، صادرات و واردات و حتی اشتغال را پوشش می دهد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته به وزیر پیشنهادی صمت به دلیل عدم توانمندی، رأی اعتماد ندادیم و روحانی گزینه دیگری را معرفی کرد لذا اکنون باید دید فاطمی امین توانایی مدیریت تمامی زیرمجموعه های وزارت صمت را دارد یا خیر.
وی در ادامه اضافه کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت ها به ویژه در حوزه خودرو و لوازم خانگی بوده ایم این در حالی است که نمره برنامه های فاطمی امین، 55.5 از 100 بوده است و برخی سرفصل های برنامه ها دارای ابهام است. همچنین برنامه هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شد، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است.
ارکانی اضافه کرد: همچنین 30 سامانه مدیریتی در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت تعریف شده که صرفا یک ابزار است اما کیفیت و کمیتی برای اجرای آن تبیین نشده چنانچه سال ها است اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سایر مجموعه های وزارت صمت صورت نگرفته در حالی که قانون آن به تصویب رسیده است.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس  در ادامه خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: برنامه شما برای تامین نهاده های دامی چیست و چه برنامه ای برای احیای واحدهای تعطیل شده ناشی از بدهی ها و کرونا دارید؟ همچنین برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس برای صنایع استان ها برنامه ای ارائه نکرده اید.
وی افزود: در برنامه های شما آمده است که دولت کارت اعتباری 300 تومانی به ایرانی ها بدهد که باید گفت طرح مشابهی در گذشته داشته ایم که بارها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و در نهایت تصویب شد اما دولت نتوانست آن را اجرا کند لذا ضمانت اجرایی شما برای چنین طرحی چیست؟
ارکانی ادامه داد: فارغ از فشارهای سیاسی و هم خطی های جناحی اگر به رأی خود بالیدیم، به فاطمی امین رأی دهید و قرار نیست تکلیف شرعی مجلس فدای رفاقت و مصلحت های آینده نگرانه شود؛ ببینید اگر روحانی هم این گزینه ها را پیشنهاد می داد به آن ها رأی اعتماد می دادید؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر می گوییم مجلس انقلابی هستیم باید ببینیم کجای انقلاب گفته شده به فلانی رأی مثبت دهید که از ما چیزی به دل نگیرد، توجه داشته باشید که نباید وکیل الدوله شویم که قبلی ها را نیز مشمول این صفت دانسته ایم.
وی ادامه داد: کجای انقلابی گری به ما مجوز می دهد تا در شرایط پیچیده کرونا، معیشت مردم را به دست افرادی بسپاریم که حتی آن ها را برای استانداری استان خود قبول نداریم از این رو، روز رأی اعتماد روز آزمون ملت درباره مجلس است و علیرغم اینکه افراد باسابقه و قوی برای برخی موارد معرفی شده اند باید با دقت و وسواس تصمیم گیری کنیم.




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت نماینده مردم در مجلس یازدهم فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت نشست علنی امروز مجلس عضو کمیسیون اجتماعی مجلس برنامه های وزیر پیشنهادی برنامه های فاطمی امین مجلس شورای اسلامی موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی صمت وزیر پیشنهادی ما نمایندگان ملت برنامه هایتان وزیر پیشنهادی نماینده مردم معدن و تجارت گفت کوتاه مدت ارائه رشد ارزش افزوده برنامه عملیاتی برنامه های خود ارائه داده توانایی اجرای کالاهای اساسی شما نمایندگان قرار داده فاطمی امین بررسی صلاحیت برنامه ها تنظیم بازار برنامه ریزی ایجاد کانال وزارت صمت بین المللی رأی اعتماد قیمت گذاری مرد میدان برنامه ای بهروزی فر پروژه ها گفته اید 3 میلیون سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین محمدصالحی دارانی در نشست علنی صبح امروز (یک‌شنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: روز جهانی کارگر را به کارگران شریف و پر تلاش، این رزم‌آوران عرصه معاش و یاری‌‍گران واقعی در مشارکت تولید تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین سالگرد شهادت استاد مطهری را گرامی داشته و مقام شامخ روز معلم را به باغبانان بوستان پر شکوفه دانش و فرهنگ در ایران، آموزگاران، فرهنگیان و همکاران عزیز تبریک می‌گویم.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز شورا‌ها به تمامی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، در تذکری خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد: سد بلطاق جهت تامین آب شرب شهرتان بویین میاندشت همچنان در راهرو‌های سازمان آب منطقه‌ای با تعلل بیش از حد دست به دست می‌شود و ظاهراً جنابعالی و همکارانتان هیچ اراده‌ای برای حل اساسی‌ترین مشکل مردم و تامین آب شرب ندارید و مردم آن منطقه آبخیر، اراده‌ای برای رفع مشکلشان در وزارت شما نمی‌بینند، بسیار دردآور است که همت اصلی آن وزارت و مسئولان استانی با بودجه‌های کلان، انتقال آب خلیج فارس برای مرکز استان است. گویی قرار است فاصله طبقاتی بین محرومان و ثروتمندان بیشتر و بیشتر شود. جناب وزیر؛ ما را در گلیم خود جایی نیست و آنان که پایشان را از گلیم نداشته خود دراز‌تر می‌کنند، در نظر شما مقرب‌تر هستند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: در این اوضاع سخت معاش که کشاورزی در حال نابودی و کشاورزان به دلیل بی برنامه گی دولت در امر کشاورزی زمین گیر شده اند آب منطقه‌ای به جای مرحم نهادن بر جراحت این عزیزان، احکام متعدد جریمه برایشان صادر می‌کند و بسیاری از پمپ و لوله چاه‌های کشاورزی را بیرون کشیده و مخارج سنگین بر روی دست کشاورزان می‌گذارد و علناً کار‌ها خلاف قانون می‌کند و هیچ دادرسی به داد کشاورزان مفلوک نمی‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: متاسفانه به صراحت می‌گویم امروز پدیده شوم ربا خواری در حال افزایش است. مردم گرفتار و بدهکار جهت حل مشکلات خود و برای دریافت وام تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند و بانک‌ها حتی با سخت‌ترین شرایط متقاضیان را ناکام گذاشته و مردم نا امید از بانک به سوی قرض از افراد با شرایط ربا می‌شوند. حتی مصوبات مجلس و دولت در پرداخت تسهیلات و بخشش سود و دیرکرد وام‌های کشاورزی نیز از سوی بانک‌ها یا اجرا نمی‌شود و یابا تاخیر گسترده همراه است.

محمدصالحی خطاب به وزیر ورزش و جوانان، خطاب به وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: دوست و رفیق بازی مدیریتی در استان اصفهان تنها جامی است که مدیران شما بالای سر می‌برند. لطفا هرچه زود‌تر قبل از آنکه در رنکینگ جهانی صاحب رتبه شوند به این بازی مار و پله خاتمه دهید تا بیش از پیش ورزش استان به قهقرا نرود. «ز نیرو بود مرد را راستی، ز سستی کجی زاید و کاستی».

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کمبود کود شیمیایی در انبار‌های شهرستان‌ها کشاورزان را به درد سر انداخته و اکنون که اوج کشت و کار است کود سهمیه‌ای نیست چرا قبل از موعد کشت مجموعه شما به فکر تامین نیست و از حالا کشاورزان در موعد کشت باید غم و درد بکارند و موقع داشت حرص بخورند و در هنگام برداشت رنج و ناکامی درو کنند.

وی در ادامه با انتقاد از برنامه کشاورزی وزارت جهاد عنوان کرد: بهار کمبود کود کشاورزی،   تابستان قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حذف سهمیه گازوئیل، پاییز نا به سامانی بازار صادرات محصولات کشاورزی و زمستان پیگیری ابلاغ و اخطار و جریمه‌های کشاورزان از سوی آب منطقه ای!

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در یک سال اخیر شاهد شهادت و جانبازی بسیاری از عزیزان فراجا بودیم. ماموریت‌های گسترده و دشوار این عزیزان از یک سو و سختی معیشت خانواده آنها از سوی دیگر هر وجدان بیداری را وادار به تامل می‌دارد. آنگونه که شایسته این افراد است در حقوق، مزایا و تامین معاش آنها اقدام جدی و اساسی صورت گیرد.

وی خطاب به وزیر بهداشت تاکید کرد: ضمن تشکر از مساعدت‌های مسئولان وزارت در توسعه مراکز درمانی، ضرورت دارد در تامین پزشکان متخصص به ویژه پزشک جراح داخلی و مغز و اعصاب در این منطقه توجه بیشتر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • طرفداران پادکست‌ «بسته پیشنهادی» را ببینند
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • «بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است